وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ازدواج به شرط بچه دار نشدن

0

ازدواج به شرط بچه دار نشدن

شرط بچه دار نشدن

پرسش 47. دخترى هستم 26ساله، ليسانس كامپيوتر 2سال پيش پسرى از همكلاسى هايم به خواستگارى من آمد، او فردى است مؤمن، با خانواده، شاغل، مهندس كامپيوتر كه داراى تمام خصوصيات خوب براى ازدواج است، ما به هم بسيار علاقه منديم اما مشكلى دارم: ايشان با داشتن فرزند (حتى يك بچه) به شدت مخالف است و علت آن را دوست نداشتن بچه ها عنوان مى كند و شرط ازدواج را نداشتن فرزند تا آخر عمر بيان مى كند.  حال اگر نخواهيم در زندگى مشتركمان بچه دار شويم از نظر شرعى مشكلى دارد؟ اگر شرط ازدواج آن پسر را قبول كنم (چون خودم هم چندان تمايلى به داشتن بچه ندارم) خداوند بر من خشم مى گيرد و مستحق عذاب خداوند مى شوم؟ خواهشمندم مرا راهنمايى كنيد.

 

در اين باره گفتنى است؛ يكى از فلسفه هاى ازدواج، تداوم و بقاى نسل آدمى است. اصولاً فرزندخواهى و فرزندآورى جزء غرايز هر انسانى است. بسيارى از افراد ممكن است زمانى وجود فرزند را براى زندگى خود، مزاحم آسايش به حساب بياورند. اما پس از گذشت مدتى عقيده آنان تغيير مى يابد و خواهان فرزند در زندگى خود مى شوند.

نداشتن فرزند يكى از مشكلاتى است كه خانواده هاى بدون فرزند با آن مواجهند كه گاهى پيامدهاى ناگوار مانند طلاق به دنبال مى آورد. شما نيز خوب در اين باره فكر كنيد. آيا در صورت مخالفت هميشگى خواستگارتان با فرزنددار شدن، حاضريد براى هميشه بدون فرزند باقى بمانيد.

 

آن چه به احتمال قريب به يقين مى توان گفت اين است كه شما چندسال بعد از ازدواج، نداشتن فرزند را غيرقابل تحمل خواهيد يافت و به هر قيمتى خواهان فرزند خواهيد شد. بنابراين ما توصيه مى كنيم اين شرط خواستگارتان را نپذيريد و به او بگوييد اگر واقعا خواهان شماست بايد از اين شرط دست بردارد. با اين حال اگر واقعا شما هم تمايلى به فرزنددار شدن نداريد و واقعا حاضريد براى هميشه بدون فرزند در كنار او زندگى كنيد از لحاظ شرعى اين كار گناه محسوب نمى شود.

 

 

البته به شرط آن كه نخواسته باشيد براى تأمين نظر خواستگار و فراهم كردن زمينه تحقق آن شرط با عمل جراحى و يا شبيه آن به طور دائمى خود را عقيم كنيد كه در اين صورت هم به جسم خود آسيب رسانده و هم مخالف دستور شرع عمل كرده ايد.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.