وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ازدواج با مردی که قبلا ازدواج کرده

خواستگاری دارم که از زن اول و دومش جدا شده و از هر کدام یک فرزند دارد… .

0

ازدواج با مردی که قبلا ازدواج کرده

ازدواج با مردی که قبلا ازدواج کرده

پرسش:

خواستگاری دارم که از زن اول و دومش جدا شده و از هر کدام یک فرزند دارد. با خواهر این آقا دوست هستم. شناخت زیادی از برادرش ندارم.

فقط می دانم که حدودا چهل ساله است و یازده سال از من بزرگ تر می باشد. با اینکه شغل مشخصی ندارد، طبق گفته خواهرش با سرمایه گذاری در کارهای مختلف، درآمد خوبی دارد.

خواهرش دلیل جدایی های این آقا را این طور عنوان کرده که همسرانش مسائل محرم و نامحرم را رعایت نمی کردند. لطفا راهنمایی کنید که ازدواج من با این فرد درست است؟

پاسخ:
شما خانمی جوان هستید که دوست دارید ازدواج کنید و آرامش بیشتری در زندگی احساس کنید. این یک خواست و نیاز طبیعی است. ما هم از اینکه دوستان و کاربران این سایت ازدواج کنند و خوشبخت شوند واقعا خوشحال می شویم.

این آقای خواستگار تاکنون دو ازدواج ناموفق داشته و از هر همسرش، یک فرزند دارد. مسائل اجتماعی _ مانند: طلاق _ با پدیده های شیمیایی و فیزیکی تفاوت دارند. پدیده های شیمی و فیزیک، از «عِلیّتِ خطّی» تبعیّت می کنند. به عنوان مثال وقتی کُلر با سدیم ترکیب می شود، این ترکیبْ علّت برای تشکیلِ کُلُریدِ سدیم (نمک طعام) می گردد.

پس ترکیبِ دو عنصر، علّت و تشکیلِ نمک طعامْ معلول می باشد. به این نوع علیّت، «علّیّتِ خطّی» می گویند. یعنی یک شیءْ باعثِ پیدایشِ یک شیءِ دیگر می شود. “الف” باعثِ “ب” و “ب” باعثِ “پ” می شود و “پ” باعثِ “ت” می شود.

خواهر این خواستگارتان، تفکرش مبتنی بر علیّت خطّی است. او معتقد است یا شاید وانمود می کند که علت جداییِ برادرش، مقیّد نبودنِ همسرانش به مسأله محرم و نامحرم بوده است.

اما این الگویِ «توپِ بیلیارد» (علیّت خطّی) که می گوید:«نیرو فقط در یک سمت حرکت می کند و در مسیر خودْ اشیاءِ دیگر را تحت تأثیر قرار می دهد»، در روابطِ بشری دیگر کاراییِ چندانی ندارد.

دیدگاهِ «علّیّتِ خطّی» مدّت هاست که جایگاهی در خانواده درمانیِ علمی ندارد. زیرا امروزه به خانواده به چشم یک سیستم نگاه می شود. در یک سیستمْ همه اعضا در پیدایشِ رویدادها نقش دارند. در یک سیستم، همه اعضا در یکدیگر تأثیر دارند و از یکدیگر تأثیر می پذیرند. به این نوع علّیّت، «عِلّیّتِ حَلقوی» می گویند.

در این نوع علّیّت، هیچ فردی به تنهایی علّت برای یک موضوع نیست و هیچ رویدادیْ معلولِ رویدادِ قبل از خود نیست. در این دیدگاه، وقتی مشکلی در خانواده بُروز می کند، مثلا بحث اختلاف و جدایی پیش می آید، همه اعضای خانواده در بُروزِ آن نقش دارند. این گمان وقتی قوی تر می شود که می فهمیم این آقا با اینکه حدود چهل سال از عمرش می گذرد، هنوز شغل مشخصی ندارد.

او دیگر یک جوان خانم و بی تجربه نیست که هر چند وقت یک بار از شغلش دلزده شود و از شغلی به شغلی دیگر برود. مسأله وقتی عجیب تر می شود که می گویید با اینکه شغل مشخصی ندارد، وضع مالیِ خوبی دارد. اینها باعث می شود احتمالاتی همچون پرداختن به کارهای غیرقانونی برای کسب درآمد در مورد این آقا تقویت شود.

شما یا یک فردِ مطمئن از طرف شما، باید در مورد این آقا تحقیق و بررسی کند.می توانید به محله ای که این آقا با همسرانش زندگی می کرده یا محله ای که چند سال در آن ساکن بوده بروید و در مورد این آقا تحقیق نمایید. بهتر است با خانم های جوان در مورد این آقا صحبت کنید؛ چون خانم های جوان بهتر احساسات یک خانم جوان را درک می کنند.

برخی از خانم ها ممکن است با این تصور غلط که دادن اطلاعات صحیحْ مانعِ امر خیر می شود، از دادنِ اطلاعات درست خودداری نمایند.

ازدواج با مردی که قبلا ازدواج کرده

ممکن است بعد از تحقیق مشخص شود که این آقا پولش را از راه غیرقانونی به دست نیاورده؛ بلکه مثلا از پدرش به ارث برده یا از پدرش پول می گیرد. این موارد نیز باعث می شود به این مسأله برسیم که این آقا با اینکه در دهه چهارم عمرش قرار دارد، هنوز هویّت معیّنی کسب نکرده است و به همین خاطر هنوز شغل مشخصی ندارد. نداشتن هویّتِ معین در این سنّ، کارِ سازگاریِ همسر با این مرد را دشوار می سازد.

درست است که ازدواج و یافتنِ یک همدم نیاز اساسیِ هر انسان سالمی است؛ اما نیاز به صمیمیت و رسیدن به آرامش تنها با ازدواجی مناسب با فردی شایسته برآورده می شود.

اگر ازدواج با فردی که دارای شرایطُ یک همسر مناسب نباشد صورت گیرد، همین ازدواج که مقدس ترین امر در دین ماست، مایه بروزِ استرس فراوان در زندگی و ایجاد دردسرهای زیاد برای فرد می شود.

تحقیق از همسر سابق

ازدواج با مردی که قبلا ازدواج کرده

توصیه من این است که با مراجعه به محل زندگیِ این آقا، آدرسِ همسران قبلی اش را بیابید و با آنها در مورد اخلاق و رفتارهای این مرد صحبت کنید. درست است که آنها به دلیل متارکه و طلاق از این آقا کینه به دل دارند؛

اما با صحبت با این دو خانم، می توانید به زوایای پنهانِ زندگیِ این مرد (نحوه کسب درآمد، ویژگی های اخلاقی و رفتاری او) واقف شوید و با چشم باز به خواستگاری اش پاسخ دهید. 

جواب سیتی

بیشتر بخوانید:

ازدواج مرد متاهل با زن بیوه

محرمیت عروس و پدر شوهر بعد از طلاق یا وفات شوهر 

مدت عده طلاق چقدر است

دردسر ازدواج با مرد بچه دار ازدواج با مرد مطلقه نی نی سایت ازدواج با دختری که قبلا ازدواج کرده به مرد طلاق گرفته چه می گویند ازدواج با دختری که طلاق گرفته ازدواج با مردی که بچه دار نمی شود تحقیق از همسر سابق دوبار ازدواج ناموفق

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.