وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ازدواج با فرزند طلاق

0

ازدواج با فرزند طلاق

پرسش 49. شخصی در دانشگاه از من خواستگاری کرد؛ تمام شرایط اخلاقی و ایمانی مناسب و پسندیده را دارا هست. اما متأسفانه پدر و مادرشان 10 سال است که به علت اعتیاد پدر متارکه کرده اند. پدر و مادرم کاملاً مخالف هستند و حتی اجازه صحبت نمی‌‌دهند. معتقدند وی پشتیبانی ندارد و جایگاه آنها هم در فامیل خدشه‌دار می‌‌شود. چه طور باید رفتار کنم که خانواده ام رضایت قلبی داشته باشند؟

در مواردی که نظر خانواده مخالف ازدواج است و معیارهای لازم، در خواستگار و خانواده او موجود است بهترین کار صحبت و جلب اعتماد و اطمینان ایشان است، متوجه باشید که شما به رضایت پدر با توجه به حکم شرعی فقها لازم بوده و به رضایت مادرتان نیز نیاز دارید.

براساس آموزه های دینی و توصیه های لازم، احترام به والدین به تصریح قرآن کریم واجب بوده و در یک نگاه کلی، هیچ پدر و مادری دوست ندارد فرزندشان در زندگی آرامش و آسایش کوتاه و گذران داشته باشند و با توجه به فرهنگ جامعه ما، چون والدین، تأثیر عمیق و به سزا در ذهن و کارکرد اجتماعی فرزندان دارند و بعد از تشکیل خانواده، پشتوانه خانواده تازه شکل‌ گرفته محسوب می‌ شوند؛ لذا همراهی نکردن آنها برای فرزندان، یک شکست محسوب می‌‌شود.

زندگی اگر بدون همراهی و حمایت والدین تشکیل شود، میزان موفقیت خانواده کم می‌‌شود. راه به دست آوردن رضایت والدین، تلاش در جهت کسب موافقت آنان است.

در ابتدا واقع‌بینانه دلیل مخالفت آنها را جویا شوید. اگر دلیل درستی دارند شما هم باید جواب منطقی داشته باشید. به هیچ وجه در مقابل آنان جبهه‌گیری نکنید؛ سعی کنید با تلاش کردن در محبت و تدبیر امور و مصلحت اندیشی نظر موافق آنها را جلب کنید.

به این طریق که با آنها صحبت کنید و بگویید که ارزش آدم‌ها به توانایی و شخصیت خودشان است و تحقیقاتی که انجام داده اید و مورد تأیید است را تأکید کنید، به خصوص اینکه اشتباه پدر جبران شده است و ایشان الآن در سلامت هستند و نباید اشتباه او را به پای پسر گذاشت.

درست است که پدر الگوی فرزند است اما این مسئله می‌‌تواند به این شکل باشد که این فرد نتیجه و عواقب رفتار نادرست پدر را تجربه کرده و دیگر تکرار نمی‌‌کند و فراوان هستند فرزندان این چنین افرادی که بسیار موفق بوده اند.

دوم اینکه، فردی از اقوام را واسطه قرار دهید تا با آنها صحبت کند. در هر صورت با صحبت و دلیل می‌‌توانید مشکل را حل کنید. به پدر و مادرتان پیشنهاد کنید که فرصت بیشتری بدهند و بیشتر تحقیق کنند تا از این طریق اطمینان ایجاد شود.

اگر به هر دلیل رضایت آنان فراهم نشد، بدون رضایت آنان اقدام نکنید گاهی در زندگی باید انتخاب‌های سخت بکنیم و از آنچه به نظرمان درست است دست بکشیم و به آنچه محبت داریم جدا شویم،  بدانید خود این انتخاب سخت، زمینه رشد و تعالی را فراهم می‌‌کند و دعای خیر پدر و مادر که به شدت به آن نیاز داریم بدرقه زندگی تان می‌ شود. توکل به خدا کنید و راضی به مصلحت او شوید.

البته این نکته را هم فراموش نکنید که خانواده همسر هم جزئی از زندگی آینده شماست و رفتار آنها روی زندگی شما تاثیر می گذارد، پس نباید احساسی و زود هم تصمیم بگیرد، اگر پسری شرایط بالاتری دارد که می تواند این نقصها را جبران کند، می تواند گزینه  خوبی باشد، اما در چنین ازواجی باید بدور از احساسات با صبر و تحقیق و مشورت پیش بروید و اگر پدر و مادر شما افراد منظقی و فهمیده ای هستند، توصیه می کنیم از مشورت آنها بیشتر استفاده کنید حتی اگر شده صبر کنید، چه بسا خواستگاران بهتر هم داشته باشید. در هر حال در چنین ازدواجهایی باید با تحقیق و بدور از شتاب عمل کرد.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ دختران و نیازهای پیشرو، همراه با اضافات .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.