احضار روح واقعیت دارد
آيا احضار ارواح واقعيت دارد؟ بنابر آنچه كه در تحقيق اين موضوع آمده است، اكثر اين موارد تحت تأثير شخص احضار كننده انفعالاتى حاصل مىگردد و برخى از موارد آن نيز حيله و نيرنگ است.

احضار روح واقعیت دارد
آيا احضار روح از نظر قرآن درست است؟
احضار ارواح از جمله مسائلى است كه از چند جهت قابل بحث و طرح است، از اين جهت كه آيا احضار ارواح واقعيت دارد؟ قابل ذكر است كه بنابر آنچه در تحقيق اين موضوع آمد است، اكثر اين موارد تحت تأثير شخص احضار كننده انفعالاتى حاصل مىگردد و برخى از موارد آن نيز حيله و نيرنگ است. گاه در مواردى كه احساس مىشود ارتباطى حاصل شده اين ارتباط در حقيقت با روح خود فرد است، شبيه حالتى كه در خواب براى انسان رخ مىدهد، اشخاص را مى بيند، با آنها صحبت مىكنند و… اين در حقيقت روح خود فرد است كه به اطراف و جوانب مختلف متوجه شده و مطالبى را اعم از صحيح و سقيم بازگو مى كند. در مواردى احتمالاارتباط با ارواح و يا اجسام مثالى رخ ميدهد ولى تنها براى افراد بسيار نادرى ممكن است و آنچه در اين رابطه مورد ادعاى بسياري قرار گرفته غالبا باطل و وسيلهاى براى فريب دادن انسان هاى ساده لوح و حتى بازىهاى سياسى است. چنان كه رابرت وود به كمك اشعه ماوراى بنفش توانست تقلبات جلسات احضار روح رابرملا كند. از نظر شرعى نيز احضار روح حرام مى باشد.
براى آگاهى بيشتر ر. ك «عود ارواح» ناصر مكارم شيرازى.
احضار ارواح از چند جهت قابل بحث است:
الف) آيا احضار ارواح واقعيت دارد؟ بنابر آنچه كه در تحقيق اين موضوع آمده است، اكثر اين موارد تحت تأثير شخص احضار كننده انفعالاتى حاصل مىگردد و برخى از موارد آن نيز حيله و نيرنگ است.
در مواردى نيز كه واقعا احساس مىشود ارتباطى حاصل شده اين ارتباط در حقيقت با روح خود فرد است، شبيه حالتى كه در خواب براى انسان رخ مىدهد، اشخاص را مىبيند، با آنها صحبت مىكنند و… اين در حقيقت روح خود فرد است كه به اطراف و جوانب مختلف متوجه شده و مطالبى را اعم از صحيح و سقيم بازگو مىكند.
در مورد حكم فقهى حضرت امام خمينى در تحرير احضار ارواح را از قبيل سحر مىدانند كه تعليم و تعلم و عمل به آن حرام است، (تحريرالوسيله، ج 2، ص 352، مسأله 16) و نظر مرحوم آيتاللهاراكى نيز حرمت است.
اصل مساله احضار روح وبه تعبير ديگر «ارتباط با ارواح» مورد انكار نيست ولى تنها براى افراد بسيار نادرى ممكن است و آنچه در اين رابطه مورد ادعاى بسيارى بويژه در غرب قرار گرفته غالبا باطل و وسيلهاى براى فريب دادن انسان هاى ساده لوح و حتى بازىهاى سياسى است. چنان كه رابرت وود به كمك اشعهماوراى بنفش توانست تقلبات جلسات احضار روح رابرملا كند. از نظر شرعى نيز احضار روح حرام مى باشد.
براى آگاهى بيشتر ر. ك «عود ارواح» ناصر مكارم شيرازى.
قضاوتهاى ارواح (بر فرض كه صحيح باشد) فاقد حجّت است و قابل استناد نيست. روشنترين دليل بر بطلان و بىريشه بودن گفته هاى آنان، تفاوتهاى عمده اى است كه در پاسخ به سؤالات يكسان در بين آنان وجود دارد.
در ادامه بحث به توضيح بيشترى مى پردازيم و آن اين كه: ادله مختلف فلسفى، حسى و تجربى بر اثبات وجود روح اقامه شده است. همچنين نمىتوان امكان ارتباط با ارواح را از طريق صحيح علمى براى افراد خبره در اين كار، انكار كرد. از سخنان پيشوايان بزرگ اسلام نيز امكان اين موضوع ثابت مىشود، ولى سخن در اين جا است كه تنزّل دادن مسأله اى به اين مهمى تا آن جا كه هر كس براى سرگرمى و تفريح ليوان يا نعلبكى يا استكان يا ميز گرد چرخانى درست كرده و مشتى مرد و زن و كوچك و بزرگ دور آن جمع شوند يك شب روح بوعلى سينا را حاضر كنند و شب ديگر مزاحم زكريّاى رازى گردند و شب سوم انيشتاين را حاضر كنند و… گل بگويند و گل بشنوند و از تاريخ زايمان خانم گرفته تا صحت و بطلان مذاهب و اديان و مكتبهاى فلسفى سخن به ميان آورند و آن ارواح نيز براى اين كه خاطر خطير سؤال كنندگان مكدّر نشود و از آنها نرنجند، طبق ميل و علاقه آنها پاسخ دهند و…؟
البته ارتباط با ارواح را به عنوان يك واقعيت مىتوان پذيرفت ولى نبايد از نظر دور داشت كه اين مسأله مورد سوء استفاده عده زيادى قرار گرفته و يك واقعيت با هزاران اوهام به هم آميخته شده است. از اين رو از ميان هزاران مدّعى شايد تنها يكى راستگو باشد.
اما چرا ليوان حركت مىكند؟ ممكن است حركت آن معلول تمركز نيروى فكرى خود شخص و تأثير ناخودآگاه آن بر روى اعصاب دست وى باشد نه توسط روح. ازاينرو حركت غالبا موافق طرز تفكر و نوع تمايلات آن شخص يا اشخاص است نه موافق روحى كه مدعى ارتباط با او هستند و در برخى موارد هم معلول به كارگيرى ترفندى از طرف آن شخص است.
براى اطلاع بيشتر ر. ك:
– ارتباط با ارواح، آيت اللّه ناصر مكارم شيرازى.
– حقيقت روح، احمد زمرديان، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، ص 274 به بعد
– معادشناسى، سيد محمدحسين حسينى طهرانى، انتشارات حكمت، ج 3
– عالم پس از مرگ، لئون دنى، ترجمه محمد نصيرى، مؤسسه مطبوعاتى عطايى، ص 75 به بعد
– الروح، ابن قيم الجوزيه، دار الكتاب العربى، ص 289
– معاد انسان و جهان، جعفر سبحانى، انتشارات مكتب اسلام، ص 81 به بعد
– الميزان، علامه طباطبايى، ذيل آيه، 102 بقره، ج، 1 ص 244
– به سوى جهان ابدى، ص 288 زين العابدين قربانى
– منشور جاويد، ج 9، ص 161 و 190 به بعد جعفر سبحانى
– عود ارواح، ناصر مكارم شيرازى .\پرسمان.