احرام براى حج افراد از مكه با ضيق وقت

احرام براى حج افراد از مكه با ضيق وقت
فهرست این نوشتار:
احرام براى حج افراد از مكه با ضيق وقت
220- اگر شخصى با عذر بدون احرام وارد مكه شود و وقت تنگ باشد، بايد در مكه براى حجّ افراد محرم شود و در صورت وجوبِ حج بر وى، بعد از آن عمره مفرده انجام دهد؛[1] ولى اگر بدون عذر بوده و وقت تنگ شده، احتياط واجب آن است كه حج افراد بجا آورد و پس از آن عمره مفرده و در سال ديگر حج را اعاده كند.[2]
[1] ( 3)- آية اللَّه بهجت: اگر ممكن نباشد غير مكّه والا احتياط در رعايت احتمالات در محلّ احرام اواست( مناسك شيخ، ص 56).
آية اللَّه سيستانى: كسى كه وظيفهاش حج تمتّع است، اگر قبل از احرام عمره بفهمد كه وقت او براى اتمام عمره قبل از زوال روز عرفه تنگ است، نمىتواند عدول به حج افراد يا قران نمايد، بلكه اگر حج در ذمّهاش مستقر بوده، بايد حج تمتّع خود را در سالهاى آينده انجام دهد.
[2] ( 4)- مراجعه شود به مسأله 316.
آية اللَّه سيستانى: در اين صورت حج بر او مستقر است و بايد در آينده انجام دهد.
احرام براى حج افراد با علم به ضيق وقت
218- كسى كه وظيفه اش حج تمتع است، اگر هنگام احرام بداند كه در صورتى كه بخواهد عمره تمتع بجا آورد، به وقوف عرفات نمىرسد، مىتواند[1] از اول براى حج افراد محرم شود و پس از انجام آن، عمره مفرده بجا آورد و عملش صحيح است.[1]
[1] ( 4)- آية اللَّه بهجت: در جايى كه عمره تمتّع به واسطه حيض يا تنگى وقت امكان نداشته باشد، بايد از اوّل، حج افراد را نيّت كند.( مناسك، س 40).
آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: اگر وظيفهاش حج تمتع باشد،« عدول» مجزى از حَجّةالاسلام نيست و سال آينده بايد حَجّةالاسلام را بجا آورد.
آية اللَّه سيستانى: به حاشيه مسأله 220 مراجعه شود.
آية اللَّه فاضل: جواز احرام بستن او به احرام حج افراد، از همان ابتداى كار مشكل است، بلكه عدم جواز بعيد نيست.
آية اللَّه گلپايگانى: بايد حج افراد بجا آورد و بعد عمره مفرده و بنابر احتياط واجب در سال بعد حجّ تمتع بجا آورد.( آراء المراجع ص 314).
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.