آیا هر زلزله ای بخاطر عقوبت گناهان است
آیا هر زلزله ای بخاطر عقوبت گناهان است
پاسخ حجت الاسلام مهدی طاها
هر زلزله ای و یا هر حادثه ای الزاما بخاطر گناهان نیست، بلکه امتحان الهی است برای مصیبت زدگان و برای سایر مومنین که به کمک آنها بشتابند. شما نمونه های فراوانی از امتحانات و سختی ها را درباره انبیاء و ائمه هدی علیهم السلام می بینید، و این در حالی هست که آنها کاملا معصوم هستند .
البته باید توجه داشت گناهان علنی در حوادث بی تاثیر نیستند، مخصوصا گناهانی مثل: رشوه، ربا،زنا (العیاذبالله)، روابط با نامحرم، رقص و … که اگر عادی شده باشد، تاثیرش در بلا بیشتر است!.
چقدر حضرت علی علیه السلام زیبا ترسیم کرده اند که:
إنّ البلاءَ لِلظّالمِ أدَبٌ ، و للمؤمنِ امْتِحانٌ ، و للأنبياءِ دَرَجةٌ .
«بلا براى ستمگر تأديب است و براى مؤمن امتحان [برای کسب مقامات بهشت] و براى پيامبران درجه». بحار الأنوار : 67/235/54.
باید توجه داشت دار دنیا محل امتحانات و آزمایشات برای مومنان است. مومنان و خوبان برای اینکه به مقامات بالاتر برسند، دچار مصائب می شوند، اگر زندگی وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله ) را نگاه کنید می بینید که ایشان سخت ترین امتحانات الهی را در این دنیا داشتند که یکی از این مصائب شهادت امام حسین علیه السلام و شهادت مظلومانه پاره تن ایشان حضرت زهرا سلام الله علیها است.
مومنین به تاسی از معصومین در مصائب توکلشان به خداوند بیشتر می شوند .
قرآن کریم می فرماید: « …وَبَشِّرِ ٱلصَّبِرِينَ * ٱلَّذِينَ إِذَآ أَصَٰبَتْهُم مُّصِيبَةٌۭ قَالُوٓا۟ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيْهِ رَٰجِعُونَ *أُو۟لَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَٰتٌۭ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌۭ ۖ وَأُو۟لَٰئِكَ هُمُ ٱلْمُهْتَدُونَ». (بقره/156/157)و بشارت ده به استقامتکنندگان! . آنها که هر گاه مصیبتی به ایشان میرسد، میگویند: «ما از آنِ خدائیم؛ و به سوی او بازمیگردیم!اینها، همانها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده؛ و آنها هستند هدایتیافتگان!
حضرت علامه طباطبایی(رحمه الله) در المیزان می نویسد:
هر هلاكتى هر چند عمومى باشد? عقوبت و انتقام نيست، زيرا بسيار است حوادث عمومى كه در يك لحظه و يا زمانى كوتاه هزاران هزار انسان و حيوان را در كام مرگ مى برد و اين حوادث كه يا زلزله است و يا طوفان و يا وبا و يا طاعون، حوادثى نادر نيست بلكه بسيار اتفاق افتاده و مى افتد و اين خداى سبحان است كه در مخلوقات خود هر حكمى بخواهد مى راند. (یعنی اراده الهی به این بوده که جمعی از افراد بشر و حیوانات را در وقت معینی قبض روح کند و این لزوما به معنای ?عذاب آنها نیست.)
ترجمه تفسير الميزان، ج10، ص:403
امام صادق عليه السلام : ما اُعطِيَ عَبدٌ مِن الدُّنيا إلاّ اعتِبارا ، و ما زُوِيَ عَنهُ إلاّ اختِبارا .الكافي : 2/261/6 .
امام صادق عليه السلام : چيزى از دنيا به بنده اى داده نشد مگر براى عبرت گيرى و چيزى از او گرفته نشد مگر براى امتحان.
امام علي عليه السلام :كُلَّما كانَتِ البَلْوَى وَالاِْخْتِبارُ اءَعْظَمَ كانَتِ الْمَثُوبَةُ وَالْجَزَاءُ اءَجْزَلَ.همان ، 234، ص 792.
هـر قـدر امـتحان و آزمايش بزرگ تر و مشكل تر باشد، ثواب و پاداش ، گرانقدرتر و بيشتر خواهد بود.