وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا امام حسین علیه السلام زمین کربلا را خریده بود

0

آیا امام حسین علیه السلام زمین کربلا را خریده بود

آيا امام حسين(ع) خاك كربلا را براى اينكه خونش در آن بريزد خريده بود؟ لطفا كتابى در اين مورد معرفى كنيد

بهتر است سؤال را به اين صورت مطرح كنيم: آياامام حسين عليه السلام آن زمين هارا خريده بود؟ در جواب بايد گفت: در برخى ماخذ آمده است كه امام حسين عليه السلام آن زمينهارا خريد و پس از آن آنهارا به همان فروشندگان بخشيد و با آنان شرط كرد كه زائران را راهنمايى كنند و سه روز آنان را پذيرايى بكنند.

براى آگاهى بيشتر به اين كتابها مراجعه بكنيد: چهره خونين كربلا، ترجمه مقتل مقرم، توسط عزيزالله عطاردى، به نقل از كشكول شيخ بهايى، چاپ مصر، ص 91، از مدينه تا كربلا، سيد جواد ذهنى، ص 329، چاپ سوم و فرهنگ عاشورا، جواد محدثى ص، 334 به نقل از مجمع البحرين، وا ژه «كربلا».

به اين نكته بايد توجه داشته باشيم كه امام حسين عليه السلام به ناچار در آن سرزمين فرود آمد و اگر حر بن يزيد رياحى اجازه مى داد و مانع نمى شد، امام از آن منطقه مى رفتند ولى حر مانع شد و امام از ناچارى در آنجا ماند. مساله چنين نبود كه امام حسين عليه السلام از مدينه به كربلا بيايد و آن زمينهارا بخرد و به دشمن اعلام كند كه بياييد و مرا بكشيد تا خونم در اين مكان ريخته شود. امام حسين عليه السلام به علم امامت كه از پيامبر به او رسيده بود مى دانست در اين مكان كشته مى شوندو براى همين اين زمينهارا خريد.

شيخ بهايى عليه الرحمه در كشكولش آورده است كه امام حسين عليه السلام وقتى كه وارد زمين كربلا شد فرمان داد تا طايفه بنى اسد كه مالك كربلا بودند، حاضر شوند. پس از مذاكراتى كه صورت گرفت چهار ميل در چهار ميل و به روايتى شش فرسخ به شصت هزار درهم از آنان خريدارى كرد و سند مالكيت را حضرت عباس عليه السلام نوشت و پس از پرداخت قيمت فرمود اكنون زمين كربلا ملك من است و شما ها در اين جا به زندگى خود ادامه دهيد به شرط آنكه در روز دوازدهم محرم بياييد و كشته هاى ما را دفن نمائيد و آگاه باشيد كه بعد ها از اطراف جهان به اين مكان مى آيند و سه روز آنان را پذيرائى كنيد. پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.