وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا مى شود از راه هيپنوتيزم براى رسيدن به كمال استفاده كرد؟

0

آيا مى شود از راه هيپنوتيزم براى رسيدن به كمال استفاده كرد؟

حضرت آیت الله جوادی آملی
حضرت آیت الله جوادی آملی

 

هيپنوتيزم و كمال

 

آيا مى شود از راه هيپنوتيزم براى رسيدن به كمال استفاده كرد؟

هيپنوتيزم راه رسيدن به كمال نيست. گاهى ضرورت اقتضا مى كند انسان از خواب مصنوعى كمك بگيرد وگرنه راه صادق و مستقيمى كه همه انبيا رفتند و به ديگران ارائه كردند راه كمال است. انسان راه حق را بفهمد، بعد در اين راه به مقدار معتدل حركت كند و ديگران را هم به همراه خود ببرد اين راه، راه كمال است. به ما گفته اند راه كمال، راه خيلى آسانى است، سخت نيست. چرا به دنبال هيپنوتيزم و امثال آن باشيم.

قرآن كريم تعبيرش اين است: «لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ»[103] ما قرآن را براى ياد حق آسان قرار داديم، شما اگر خودتان را به امور بد عادت ندهيد، كارهاى خوب خيلى سهل است.

شما كه الحمدللّه اهل استعمال دخانيات نيستيد خيلى به آسانى سيگار را ترك مى كنيد چه رسد به بالاتر از سيگار، چون جسم خود را به آن عادت نداده ايد. الان براى شما ترياك نكشيدن و سيگار نكشيدن اصلاً مسئله اى نيست، چون در دوران جوانى، خودتان را به اين سموم عادت نداده ايد ولى اگر كسى خود را به اين سموم معتاد كرد چون اين كار تحميلى است بر بدن، ترك آن مشكل است.

گناهان واقعا براى ما همين حكم را دارند. اميرالمؤمنين (علیه السلام) فرمود: «تَعَطّروا بِالْاِسْتِغْفارِ لا تَفْضَحَكُمْ رَوائِحُ الذُّنُوب»[104] عطر دو قسم است: عطر ظاهرى كه استفاده از آن مستحب است بخصوص موقع نماز، عطر باطنى كه شامّه جان را مى پروراند و آن فضيلت و طهارت روح است.

در روايات فرمودند با استغفار خود را معطر كنيد وگرنه بوى بد گناه آبروى شما را مى برد. كسانى كه با مكتب اهل بيت آشنا شدند خيلى به آسانى از گناه مى گذرند و اجازه نمى دهند بوى تعفن گناه، روح آن ها را آلوده سازد. البته اوايل كار مختصرى تمرين اين ها دشوار است ولى بعد از آن خيلى آسان مى شود و ديگر نيازى نيست كه انسان از كارهاى غير طبيعى و غير عادى مثل هيپنوتيزم استفاده كند.

 

[103]. سوره قمر54: آيه 17.

[104]. بحارالانوار، ج 90، ص 278.

 

منبع: هدانا برگرفته از  «توصیه ها،پرسش ها و پاسخ ها حضرت آیت الله جوادی آملی»


 

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.