آيا عارفان از اولياءاللّه مى باشند
آيا عارفان از اولياءاللّه مى باشند
اولياء اللّه و عارفان
پرسش 14 . آيا عارفان از «اولياءاللّه » مى باشند؟
يكم. «ولى اللّه » بودن، يكى از ويژگى ها و خصايص انسان هاى كامل است. «ولىّ» يكى از اسماى الهى است و از آنجا كه «اسماء اللّه » باقى و دائم است، انسان كامل ـ كه مظهر اتم و اكمل اسماى الهى است ـ صاحب ولايت كليه دائمى است و مى تواند به اذن او، در ماده كائنات تصرف كند و قواى ارضى و سماوى را تحت تسخير خويش در آورد. البتّه واجد مقام ولايت، مى داند كه مأمور محض است و به هيچ وجه ادعاى استقلال ندارد؛ زيرا ولايت با استقلال سازگار نيست. انسان وقتى دريافت كه اراده اش، مقهور اراده خداى سبحان است؛ مى تواند به مقام شامخ «ولايت» نايل آيد.155
دوّم. در جاى خود اثبات شده است كه مصداق حقيقى انسان هاى كامل، معصومان اند و ساير انسان هاى وارسته ـ كه گام در راه رسيدن به مبدأ اصلى خويش نهاده اند ـ به عنوان نايب خليفه و خليفه خليفه مى باشند. به هر روى، انسان هاى كامل ـ كه بالاصاله خليفه خداوند هستند ـ معصومان اند و انسان هاى ديگر، بالعرض و به واسطه كمال و خلافت پيامبر (صلی الله علیه و آله) ، كامل و خليفه شده اند. كمال رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و عترت آن حضرت (علیه السلام) ، «ذاتى» و در ديگران «عاريتى» است.156
با توجه به اين دو مطلب، اگر مقصود از عارفان، «معصومان» باشند، آنان به صورت اصلى و ذاتى، داراى ويژگى ولايت بوده و از اولياء اللّه اند. امّا اگر مراد، عارفان غير معصوم باشند، آنان به صورت فرعى و عرضى داراى ويژگى ولايت بوده و در زمره اولياء اللّه اند.
155. راهنماشناسى، دفتر 6، ص23 ـ 24.
156. همان، صص 33 ـ 40.
- منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش ها و پاسخ ها «عرفان و عشق» .