وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مبلغ زکات فطره و کفاره سال 97

زکات فطره امسال طبق نظر اکثر مراجع، برابر با 8 هزار تومان معادل ۳ کیلوگرم گندم یا 20 هزار تومان معادل ۳ کیلوگرم برنج اعلام شده است که خانواده‌ها بر اساس قوت غالب خود آن را پرداخت می‌کنند./میزان زکات فطره از سوی دفتر رهبر انقلاب اعلام شد که بر اساس آن، حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر ۸ هزار تومان است.

0

مبلغ زکات فطره و کفاره سال 97

مبلغ زکات فطره و کفاره سال 97

 

1-  حتما * «ويژه نامه احكام زكات فطره» را از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید، چندين استفتاء جديد كه توسط سايت هدانا از دفاتر مراجع  پرسيده شده همراه با احكام جامع فطريه، در اين بخش براي شما آماده شده است.

2- برای پرداخت الکترونیک فطریه می توانید از اینجا کلیک کنید و توسط سایت رسمی مقام معظم رهبری برای پرداخت فطریه اقدام کنید، مبالغ یاد شده برای فقرا مصرف خواهد شد.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

 

بخش وجوهات پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبلغ زکات فطریه امسال را اعلام کرد.

دفتر مقام معظم رهبری، مبلغ زکات فطره برای سال 1397 را حداقل هشت هزار تومان اعلام کرد.

حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر 8 هزار تومان (براساس قوت غالب گندم) و بر مبنای قوت غالب برنج هم قیمت سه کیلو برنج بر حسب نوع مصرف است.

فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به‌عنوان طعام محسوب می‌شوند. براساس محاسبات صورت‌گرفته میزان زکات فطره برای یک نفر با محاسبه‌ی سه کیلو گندم، 8000 تومان است و پرداخت این مبلغ به‌عنوان فطریه کفایت می‌کند. اما هم‌وطنان می‌توانند با توجه به برنجی که مصرف می‌کنند، سه کیلو از آن یا معادل قیمت آن را به‌عنوان فطریه بپردازند. اما در هر صورت پرداخت حداقل 8000 تومان برای هر نفر کفایت می‌کند.

 

    • جدول مبالغ وجوهات بصورت زیر است:
# مورد مبلغ (ریال)
۱ یک سال نماز قضا ۱۵،۰۰۰،۰۰۰
۲ یک ماه روزه قضا ۱۰،۰۰۰،۰۰۰
۳ کفاره یک روز قضای روزه عمد (اطعام ۶۰ فقیر) ۱،۵۰۰،۰۰۰
۴ کفاره یک روز قضای روزه عذر ۲۵،۰۰۰
۵ حداقل فطریه برای هر نفر ۸۰،۰۰۰
۶ کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶۰ فقیر) ۱،۵۰۰،۰۰۰
۷ کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر) ۲۵۰،۰۰۰

 

 

همچنین افرادی که خودشان فقیری را می‌شناسند و از نیازمندی او اطمینان دارند، می‌توانند مبلغ فطریه را به او بپردازند. البته این افراد باید فقط طعام یا پول معادل آن را به فقیر بپردازند و چیزی غیر از طعام و پول مثل لباس و وسایل منزل پذیرفته نیست. همچنین کسانی که از سادات نیستند نمی‌توانند زکات‌شان را به سادات فقیر بپردازند. بنابراین شخصی که سید نیست، ولو همسر او سید باشد، نمی‌تواند زکاتش را به سید فقیر بدهد؛ چرا که ملاک فرد پرداخت‌کننده است. همچنین فرد دریافت‌کننده اگر آقایی سید و فقیر باشد، او نمی‌تواند زکات فطره‌ی افراد غیر سید را دریافت کند.

همچنین مبلغ کفاره‌ی یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ 2500 تومان و کفاره‌ی یک روز قضای روزه‌ی عمدی، مبلغ 150000تومان است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از سایت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای


حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

از سوی حضرت آیة‌الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظله العالی) میزان زکات فطره و کفاره ماه مبارک رمضان مشخص و به کلیه دفاتر ایشان در سراسر کشور اعلام شد.
بر این اساس، زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم در تهران مبلغ هشت هزار تومان (8,000 تومان) و سایر شهرها مبلغ هفت هزار تومان (7,000 تومان) و بر اساس قوت غالب برنج، مبلغ بیست هزار تومان (20,000 تومان) اعلام شده است.(توجه داشته باشید طبق نظر معظم له در پرداخت زکات فطره افراد مخیرند بین پرداخت بر اساس گندم یا برنج ایرانی و یا برنج خارجی، در واقع با پرداخت هر یک از این سه بری الذمه خواهند شد ان شاء الله. در ضمن در شهرهایی که بتوان سه کیلو گندم یا سه کیلو برنج را با مبلغی کمتر از مبلغ اعلامی خریداری نمود کافی است همان مبلغ را بپردازند.)

پیش از این نیز مبلغ کفاره عمد و عذر به شرح ذیل اعلام شده بود:
کفاره عذر هر روز 2500 تومان
کفاره عمد هر روز 150,000 تومان

منبع: سایت هدانا برگرفته از سایت حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


آيت الله شبیری زنجانی
آيت الله شبیری زنجانی

دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۸۰۰۰ تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم تعیین کرده است.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به حساب گندم حدود ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد.

دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۲۰۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۱۲۰۰۰۰ تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.

کسی که نماز عید فطر می خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد ولی اگر نماز عید نمی خواند باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از سایت حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی


آيت الله وحيد خراسانی
آيت الله وحيد خراسانی

در پی سؤالات مکرر از مبلغ فطریه برای هر نفر، به اطلاع می رساند: فطریه هر نفر یک صاع( تقریبا ۳کیلو گرم ) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج و مانند اینها می باشد، که باید به مستحق داده شود، و بنابر احتیاط واجب، این مقدار، از غذای معمول محل فرد باشد، و اگر پول یکی از اینها را هم به همان میزان بدهد، کافی است. بنابراین به حساب گندم به مبلغ ۷۵۰۰تومان در ایران برای هر نفر تعیین شده است.

در مسأله۲۰۳۱ توضیح المسائل در مورد مصرف زکات فطره چنین بیان شده است: مشهور فرموده اند: مصرف زکات فطره، مصرف زکات مال(مسأله ۱۹۴۲)است، ولی احتیاط واجب آن است که به فقرا داده شود، و باید این فقیر شیعه دوازده امامی باشد، مگر این که مؤمنی پیدا نشود، در این صورت به غیر ناصبی هم می شود داد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از سایت حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی.


آيت الله صافي گلپايگانيآيت الله صافي گلپايگاني

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران گرامی؛‌ نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی پیرامون میزان زکات فطره‌ و کفاره روزه بشرح ذیل است:

مؤمنان مبلغ معادل یک صاع  (3 کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم می باشد.

کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم پرداخت شود.با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت می باشد، لذا روزه داران عزیز لازم است معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و پرداخت نمایند.

جهت اطلاع ازسایر مسائل زکات فطره و کفاره به رساله عملیه معظم له مراجعه نمایید

منبع: سایت هدانا برگرفته از سایت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی


آيت الله نوری همدانی
آيت الله نوری همدانی

طبق نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته زکات فطره برای کسانی که قوت غالب شان گندم می باشد برای هر نفر حداقل ٨٠٠٠ تومان و برای کسانی که میخواهند قیمت برنج پرداخت نمایند طبق قیمت برنج مصرفی سه کیلو گرم محاسبه گردد.

البته طبق نظر معظم له قوت غالب ملاک نمی باشد و اگر کسی بخواهد فقط قیمت گندم را بدهد کفایت می‌کند.

همچنین کفاره افطار روزه غیر عمدی برای هر نفر روزی ٢٠٠٠ تومان و کفاره افطار روزه عمدی برای هر روز ١٢٠٠٠٠ تومان می باشد.

بر مومنین لازم است برای اطلاع بیشتر از احکام زکات فطره به رساله معظم‌له مراجعه فرمایند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از سایت حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی


حضرت آيت الله جوادي آمليحضرت آيت الله جوادي آملي

در آستانه حلول ماه شوال و فرا رسيدن عيد سعيد فطر،  آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی در پاسخ به استفتایی، نظر خود را درباره  میزان فطریه  اعلام کردند.

پاسخ این مرجع تقلید به استفتاء میزان زکات فطره به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحيم و اياه نستعين

1 . مقدار فطريه سه كيلو گندم, برنج, خرما و مانند آن يا پول آن كه در هر مكاني قيمت خاص خود را دارد.
22 . فطريه كسي كه اول مغرب شب عيد (نه غروب) نانخور كسي محسوب شود بر او واجب است. صرف نان او را در شب عيد بخورد كافي نيست بلكه بايد نانخور او حساب شود. بنابراين مهماني كه فقط افطار كسي را مي‌خورد و نانخور او محسوب نمي‌شود فطريه او بر ميزبان واجب نمي‌شود.
33. كسي كه پول فطريه را تا ظهر روز عيد فطر ندارد قرض كردن بر او واجب نيست هر چند اگر قرض كند و اداء نمايد صحيح است. البته اگر قرضي نكرده باشد, بعد از دريافت حقوق بايد فطريه را بپردازد.

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از سایت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۲۰۰۳ ـ کسی که موقع غروب شب عید فطر، بالغ و عاقل است، و بیهوش و فقیر و برده نیست، باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع که گفته می‌شود تقریباً سه کیلو است از غذاهای معمول در شهرش مانند گندم یا جو یا خرما یا کشمش، یا برنج یا ذرّت به مستحق بدهد، و اگر بجای آن پول هم بدهد، کافی است، و احتیاط لازم آن است که از غذاهایی که در شهرش معمول نیست ندهد هرچند گندم یا جو، یا خرما یا کشمش باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از سایت حضرت آیت الله العظمی سیستانی.

 

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام جامع زکات فطره

  1. چه کسانی باید فطریه بپردازند
  2. فطریه مهمان در شب عید فطر بر عهده کیست
  3. زمان دقيق پرداخت فطريه چه موقع است
  4. زكات فطره در چه اموري بايد استفاده شود
  5. حكم تصرف در فطريه كنار گذاشته شده
  6. آيا افراد فقير بايد زكات فطره بدهند
  7. اگر پدر فطريه همسر و فرزندان را ندهد
  8. آيا فطريه زن بر عهده شوهر است
  9. دادن فطريه بعد از عيد فطر چه حكمي دارد
  10. آيا مي توان فطريه را در شهر ديگري بدهيم
  11. آيا به هر فقيري مي توان فطريه داد
  12. آيا دادن فطريه به واجب النفقه جايز است (پدر و مادر …
  13. پرداخت فطريه به اقوام و فاميل فقير
  14. آيا مي توان فطريه را به فرد سيد بدهيم
  15. احكام زكات فطره دانشجويان و سربازان

 

مبلغ فطریه سال ۹۷ مبلغ فطریه سال 97 مبلغ فطریه مبلغ فطریه هر فرد مبلغ فطریه به فتوای رهبر مبلغ فطریه عید سعید فطر مبلغ فطریه هر نفر مبلغ فطریه هر فرد مبلغ فطریه هر شخص مبلغ فطریه هر نفر امسال مبلغ فطریه خامنه ای مبلغ فطریه عام جدول مبلغ فطریه مبلغ فطریه چقدر است مبلغ فطریه چقدره مبلغ فطریه چقدر مبلغ فطریه چند است مبلغ فطریه سیستانی مبلغ فطریه مکارم شیرازی مبلغ فطریه در شهرستان مبلغ فطریه برای هر نفر مبلغ فطریه برنج مبلغ فطریه در تهران تعیین مبلغ فطریه مبلغ فطریه هر نفر مبلغ فطریه از نظر خامنه ای مبلغ فطریه از نظر سیستانی مبلغ فطریه از نظر آیت الله سیستانی مبلغ فطریه از نظر مکارم شیرازی مبلغ فطریه از نظر رهبری مبلغ فطریه امسال مبلغ فطریه مراجع مبلغ فطریه کفاره مبلغ فطریه گندم مبلغ فطریه و کفاره

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.