وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حجاب در يهوديت و مسيحيت

0

حجاب در يهوديت و مسيحيت

آيا در اديان يهوديت و مسيحيت حكم حجاب براى زنان و مردان وجود داشته است؟

بر طبق تورات و انجيل و حتى گفته هاى باقى مانده از زرتشت، حجاب بر زنان واجب بوده و نگاه به نامحرم حرام بوده است. حتى حجاب در بعضى از اديان الهى گذشته كمى سخت تر از حجاب اسلامى بوده است، هر چند امروزه به آن پاى بند نيستند.

شايان ذكر است كه تا سده هاى اخير تصاويرى كه از حضرت مريم عليها السلام نقّاشى مى شد با حجاب كامل بوده و حتى صورتش را نيز نقاشى نمى كردند اما امروزه صورتش را به صورت باز و حتى گاهى با آرايش به تصوير مى كشند و نيز فيلم ها و سريال هايى كه مربوط به گذشته مسيحيان مى باشد، زنان داراى حجاب و پوشش مناسب هستند. بنايراين اين نوع پوششى كه امروزه در ميان زنان يهودى و مسيحى مى بينيم حتى با سابقه تاريخى آنان منافات دارد(1).

در كتاب مقدّس يهوديان آموزه هاى فراوانى يافت مى شود كه به طور صريح يا ضمنى، بر حجاب و پوشش زن و مسايل مربوط به آن تأكيد شده است. شيوه عملى يهوديان مبنى بر استفاده از روپوش هاى بلند و برقع و روبند (كه بارها در تورات آمده است)، جدا بودن محل عبادت زنان از مردان، منع گفت و گوى علنى مردان و زنان، ايراد خطابه زنان از پشت پرده و… همه نشان از سخت گيرى و شدت عمل در قوانين و سيره يهوديان درباره كيفيت پوشش است.(2)

«مسيحيت نه تنها احكام شريعت يهود را درباره حجاب زنان تغيير نداد، بلكه قوانين شديد آن را استمرار بخشيد و در برخى موارد، با تأكيد بيشترى حجاب را مطرح كرد»(3). چه اين كه در كتاب مقدس مسيحيان، آياتى درباره لزوم عفّت، آراستگى زن به وسيله حيا، پرهيز از آرايش با جواهرات و بافتن مو و هم چنين وجوب پوشاندن موى سر، دورى گزيدن از هر چيز تحريك آميز و… آمده كه احكام فقهى كليسا را ترسيم مى كند و شدت آن را نسبت به شريعت يهود نشان مى دهد(4).

پاپ ها و كاردينال ها نيز دستوراتى مبنى بر رعايت كامل حجاب، وجوب پوشش صورت، دورى از نگاه به نامحرم و پرهيز از هرگونه جواهرات و تزئين موى سر، صادر كرده اند.(5)

تمام اين موارد نشان مى دهد كه گرايش به پوشش امرى فطرى است و سابقه طولانى دارد.

(1) براى آگاهى بيشتر ر. ك: على محمدى آشنانى، حجاب در اديان الهى غلام على حداد عادل، فرهنگ برهنگى وبرهنگى فرهنگى.
000 (2) على محمدى آشنانى، حجاب در اديان الهى، قم: ياقوت، 1378، صص 103-. 115
000 (3) مريم معين الاسلام، پوشش و آرايش از ديدگاه پيامبر اعظم، قم: مركز پژوهش هاى اسلامى صدا و سيما، 1386، ص. 19
000 (4) انجيل رساله پولس، باب 2، آيه 9 تا 11: «و هم چنين زنان خويشتن را بيارايند به لباس حيا و پرهيز، نه به زلف ها و طلا و مرواريد و درخت گران بها، بلكه چنان كه زنانى را مى شايد كه دعواى ديندارى مى كنند به اعمال صالحه».
000 (5) على محمدى آشنانى، حجاب در اديان الهى، پيشين، صص 120- 121 و. 139 /پرسمان.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.