وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا امام برای اثبات امامت خود باید معجزه داشته باشد؟

آیا امام برای اثبات امامت خود باید معجزه داشته باشد؟

 

آيا ائمه(ع) نيز علاوه بر نص نبى اكرم و امام قبلى بايد هر كدام براى اثبات امامت خويش معجزه داشته باشند؟

در رابطه با اين كه چرا ما شيعيان قائليم كه امامان معصوم (عليهم السلام) دوازده نفر بيشتر نيستند گفتنى است كه تنها راهى كه در اين زمينه وجود دارد، روايات متواترى است كه از طرف پيامبر (ص) به به دست ما رسيده است همچنين رواياتى كه در آن هر امامى امام بعد از خود را معرفى نموده است.(۱)

در رواياتى كه حتى از طرف اهل سنت نقل شده، عدد خلفاء پيامبر (ص) دوازده نفر معين شده است به عنوان نمونه:

۱- قال رسول الله (ص): «ان هذالامر لا ينقضى حتى يمضى فيهم اثنا عشر خليفه: اين امر (دين اسلام) به سر نيايد تا دوازده خليفه و جانشين را پشت سر گذارد.»(۲)

در روايات اهل سنت اين نكته نيز قيد شده كه تمام اين خلفا از قريش هستند. اين احاديث قابل انطباق بر خلفاء چهارگانه- معتبر نزد اهل سنت- نيستند زيرا كمتر از دوازده نفر هستند، همچنين قابل تطبيق بر پادشاهان اموى نيستند زيرا عدد آنها بيش از دوازده نفر است، همچنين بسيارى از آنها از قريش نيستند.

۲- هنگامى كه آيه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِى اْلأَمْرِ مِنْكُمْ» (نساء/ ۵۹) نازل شد و اطاعت كسانى كه به عنوان «اولو الامر» به طور مطلق، واجب كرد و اطاعت ايشان را همسنگ اطاعت پيغمبر اكرم (ص) قرار داد. جابربن عبدالله انصارى از آن حضرت پرسيد: اين «اولوالامر» كه اطاعتشان مقرون به اطاعت شما شده چه كسانى هستند؟ پيامبر (ص) فرمودند:

«هم خلفائى يا جابر و ائمه المسلمين من بعدى. اولهم على بن ابى طالب، ثم الحسن، ثم الحسين، ثم على بن الحسين، ثم محمدبن على المعروف فى التوراه بالباقر- ستدركه يا جابر، فأذا لقيته فاقراه منى السلام- ثم الصادق (ع) جعفر بن محمد، ثم موسى بن جعفر، ثم على بن موسى، ثم محمد بن على، ثم على بن محمد، ثم الحسن بن على، ثم سميى و كنيمى حجه الله فى ارضه و بقيته فى عباده ابن الحسن بن على….»(۳)

۳- قال رسول‏الله (ص): «لا يزال امر الناس ماضيا ما وليهم اثنا عشر رجلاً… كلّهم من قريش تا آن كه دوازده مرد بر آنها فرمان برانندكار مردم پيوسته بگذرد… كه همگى آنان از قريش هستند».

۴- قال رسول‏الله (ص): «ان عده الخلفاء بعدى عده نقباء موسى شمار جانشينان من به تعداد نقباى موسى است».

۵- «لا يزال هذا الدين قائما حتى يكون عليكم اثنا عشر خليفه تا وقتى كه دوازده خليفه و جانشين بر شما حكومت كنند دين پيوسته برپاست».

براى آگاهى بيشتر در اين زمينه ر. ك: صحيح مسلم، ج ۳، كتاب الاماره.

۶- در منتخب كنز العمال از جابر بن سمره چنين نقل شده كه «بر اين امت دوازده خليفه حكومت خواهند كرد به عدد نقباء بنى اسرائيل»،(۴).

۷- پيامبر اسلام (ص) در مورد ائمه دوازده‏گانه بيان صريح دارند الائمه بعدى اثنى عشر، تسعه من صلب الحسين و التاسع مهديّهم،(۵).

نظير اين روايات را كه از اهل سنت در مورد تعداد ائمه (ع) وارد شده است مى‏توانيد در كتب ذيل مطالعه كنيد.

۱ ينابيع الموده، ص. ۲

۴۴ البدايه و النهايه، ج ۶، ص. ۳

۲۴۷ سنن ابن ماجه، ج ۲/ ۱۳۶۷/. ۴

۴۰۸۵ مسند احمد بن حنبل، ج ۱/ ۱۸۳/. ۵

۶۴۵ سنن ابى داود، ۴/

۱۰۷ بعد از بيان مطالب فوق بايد گفت براى افرادى كه نص پيامبراكرم (ص) و يا تصريح امام قبلى باعث يقين به امامت امامى مى شده نياز نبوده اقامه معجزه شود ولى مواردى كه نياز بوده كه اثبات امامت از راه معجزه شود، معجزه اقامه كردند، مثل شهادت حجرالاسود بر امامت امام سجاد (ع) و يا زنده شدن محمد حنفيه وشهادت دادن به امامت امام سجاد (ع) و همين طور امامان ديگر.

توجه داشته باشيد كار فوق العاده كه از امامان صادر مى شود اگر همراه با ادعاى امامت باشد، معجزه ناميده مى شود و اگر بدون ادعاى امامت باشد، كرامت خوانده مى شود. از امامان معجزات و كرامات فراوانى نقل شده است كه مى توانيد به منابع آنها مراجعه كنيد. (ر. ك: منتهى الآمال، شيخ عباس قمى، بخش معجزات هر امام، تجليات، ولايت، على اكبربابازاده، ۲ جلد در يك جلد، همين كرامات حسينى- حتى اين گونه معجزات در منابع اهل سنت نيز نقل شده است)

در نتيجه بايد گفت در مواردى كه لازم بوده علاوه بر نص پيامبر (ص) و امامان قبلى، معجزه نيز اقامه شده است.

(۱) (براى آگاهى بيشتر از اين روايات به «اصول كافى، ج ۱ كتاب الحجه» مراجعه كنيد.)
۰۰۰ (۲) (صحيح مسلم، ج ۶، كتاب الاماره، باب الناس تبع لقريش ص ۳)
۰۰۰ (۳) (غايه المرام ص ۲۶۷، «اثبات الهداه» ج ۳ ص ۱۲۳ و ينابيع الموده ص ۴۹۴)
۰۰۰ (۴) (منتخب كنز العمال)
۰۰۰ (۵) (كفايه الاثر ۲۳، نقل ازموسوعه الامام على بن ابيطالب، ج ۲، ص ۴۸) ./پرسمان.

🔗 لینک کوتاه
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)

نظر شما درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.