وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرایی گفتن «الحمد لله رب العالمين» بعد از سوره حمد در نماز شیعیان

0

 

 

آيا اين درست است كه شيعيان به اين دليل الحمدلله رب العالمين ميگن چون معتقدند كه با تمسك به ولايت اميرالمؤمنين(عليه السلام) خداوند دعاى اهدنا الصراط المستقيم رو در مورد اونها به اجابت رسونده برعكس اهل سنت كه آمين ميگن تا خدا اونها رو به راه راست و درست هدايت كنه ممكنه در اين مورد توضيح بديد؟

 

هيچيك از اهل تسنن و شيعيان بر اساس دليلى كه در سوال آمده اقدام به گفتن «آمين» و يا «الحمد لله رب العالمين» در نماز نمى نمايند، بلكه هر يك دلايلى غير از آنچه مطرح شده ارائه نموده اند.

در توضيح اين موضوع بايد بگوئيم كه: «تأمين» به معناى گفتن آمين بعد از قرائت سوره ى حمد است. طبق نظر اهل بيت (عليهم السلام) نه تنها گفتن آن در نماز مستحب نيست، بلكه موجب بطلان نماز مى گردد، زيرا دليلى بر استحباب آن در نماز وجود ندارد. ولى مذاهب اهل سنت آن را از سنت هاى نماز دانسته يا مستحب مى دانند.

با مراجعه به مصادر روايى اهل بيت (عليهم السلام) نيز پى مى بريم كه آنان اين امر را بدعتى در نماز دانسته و به جهت حفظ سنت پيامبر از تحريف شديداً با اضافه كردن «تأمين» در نماز مخالفت نموده، شيعيان را از گفتن آن در آخر قرائت حمد بازداشته اند: كلينى به سند خود از امام صادق (عليه السلام) نقل مى كند كه فرمود: «هرگاه پشت سر امام جماعت مشغول نماز بودى، هنگامى كه امام از قرائت حمد فارغ شد بگو: «الحمدلله رب العالمين و آمين مگو».(1)

علاوه بر اين كه وجود برخى روايات نيز گوياى آن است كه اين بدعت متاثر از نفوذ نظريات يهود و نصارا در برخى مذاهب اسلامى مى باشد مانند روايت معاويه بن وهب كه از امام صادق (عليه السلام) نقل مى كند: درباره آمين گفتن بعد از «والضالين» از آن حضرت سؤال شد، حضرت فرمودند كه اين عمل يهود و نصارا است شما بايد از آن اجتناب كنيد..(2)

(1) وسائل الشيعه، ج 6، ص 67، كتاب الصلاه، باب عدم جواز التأمين فى آخر الحمد.
000 (2) همان. پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.