وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

پي بردن به راز هستي با تفكر در خلق آسمان ها و زمين

0

پي بردن به راز هستي با تفكر در خلق آسمان ها و زمين/ضرورت خودشناسی(قسمت هفتم)

در مرحله ي چهارم تصريح مي كند كه غرض از آفرينش آسمان ها و زمين، براي انسان اين است كه علاوه بر بهره مند شدن از اين نعمت هاي بيكران، در هماهنگي و كيفيت خلقت آنها فكر كند و به آفريده ها و نعمت ها بفهمد كه همه آنها به شكلي با زندگي او پيوند و هماهنگي دارند، و هيچ يك از آنها بيهوده و بدون غايت نيستند و همه آنها براي رساندن انسان به هدف خاص و جايگاه خاص آفريده شده اند. براي نمونه به چند آيه توجه مي كنيم:

« هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَلِكَ إِلا بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ*إِنَّ فِي اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ لآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَّقُونَ (سوره مباركه يونس،آيه 5 و 6): اوست كسي كه خورشيد را مايه روشنايي قرار داد و ماه را نوراني كرد و براي آن منزل هايي معين كرد تا شماره سال ها و حساب زندگي خود را بدانيد. خدا اينها را جز به حق نيافريده است. نشانه هاي خود را براي گروهي كه مي دانند به روشني و تفضيل بيان مي كند* به حقيقت در رفت و آمد شب و روز بلكه در هر چيزي كه خدا در آسمان ها و زمين خلق فرموده براي اهل خرد و تقوا علامت و نشانه هاي (قدرت) خدا پديدار است.»

در آيه 5 سوره مباركه ي يونس ابتدا توجه ما را به دو نعمت عظيم يعني خورشيد و ماه، كه منشأ تأمين حرارت و نور مورد نياز براي حيات همه موجوادت زمين هستند، جلب مي كند تا ما به پيوند آنها با زندگي انسان و آفرينش آنها به خاطر انسان پي ببريم و اين كه آفرينش آنها آثار گوناگوني از جمله محاسبه سال و برنامه زندگي را براي انسان دارد. با تفكر در اين آيات به پيوستگي و وابستگي خلقت جهان با خلقت انسان ها پي مي بريم و به خالق و مدبر آنها و خودمان و هم چنين وابستگي خودمان به خالق و مدبرمان توجه مي كنيم. تا بدانيم خلقت هيچ يك از ما و آنها بيهوده و بدون غرض نيست، بلكه همگي به حق و از روي حكمت خلق شده ايم.

در پايان دو نكته بسيار مهم را بيان مي كند:

يك) خداوند با اين كه خود را خالق همه چيز معرفي مي نمايد، اما خلقت بسياري از موجودات را جداگانه و به تفصيل بيان مي كند، تا با تفكر در آنها به شناخت عميق تري از خالق و مدبر جهان و خودمان برسيم.

دو) بدون كار علمي و تعمق در آيات الهي نمي توان به نتايج مطلوب و راهگشا در تمام دوران حيات برسيم. لذا مي فرمايد« خداوند آيات را براي آنها كه اهل علم هستند تفضيل مي دهد.» بديهي است انسان هايي كه اهل تفكر و تعمق در آيات و مخلوقات خداوند نيستند، كران و كوراني هستند كه به هيچ راه روشني دست نخواهند يافت. چنانكه خداوند در سوره مباركه انفال آيه 22 بدترين مخلوقات را چنين معرفي مي كند:

إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لا يَعْقِلُونَ : به درستي كه بدترين جنبدگان در نزد خدا كرانِ لالي هستند كه تعقل نمي كنند.

در آيه 6 سوره مباركه يونس ابتدا توجه ما را به رفت و آمد و تفاوت شب و روز به عنوان دو آيه مهم در زندگي و حيات انسان و ساير موجودات جلب مي كند و سپس توجه ما را به همه آنچه كه خداوند در آسمان و زمين خلق كرده جلب مي نمايد. و در پايان تصريح مي كند كه از تفكر و تعمق در اين آيات كساني سود مي برند كه دلي پاك دارند و اهل آلوگي نيستند.

زيرا گناه و انحراف مانع شناخت صحيح و تشخيص راه درست از كژ است. پس با اين كه در آيه قبلي علم را شرط مهم براي فهم آيات و ارتباط آنها با يكديگر مي داند، ولي در اين آيه تأكيد مي كند كه علم به تنهايي كافي نيست. بلكه طهارت روح و پرهيز از آلودگي ها نيز شرط لازم براي كشف حقيقت خلقت انسان و جهان است. چه بسيار كساني كه ده ها سال عمر خود را در مطالعه مخلوقات گوناگون خدا صرف كردند اما به دليل آلودگي و غفلت هرگز با خالق و مدبر آنها پينود برقرار نكردند. چنانكه در سوره مباركه ي يوسف آيه 105 مي فرمايد:

«وَكَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ: و چه بسيار نشانه هايي در آسمان و زمين است كه بر آنها مي گذرند در حالي كه از آنها روي بر مي گردانند.»

همين غفلت و آلودگي و هوس بازي ها است كه موجب مي شود انسان ها هر چه دانشمند هم باشند، با ديدن هزاران نشانه از علم و قدرت و عظمت خالق آنها، خود را به نديدن و نفهميدن بزنند و روي فهم و بينش خود را بپوشانند و شعور خود را به كار نيندازند.»

«أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ بِالْحَقِّ إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ (سوهر ي مباركه ابراهيم،آيه 19) : آيا نديدي كه خداوند آسمان ها و زمين را به حق آفريد؟ اگر بخواهد شما را مي برد و آفريده اي جديد(به جاي شما) مي آورد.»

اين آيه به ما مي گويد كه اگر دقت و تعقل كنيم مي فهميم كه خلقت آسمان ها و زمين بيهوده و عبث نيست بلكه هدفي عالي دارد و نيز با تعقل و تفكر مي فهميم كه ما و همه موجودات جهان قائم به خداييم و هستي ما از خود ما نيست، بلكه هستي ما از هستي بخش است كه هر گاه بخواهد مي تواند آن را ازما بگيرد و اين حقيقت، اصل بسيار مهمي در خودشناسي است كه بدانيم ما در ذات خود وابسته به خداوند و عين فقر و نيازمندي به او هستيم.

اما همين مايي كه در ذات خود فقير اوييم، در عين فقر و ناچيزي در درگاه او، هدف خلقت آسمان و زمين هستيم و به همين دليل است كه حتي اگر ما را ببرد، خلقي جديد مي آفريند تا خلقت آسمان ها و زمين بيهوده نباشد.(دقت شود)

ادامه دارد…

منبع:هدانابرگرفته از کتاب ضرورت خودشناسی استادشجاعی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.