پوشيدن لباس دوخته شده در احرام

پوشيدن لباس دوخته شده در احرام
فهرست این نوشتار:
20- پوشيدن دوختنى
490- بيستم- پوشيدن دوختنى؛ مثل پيراهن، قبا و مانند آن.[1]
[1] ( 3). آيات عظام: خامنهاى، نورى، سيستانى: پوشيدن لباس دوخته از قبيل پيراهن، شلوار و … و نيز لباسهاى دكمه دار كه بابستن دكمه به شكل پيراهن در مىآيد براى مردان در حال احرام جايز نيست؛ آية اللَّه سيستانى: و حرمت پوشيدن لباسهاى تعارف، بدون انداختن دكمه و بدون دست بيرون آوردن، مبنى بر احتياط است و پوشيدن شلوار و زير شلوارى در صورت نداشتن ازار جايز است.
آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: احوط اجتناب از هر جامه دوخته و شبيه دوخته است.
491- احوط اجتناب از مطلق دوخته است[1] هرچند كم باشد؛ مثل كمربند[2] دوخته و كلاه.
[1] ( 4). آيات عظام: خامنه اى، سيستانى، فاضل: پوشيدن چيز دوخته كه لباس محسوب نمىشود، مانند كمربند يا هميان كه پول در آن مىگذارند و همچنين استفاده از بند ساعت و مانند آن اشكال ندارد. انداختن لحاف يا پتو و مانند آن كه حاشيه آن دوخته شده بر روى شانهها مانعى ندارد. همچنين دوخته بودن حاشيه جامه احرام بلامانع است.
آية اللَّه خويى: احوط اجتناب از مطلق جامه دوخته و شبيه دوخته است ولى انداختن پتوى حاشيهدار كه طرفين آن را با نخ دوختهاند مانع ندارد.( استفتائات، ص 241، س 712).
آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: استفاده از اين اشياء براى محرم جايز است، هر چند دوخته باشد: 1- هميان وكمربند كه براى حفظ پول به كمر مىبندند. 2- فتقبند. 3- كفشى كه تمام روى پا را نپوشاند.
[2] ( 5). آيات عظام: خامنهاى، تبريزى، سيستانى، فاضل، مكارم: كمربند دوخته اشكالى ندارد. آية اللَّه تبريزى: ولى پوشيدن شب كلاه جايز نيست.
آية اللَّه سيستانى: به ذيل 490 مراجعه شود.
پوشيدن دمپايى دوخته و ساعت با بند دوخته
492- پوشيدن دمپايى دوخته كه تمام روى پا را نمىگيرد، براى مرد محرم، چه حكمى دارد؟[1] 493- به مچ بستن ساعتى كه بند آن دوخته است، چه حكمى دارد؟[2]
[1] ( 1). آيات عظام: خامنه اى، سيستانى، صافى، فاضل و مكارم: اشكال ندارد.
آية اللَّه بهجت و آية اللَّه نورى: احتياط در ترك است.
[2] ( 2). آيات عظام: بهجت، صافى، نورى: احتياط در ترك است.
آيات عظام تبريزى، خامنه اى، سيستانى، صافى، فاضل، مكارم اشكال ندارد.
هميان و قمقمه و فتق بند دوخته
494- به كمر بستن و همراه داشتن هميان پول، هرچند دوخته باشد، اشكال ندارد؛ و بهتر اجتناب از گره زدن آن است.
495- استفاده از فتق بند دوخته در فرض ضرورت، جايز است، ولى بنابر احتياط كفّاره دارد.[1]
496- از به دوش انداختن قمقمهاى كه در محفظه دوخته شده قرار دارد، بنابر احتياط،[2] اجتناب شود[3] ولى در دست گرفتن آن، مانع ندارد.[4]
[1] ( 3). آية اللَّه تبريزى: كفّاره هم ندارد.
آية اللَّه خامنهاى: حكم آن در ذيل مسأله 491 آمده است.
آية اللَّه سيستانى، آية اللَّه مكارم: ضرورت لازم نيست و كفّاره هم ندارد.
آية اللَّه صافى، آية اللَّه فاضل: اولى اين است كه كفّاره بدهد.
[2] ( 4). آية اللَّه فاضل: احتياط مستحب.
[3] ( 5)- آية اللَّه بهجت: اگر مثل هميان باشد و صدق لبس نكند اشكال ندارد.
آيات عظام تبريزى، سيستانى، فاضل: مانعى ندارد.
آية اللَّه مكارم: حمل كيفها و ساكهاى دوخته، هر چند به شانه و گردن بيندازد مانعى ندارد.
[4] ( 6)- آية اللَّه خامنهاى: پوشيدن هميان و كمربند و ديگر دوختههاى كوچك كه به آن لباس گفته نمىشود اشكال ندارد.
استفاده از پتو
2/ 496- در صورت سرد شدن هوا آيا افراد مُحرم مى توانند از پوشش ديگرى مثل پتو يا لباس استفاده نمايند؟[1]
[1] ( 7). آيةاللَّه بهجت: مانعى ندارد و اگر بر شانه مىاندازند بايد مخيط نباشد.
آيةاللَّه فاضل؛ آية اللَّه خامنهاى: چنانچه مخيط يا شبه مخيط نباشد اشكال ندارد ولى بايد مردان سرشان و زنان صورتشان را نپوشانند و دوخته بودن حاشيه پتو هم مانع ندارد.
آية اللَّه مكارم: استفاده از پتو مانعى ندارد؛ آية اللَّه سيستانى: و حتى دوخته بودن حاشيههاى لباسهاى احرام و نيز دوختن مارك بر آن مانعى ندارد.
حكم پوشيدن دستكش براى بانوان
497- پوشيدن «قفازين»[1] براى زنها جايز نيست[2] ولى پوشيدن لباس دوخته، هرقدر كه باشد براى آنها جايز است و كفّاره ندارد.
[1] ( 1). قفازين چيزى بوده كه زنهاى عرب براى حفظ از سرما، در آن پنبه مىگذاشتند و دست مىكردند
[2] ( 2). آية اللَّه بهجت: پوشيدن هر نوع دستكش جايز نيست مگر در حال ضرورت.
آيات عظام تبريزى، خامنهاى، سيستانى، مكارم: منظور از قفازين هر نوع دستكش است.
آية اللَّه صافى و آية اللَّه فاضل: بنابر احتياط واجب پوشيدن هر نوع دستكش براى بانوان در حال احرام جايز نيست آية اللَّه فاضل: ولى كفاره ندارد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا