وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

واسطه سوم نجاست چیست

0

واسطه سوم نجاست چیست

فهرست این نوشتار:

منظور از متنجس دوم به بعد این است که متنجس دوم خشک شود سپس با رطوبت جدیدی به سومی ملاقات کند و سومی هم به همین ترتیب. پس اگر مثلا ادرار از لباس زیر عبور کند و به چند لباس برخورد کند، همه متنجس اول هست.

اگر با همان رطوبت برخورد کند متنجس اول است و باید خشک شود و با رطوبت جدید برخورد کند که واسطه محسوب شود.

تا دو واسطه باعث انتقال نجاست مي شود، نه بيشتر، يعني اگر دست نجس مثلا به دست ديگري بخورد آن هم نجس مي شود، و اگر آن به شيء سوم اصابت کند آن نيز نجس مي شود، ولي اگر شيء سوم به چهارمي بخورد نجس نخواهد شد. به تعبير ديگر، متنجس اول و دوم سبب سرايت نجاست مي شود، ولي متنجس سوم سبب سرايت نجاست نمي شود، هر چند خود آن نجس است.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

توضیح واسطه سوم [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][اسباب سرایت نجاست ]

پرسش : واسطه سوم که می فرمایید نجس است ولی نجس نمی کند چگونه است؟

پاسخ : این را با یک مثال ساده روشن می کنیم فرض کنید دست شخصی نجس شد و سپس خشک شد (البته عین نجاست در آن نیست) دیگری با دست تر با او دست داد، دست نفر دوم نجس می شود و هرگاه دست او خشک شد و نفر سومی با دست تر به او دست داد، دست نفر سوم هم نجس می شود ولی اگر او با شخص چهارمی دست دهد هرچند دست نفر چهارم هم تر باشد، دست او نجس نمی شود. اینجاست که می گوییم واسطه سوم نجس است ولی نجس نمی کند.

مصداق واسطه سوم [اسباب سرایت نجاست ]

پرسش : آیا آب قلیلی که با آن متنجس دوم را می شوییم، متنجس سوم حساب می شود؟ یا در حکم همان متنجس دوم است؟ (آب را با پارچ از بالا بر روی شیء نجس متنجس دوم گرفته ایم)

پاسخ : متنجس سوم محسوب می شود.

علت عدم سرایت متنجس سوم [اسباب سرایت نجاست ]

پرسش : علت اینکه متنجس سوم سبب سرایت نجاست نمی شود چیست؟

پاسخ : برای اینکه عموماتی در مساله متنجس نداریم و روایات خاصه بیش از دو واسطه را شامل نمی شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

 [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.