وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نحوه اثبات مكان ميقات‏

0

نحوه اثبات مكان ميقات‏

فهرست این نوشتار:

لگو احکام حج و عمره

نحوه اثبات مكان ميقات‏

 

263- اگر بيّنه شرعيّه- يعنى دو شاهد عادل‏[1]- به ميقات بودن مكانى شهادت دادند، تفتيش و تحصيل علم، لازم نيست؛[2] و اگر تحصيل علم و بيّنه ممكن نشود، مى‏توان به ظن حاصل‏[3] از كلام كسانى كه اهل اطلاع به آن مكان‏ها مى‏باشند، اكتفا نمود.

 

[1] ( 1). آية اللَّه سيستانى: شهادت دو عادل در صورتى مفيد است كه مستند به حس يا مانند آن باشد.

آية اللَّه مكارم: رسيدن به ميقات با حداقل شهادت يك نفر عادل نيز ثابت مى‏شود، ولى در زمان ما ميقات‏ها مشخص است و احتياجى به اين امور نيست.
[2] ( 2). آية اللَّه بهجت: احوط و اقوى لزوم تحصيل علم است به اين اماكن و اگر علم ممكن نباشد بعيد نيست‏اكتفا به ظنّ حاصل از پرسيدن اهل معرفت به اين اماكن.( مناسك شيخ، ص 10).
[3] ( 3). آيةاللَّه تبريزى: بر مكلّف واجب است يقين يا اطمينان به رسيدن به ميقات پيدا نموده و احرام ببندد و يا حجت شرعيه داشته باشد و افرادى كه آنجا زندگى مى‏كنند، گفته آن‏ها حجت شرعيه محسوب مى‏شود، بلكه شهادت يك نفر ثقه كافى است، اگر بدانيم مستند او سؤال از عرف محل است.

آية اللَّه خويى: تحصيل اطمينان لازم است و گمان كافى نيست، بلى اگر ثقه خبره از محل خبر بدهد كافى است.( المسائل الشرعيه، ج 1، ص 320).

آية اللَّه سيستانى: تحصيل علم يا اطمينان يا حجت شرعيه لازم است.

آية اللَّه فاضل: تحصيل اطمينان لازم است.

اعتبار اطمينان در اخبار از ميقات‏

 

264- گفته راهنما يا حمله‏ دار، در اخبار از مكان ميقات، حجيت ندارد، مگر از گفته او اطمينان پيدا شود؛ و گرنه بايد به عرف محل مراجعه شود.[1]

 

[1] ( 4). آية اللَّه بهجت: به حاشيه مسأله قبل مراجعه شود.

آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: و يا اين‏كه آن‏ها ثقه باشند و مستندشان اخبار عرف محل باشد.

آية اللَّه خامنه‏ اى، آية اللَّه مكارم: ظن حاصل از گفته اهل اطلاع كافى است.

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: اگر ظنّ از اين طريق هم ممكن نشود در اولين نقطه‏اى كه احتمال محاذات با يكى از مواقيت را مى‏دهد رجاءً محرم شود و تلبيه بگويد و بعد در هر جا كه احتمال محاذات مى‏دهد تجديد نيّت كند و تلبيه را تكرار نمايد تا يقين كند كه در محاذات به ميقات احرام بسته است.

نظر ساير آيات عظام در مسأله 263 گذشت.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.