وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مهريه در عقد موقت در صورت عدم نزديكي

4

مهريه در عقد موقت در صورت عدم نزديكي

سوال:

اگر آقا و خانم ضيغه موقت را بخوانند و يك سكه نيز مهريه قرار دهند، اما قبل از پايان مدت بدون نزديكي(دخول) از هم جدا شوند، مرد چه مقدار از مهريه را بايد بپردازد؟ و اگر در عقد شرط عدم دخول شده باشد چطور؟.بسياري از افراد براي آشنايي قبل از ازدواج دائم صيغه موقت مي خوانند، در صورتي كه به توافق نرسند چطور؟

جواب: اگر در عقد موقت نزديكي (دخول) صورت نگيرد، مهريه نصف است. و اگر تمكين خانم كم است، يا خانم تمكين ندارد به همان نسبت مهريه او كاسته مي شود و در صورت عدم تمكين هيچ مهري به او تعلق نمي گيرد، اما اگر خود مرد مي خواهد مدت را ببخشد، بايد مهريه را بپردازد.


رساله توضيح المسائل زن و شوهر
[مسأله 2431]

مسأله 2431 اگر مرد مدّت صیغه را ببخشد، چنانچه با او نزدیکی کرده ، باید تمام چیزی را که قرار گذاشته به او بدهد و اگر نزدیکی نکرده باید نصف آن را بدهد (1) این مسأله ، در رساله آیت اللّه (بهجت ) نیست

(1) (خوئی )، (تبریزی ): واجب است نصف مهر را بدهد و احتیاط مستحب ّ آن است که تمام مهر را بدهد.

(مکارم ): مرد مى ‏تواند مدّت ازدواج موقّت را ببخشد و به آن پايان دهد، و در این صورت باید تمام مهر را بدهد؛ خواه دخول شده باشد یا نه. 

(سیستانی ): مسأله اگر مرد مدّت ازدواج زن را ببخشد، چنانچه با او نزدیکی کرده ، باید تمام مهری را که قرار گذاشته است به او بدهد، و اگر نزدیکی نکرده واجب است نصف مهر را بدهد.

(زنجانی ): مسأله اگر مرد مدّت صیغه زن را ببخشد چنانچه با او نزدیکی کرده باید تمام مَهری را که قرار گذاشته اند به او بدهد، بلکه بنا بر احتیاط اگر نزدیکی هم نکرده تمام آن را بدهد.

  • منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى مراجع تقليد مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی./ مکارم شیرازی مسئله2077.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

استفتاء سايت هدانا از دفتر مقام معظم رهبري

سوال: در عقد موقت مهريه در صورتي كه نزديكي نباشد چگونه است؟

جواب اگر دخول صورت نگرفته، مهريه نصف مي شود.

منبع : استفتاء سایت هدانا از دفتر مقام معظم رهبری.


 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

[در رابطه با این مسئله به استفتاء زیر هم توجه فرمایید]سؤال 600. مرد حق دارد به ازدواج موقّت پایان دهد ؟ در این صورت آیا باید مهریه را بپردازد؟

جواب: مرد مى تواند مدّت ازدواج موقّت را ببخشد و به آن پایان دهد، در این صورت اگر با آن زن نزدیکى کرده باید تمام مهر و اگر نزدیکى نکرده باید نصف آن را بدهد.  احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى > 3 احکام عقد موقّت، آيت الله مكارم شيرازي.

«استفتاء اختصاصی سایت هدانا از حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی »

سوال: دو استفتاء زیر از آیت الله مکارم روی سایت رسمی ایشان منتشر شده، در یکی مهریه را کامل و در دیگری نصف مهریه را فتوا داده اند، آیا تعارض دارند، یا فتوای معظم له تغییر کرده است؟
سؤال 600. مرد حق دارد به ازدواج موقّت پایان دهد ؟ در این صورت آیا باید مهریه را بپردازد؟ جواب: مرد مى تواند مدّت ازدواج موقّت را ببخشد و به آن پایان دهد، در این صورت اگر با آن زن نزدیکى کرده باید تمام مهر و اگر نزدیکى نکرده باید نصف آن را بدهد. احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى > 3 احکام عقد موقّت،
حکم مهریه در صورت بخشیدن مدت توسط مرد پرسش : اگر مرد باقیمانده ی مدّت را ببخشد آیا لازم است مهریه را پرداخت نماید؟ پاسخ : در فرض سوال باید تمام مهر را بدهد؛ خواه دخول شده باشد یا نه.
پاسخ حجت الاسلام مهدی طاها:
با توجه به اهمیت موضوع، به صورت شخصی و شفاهی خدمت حضرت استاد آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته) مشرف شدیم و همین سوال را پرسیدیم، ایشان فرمودند:
 «باید مهریه را کامل بدهد. آنچه درباره نصف مهریه گفته شده فتوای قدیم است که تغییر کرده است».

 بر همین اساس آنچه در کتاب احکام خانواده آمده باید تغییر کند، طبق مسأله 2077-رساله مرد مى ‏تواند مدّت ازدواج موقّت را ببخشد و به آن پايان دهد، و در این صورت باید تمام مهر را بدهد؛ خواه دخول شده باشد یا نه. 

منبع: استفتاء سایت هدانا توسط حجت الاسلام مهدی طاها از محضر آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

سؤال 551. مردى زنى را به عقد خود درآورده، ولى هنوز عروسى نکرده اند، امّا زن از طریق انزال در محل باردار شده است، اگر قبل از عروسى از هم جدا شوند، آیا مهریه تنصیف مى شود؟

جواب: هر گاه مرد سبب باردار شدن زن شده، احتیاط واجب آن است که تمام مهر را بدهد; هر چند دخول نکرده باشد.

سؤال 552. آیا در صورت فوت زوجه قبل از دخول، مهریه وى نصف مى شود؟

جواب: تمام مهر را مى برد، تنها طلاق است که سبب تنصیف مى شود.

سؤال 553. آیا آمیزش با زوجه در دوره نامزدى نیز موجب پرداخت مهریه کامل، در فرض متارکه و طلاق، مى گردد؟

جواب: آرى موجب پرداخت مهریه کامل مى گردد.

سؤال 554. آیا بین باکره و زنان دیگر، در این مورد که دخول باعث مهر کامل و عدم دخول باعث تنصیف مهریه مى شود، فرقى هست؟

جواب: فرقى میان باکره و غیر او از این جهت نیست.

سؤال 555. دخترى، با جانبازى که قادر بر نزدیکى نیست، ازدواج مى کند. یک هفته پس از تلقیح، کارشان به طلاق مى کشد ; در این مورد لطفاً به سؤالات زیر پاسخ دهید:

الف) مهریّه دختر نصف است، یا تمام؟

جواب: در صورتى که تلقیح بوسیله شوهر انجام نشده باشد، مهریه کامل نمى شود.

ب) آیا براى ازدواج مجدّد، باز هم اجازه پدر لازم است؟

جواب: پس از وضع حمل، اجازه پدر لازم نیست.

ج) آیا این دختر نیاز به عدّه دارد؟ مدّت عده وى چقدر است؟

جواب: عده او وضع حمل است.

د) آیا مى تواند با پدر آن جانباز ازدواج کند؟

جواب: جایز نیست.

هـ) اگر زنى با چنان جانبازى ازدواج کند، و پس از تلقیح جدا شود، دخترش مى تواند با جانباز ازدواج کند؟

جواب: در صورتى که دخول از سوى جانباز حاصل نشده باشد، اشکالى ندارد.

سؤال 556. اگر مردى در شب زفاف به علّت عنن، یا عامداً، به وسیله انگشت، یا شىء مناسب دیگرى غیر از آلت رجولیت، بکارت همسرش را زایل نماید، بفرمایید: اولاً: آیا این عمل تعزیر دارد؟ و ثانیاً: آیا این کار در حکم دخول، و زوجه مستحقّ کلّ مهر است؟

جواب: در صورت عدم رضایت زوجه، تعزیر دارد. و زوجه مستحقّ کلّ مهر است.

هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.

 



كليد: مهريه در عقد موقت در صورت عدم نزديكي مهريه در عقد موقت در صورت عدم نزديكي مهريه در عقد موقت در صورت عدم نزديكي مهريه در عقد موقت در صورت عدم نزديكي مهريه در عقد موقت در صورت عدم نزديكي مهريه در عقد موقت در صورت عدم نزديكي مهريه در عقد موقت در صورت عدم نزديكي مهريه در عقد موقت در صورت عدم نزديكي مهريه در عقد موقت در صورت عدم نزديكي مهريه در عقد موقت در صورت عدم نزديكي مهريه در عقد موقت در صورت عدم نزديكي  مهريه در عقد موقت در صورت عدم نزديكي  در چه صورتی در ازدواج موقت مهریه باید پرداخت شود و اگر شرایط ازدواج موقت احکام عقد موقت- صيغه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. علیرضا8245 می گوید

    شیوه تایین مهریه وزمان در ازواج موقت چگونه است. یعنی باید بگوید به مدت 1ساعت وبه مهر 1000تومن بد ثیغه را بخواند یادر عین خواند بگوید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      می توانید قبل از صیغه با هم به توافق برسید و در صیغه به آن اشاره بکنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. شایان می گوید

    حکم حضرت اقا بنا بر استفتایی که بنده گرفتم با چیزی که اینجا هست متفاوته
    اگر صلاح میدونید ایمیل بزنید یا توی واتس اپ پیام بدید ارسال کنم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      لطف کنید به ایمیل سایت: [email protected] بفرستید.
      آنچه در متن نوشتار هست عینا متن استفتاء دفتر رهبری هست، شاید سوال شما متفاوت هست یا جواب را به درستی متوجه نشده اید. در هر حال لطف کنید اگر سندی دارید بفرستید ما مجدد اگز نیاز به توضیحات بیشتر و حتی پیگیری بود این کار را انجام می دهیم.
      وفقکم الله لکل خیر