وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مقام و حال در عرفان

0

مقام و حال در عرفان

مقامات و احوال

پرسش 17 . مقامات و احوال در كلمات عرفا به چه معنا است؟

براى «مقام» و «احوال» تعاريف گوناگونى در كتاب هاى اهل عرفان مطرح شده است171. به طور كلى فرق «احوال» با «مقامات» در رسوخ و عدم آن است. اگر امرى در سالك وجود داشته ولى غير ثابت باشد، به آن حال گويند و اگر راسخ و ثابت باشد «مقام» گويند.

بنابر تعريف ديگر مى توان گفت: منازل و مراحلى را كه عارف و صوفى براى رسيدن به مقصود در طريقت ـ از خلوت و ذكر قلبى و توجه به باطن و مداومت فكر به منظور حصول انصراف از محسوسات و چله نشينى و ورود در حلقه ذكر و نياز و امثال آن از عبادات و مجاهدات و رياضت ها ـ طى مى كند، «مقام» نامند.

امّا «احوال» ثمره عمل است و از فضل خداوند متعال و لطف وى به دل بنده بى تعلق و مجاهدت و كوشش او ناشى مى شود.
«احوال» موهبتى است الهى كه بر اثر كسب مقامات به سالك عنايت و تفضّل مى شود.172

البته آنچه در نزد عارف مهم تر است، مقام مى باشد، نه حال؛

چنان كه مولوى نيز در ابيات زير به آن اشاره كرده است:

حال چون جلوه ست زآن زيبا عروس
وين مقام آن خلوت آمد با عروس
جلوه بيند شاه و غير شاه نيز
وقت خلوت نيست جز شاه عزيز
جلوه كردن خاص و عامان را عروس
خلوت اندر شاه باشد با عروس
هست بسيار اهل حال از صوفيان
نادر است اهل مقام اندر ميان173 

171. به عنوان نمونه نگا: حياة القلوب فى كيفية الوصول الى المحبوب …هامش، ج2؛ قوت القلوب، ص74؛ رساله كلمة التصوف، ص292؛ احياء علوم الدين، ج4، صص139 و ص152؛ تذكرة الاولياء، ص440.
172. كشف المحجوب، صص224 ـ 226؛ عوارف المعارف هامش، ج4؛ احياء علوم الدين، صص 281 و 449.
173 . مثنوى معنوى، دفتر1، ابيات 1435 ـ 1438.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش ها و پاسخ ها «عرفان و عشق»  .

حتما بخوانيد

ویژه نامه عرفان و مکاتب عرفانی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.