وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مراحل حسابرسی و شهادت اعضای بدن درقیامت

0

مراحل حسابرسی و شهادت اعضای بدن درقیامت

حسابرسی در قیامت نسبت به اعمال انسانی دارای مراتب و درجاتی است: 
1. در گام اول دیگرانی از فرشتگان و پیامبران و امامان معصوم(ع) شهادت و گواهی به اعمال آدمی می‌دهند (ق، آیات 18 و 20؛ نساء، آیه 41؛ توبه ، آیه 105)؛ 

2. در گام دوم، اعضای خود انسان نسبت به خودش گواهی می‌دهند. در این زمان پوست و اعضای بدن به زبان در می‌آیند و سخن می‌گویند و شهادت می‌دهند. (فصلت، آیات 20 تا 22)؛

3. در گام سوم خود نفس انسانی شهادت می‌دهد؛ زیرا چهره‌ها، نورانی یا ظلمانی می‌شود(آل عمران، آیه 106) و یا به شکل چارپایان و وحوش یا گیاه در می‌آید. (اعراف، آیه 179؛ بقره، آیه 24؛ جن، آیه 15) در حقیقت خود عمل حاضر است و با تغییر و تبدیل عامل شهادت خود را بیان می‌کند.

4. در این مرحله خود انسان به حسابرسی خودش می‌پردازد و وقتی به خودش مراجعه می‌کند دیگر نمی‌تواند توجیه و عذری داشته باشد. خدا می‌فرماید: اقْرَأْ کِتَابَکَ کَفَى بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیبًا؛ نامه‏‌ات را بخوان کافى است که امروز خودت حسابرس خود باشى. (اسراء، آیه 14)

 

در این زمان، انسان به جایی می‌رسد که خودش اقرار و اعتراف می‌کند. خدا می‌فرماید: فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ فَسُحْقًا لِأَصْحَابِ السَّعِیرِ؛ پس به گناه خود اقرار مى‌کنند و مرگ باد بر اهل جهنم.(ملک، آیه 11)

 

معلوم است که اقرار و اعتراف انسان نسبت به خودش بالاتر از شهادت است؛ از همین رو گفته‌اند: اقرار العقلاء علی انفسهم جایز؛ یعنی اقرار خردمندان علیه خودشان پذیرفتنی و روا است و بر اساس آن عمل می‌شود؛ زیرا حجت قاطع است.

معارف کیهان.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.