وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شب اول قبر افرادی که دفن نمی شوند چگونه است

0

شب اول قبر افرادی که دفن نمی شوند چگونه است

قبر خاکى و برزخى

 

 کسانى که در دريا مى ميرند يا طورى مى شود که خاکستر مى شوند، شب اول قبر آنان چه موقعى است؟ يا شهيدانى که بعد از بيست  سال جنازه شان پيدا مى شود، آيا شب اول قبر آنان، شب اولى است که استخوان آنان را در قبر مى گذارند؟

 

براساس آيات و روايات، روح انسان پس از مرگ و انقطاع از بدن مادى، خود را با بدن برزخى و قالب مثالى مى يابد. بدن مثالى، شباهت بسيارى به بدن دنيوى انسان دارد؛ ولى در عين حال بدنى است که با نظام و قوانين عالم برزخ سازگار است و با بدن مادى دنيوى، تفاوت هايى دارد [141]. افزون بر اينکه در بيشتر موارد، مقصود از واژه «قبر»، در واقع «برزخ» است؛ چنان که در روايت آمده: «انّ القبر روضة من رياض الجنّة او حفرة من حفر النّار» [142]؛ «قبر يا باغى از باغ هاى بهشت و يا جايگاه پستى از جايگاه هاى آتش است».

البته قبر برزخى و قبر خاکى، ارتباط خاصى با هم دارند؛ ولى بايد توجّه داشت که عمده مسائل شب اول قبر و پس از آن، مرتبط با عالم برزخ است، نه قبر خاکى [143]. بنابراين هم عذاب قبر و فشار آن و هم شادى ها و فراخى هاى آن، مرتبط با عالم برزخ بوده و با قالب بدن برزخى، صورت مى گيرد و قبر خاکى در اين موارد، خصوصيتى ندارد. از اين رو اگر مرده اى را بسوزانند، يا به دريا بيندازند و يا آن را موميايى کرده و در محفظه هاى خاصى نگه دارند؛ باز هم مسائل شب اول قبر (فشار، سؤال، مکافات و…) براى آنان خواهد بود و شب اول قبر آنها، همان شبى است که اين بدن ها به دريا انداخته شد، يا طعمه حريق گشته و يا خوراک حيوانى قرار گرفته است. شب اول قبر شهيدانى که پس از مدت مديدى، اجساد مقدس و مطهر آنان يافت مى شود؛ همان شبى است که در بيابان از دنيا رفته اند.

حضرت امير عليه السلاممى فرمايد: «فروگذار نمى شود احدى از مردم که در شرق و غرب زمين و دريا و صحرا هستند؛ مگر آنکه فرشته هاى سؤال کننده، به ملاقات آنان خواهند رفت» [144].

 

 

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، فرجام شناسی/ مؤلف محمدرضا كاشفى

حتما بخوانيد

ویژه نامه اعتقادات و پاسخ به شبهات

.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.