وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

سر زدن اموات در شب جمعه به خانه خود

0

سر زدن اموات در شب جمعه به خانه خود

اموات و ارتباط با دنيا

 اينکه اموات در مواقعى مانند جمعه آزاد هستند؛ آيا صحّت دارد؟ چه افرادى اين گونه مى باشند و کيفيت آن چگونه است؟

براساس روايات و با توجّه به ارتباط نسبى بدن برزخى با بدن مادى، ارواح انسان ها در برزخ، براساس منزلت و فضايلى که در دنيا داشته اند، امور دنيوى را درک کرده، حتى به خانواده خود سر مى زنند و آنها را زيارت مى کنند. اين امر مى تواند در هر زمانى و براى هر فردى باشد؛ ولى روز جمعه مشخص ترين زمانى است که در روايات وجود دارد. در اين باره، تنها به ذکر دو روايت بسنده مى شود:

1 . اسحاق بن عمار از امام کاظم عليه السلام پرسيد: آيا مؤمن خانواده خويش را زيارت مى کند؟ فرمود: آرى. گفتم: چقدر؟ فرمود: بر حسب فضايلشان؛ برخى از آنان هر روز و بعضى نيز هر سه روز، خانواده خود را زيارت مى کنند.

اسحاق بن عمار مى گويد: در اثناى کلام حضرت، دريافتم که فرمود: کمترين آنان هر جمعه [ خانواده خود را زيارت مى کنند]. پس گفتم: در چه ساعتى؟ فرمود: هنگام زوال خورشيد، يا مثل آن؛ پس خداوند فرشته اى را با او روانه مى کند تا چيزهايى را به او نشان دهد که شاد شود و از وى چيزهايى را بپوشاند که او را غمگين مى سازد [152].

 

2 . امام صادق عليه السلام فرمود: «به درستى که مؤمن خانواده خويش را زيارت مى کند. پس آنچه را دوست دارد، مى بيند و آنچه را ناخوشايند دارد از او پوشيده مى شود. به درستى که کافر خانواده خويش را زيارت مى کند؛ پس مى بيند آنچه ناخوشايند او است و از او پوشيده مى شود آنچه را دوست دارد».

امام عليه السلام فرمود: «پاره اى از ايشان هر جمعه زيارت مى کنند و پاره اى بر حسب عمل خود زيارت مى کنند» [153].

 

3. امام صادق عليه السلام فرمود: «مَا مِنْ مُؤمِنٍ وَ لاَ کَافِرٍ إِلاَّ وَ هُوَ يَأْتِى أَهْلَهُ عِنْدَ زَوَالِ الشَّمْسِ فَإِذَا رَأَى أَهْلَهُ يَعْمَلُونَ بِالصَّالِحَاتِ حَمِدَ اللَّهَ عَلَى ذَلِکَ وَ إِذَا رَأَى الْکَافِرُ أَهْلَهُ يَعْمَلُونَ بِالصَّالِحَاتِ کَانَتْ عَلَيْهِ حَسْرَةً» [154]؛ «هر مؤمن و يا کافرى (پس از مرگ) هنگام غروب خورشيد به نزد اهل و عيال خود مى رود، پس اگر مؤمن باشد و ببيند که ايشان اعمال صالحه انجام مى دهند، خدا را شکر مى کند، و اگر کافر باشد، حسرت مى خورد».

 

 

[152]. محمدبن ابراهيم کلينى، کافى، به تصحيح على اکبر غفارى، ج 3، کتاب الجنائز، ص 231، ح 5.
[153]. همان، ص 230، ح 1.

 

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، فرجام شناسی/ مؤلف محمدرضا كاشفى

حتما بخوانيد

ویژه نامه اعتقادات و پاسخ به شبهات

.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.