وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم قطع ارتباط با خانواده بخاطر دخالت در زندگی

2

حکم قطع ارتباط با خانواده بخاطر دخالت در زندگی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

سوال:

۱)اگر من با خواهرم به دلیل بی احترامی او به خود و شوهر و فرزندم قطع رابطه کنم گناه کرده ام چون دیدار دوباره او بعد از دعوا بسیار باعث ناراحتی من میشود و در حدیثی خواندم که باید مظلوم به دیدار ظالم برود و معذرت بخواهد اما این کار من در صورتی که خواهرم مرا بسیار ناراحت کرده و همین طور شوهرم را ، من نمی توانم اورا ببخشم ،ایا میتوان قطع رابطه کرد؟ یا حداقل برای یک یا دوسال

۲)با مادرم که به شوهرم بی احترامی میکند چگونه باید رفتار کنم مادرم بعضی اوقات بی دلیل میگوید که از شوهرم ناراحت است و مهمانی ما نمی‌آید مثلا در همین عید، با این که واقعا شوهرم گناهی نکرده ، وظیفه من چیست آیا مادرم اگر در این حال مرا لعنت کند که چرا به او اهمیت ندادم ، عاق شدم؟

 پاسخ:  

1- در صورتی که ادامه ارتباط، مفسده ای برای شما و خانواده داشته باشد و یا ترک آن باعث نهی از منکر او شود می توان موقتا آن را ترک کرد تا اینکه وضعیت به حالت عادی بر گردد. سعی کنید برای جذب و اصلاح رفتار اینگونه افراد ابتدا با ریشه یابی و رفع عواملی که موجب کدورت و اختلاف می گردد با زبان خوش و لحن ملایم توأم با ادب و احترام با ایشان رفتار نمایید.

قطعا اخلاق و رفتار نیکوی شما موجب اصلاح رفتار ایشان خواهد شد. کینه توزی و نفرت از دیگران از رذایل اخلاقی می باشد که لازم است انسان از آن اجتناب نموده و عفو و گذشت را در صورت امکان جایگزین آن کند. در صورتی که انسان با اهمیت و آثار و برکات عفو و گذشت در دنیا و آخرت آشنا باشد و بداند که چگونه عفو و گذشت، سبب قدرت و آبرو و عظمت نزد خلق و خالق مى شود، و انسان را از بسیارى از مشکلات زندگى و دردسرهاى فراوان مى رهاند و به او محبوبیت در نزد مردم و خدا مى دهد و بداند که کینه و بدگویی و انتقام جویى گاه شیرازه زندگى او را به هم مى ریزد، و جان و مال و آبروى او را با انواع خطرات مواجه مى کند، به یقین عفو و گذشت را بر نفرت و کینه و بدگویی ترجیح خواهد داد، و کم کم این مسأله به صورت خلق و خو و ملکه اخلاقى در مى آید.

 

در حدیثى از پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) آمده است «اِذا کانَ یَوْمُ الْقِیامَةِ نادى مُناد مَنْ کانَ اَجْرُهُ عَلَى اللّهِ فَلْیَدْخُلِ الْجَنَّةَ فَیُقالُ مَنْ ذَا الَّذى اَجْرُهُ عَلَى اللّهِ، فَیُقالُ الْعافُونَ عَنِ الناسِ فَیَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ بِغَیْرِ حِساب; هنگامى که روز قیامت مى شود ندا دهنده اى صدا مى زند هر کس اجر او بر خدا است وارد بهشت شود، گفته مى شود چه کسى اجرش بر خدا است؟ در پاسخ مى گویند: کسانى که مردم را عفو کردند، و آنها بدون حساب داخل بهشت مى شوند».

در حدیث دیگرى از همان بزرگوار مى خوانیم که در یکى از خطبه ها فرمود: «اَلا اُخْبِرُکُمْ بِخَیْرِ خَلائِقِ الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ اَلْعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَکَ وَ تَصِلُ مَنْ قَطَعَکَ وَالاِْحْسانُ اِلى مَنْ اَساءَ اِلَیْکَ، وَ اِعْطاءُ مَنْ حَرَمَکَ; آیا به شما خبر دهم که بهترین اخلاق دنیا وآخرت چیست؟ عفو و گذشت از کسى که به شما ستم کرده، و پیوند با کسى که از شما بریده، و نیکى به کسى که به شما بدى کرده، و بخشش به کسى که شما را محروم ساخته است». جهت مطالعه بیشتر در زمینه آثار و برکات عفو و گذشت، می توانید به جلد سوم کتاب ما «اخلاق در قرآن» ذیل عنوان “عفو وانتقام” در آدرس زیر مراجعه فرمایید:

http://makarem.ir/compilation/ ?lid=0&mid=61768 2-

همچنین در زمینه رفتار مادرتان سعی کنید در فرصتی مناسب با ایشان با زبان خوش صحبت نمایید و علت رفتار غیر عادی ایشان را جویا شوید و ریشه یابی کنید و اگر مشکلی از ناحیه همسرتان می باشد برطرف نمایید. قطعا اخلاق و رفتار نیک شما در اصلاح رفتار ایشان مؤثر خواهد بود. توجه داشته باشید که احترام پدر و مادر در همه حال لازم است هر چند آنان نسبت به فرزند خود بدی کرده باشند. قطعاً بی احترامی به والدین و خدای ناکرده هر گونه کار خلاف ادب، آثار و عواقب سوء در دنیا و آخرت برای فرزند خواهد داشت مگر اینکه رضایت آنها را جلب نماید. در هر حال سعی کنید با اخلاق و رفتار نیک برخورد کنید و از هر گونه بی احترامی نسبت به ایشان خود داری نمایید قطعا اخلاق و رفتار خداپسندانه و زیبای شما در اصلاح رفتار ایشان بمرور موثر خواهد بود و اگر موردی نیاز بود که تذکر داده شود، در فرصتی مناسب با زبان خوش بیان کنید یا از پدرتان یا خواهر و برادر خود کمک بگیرید.

ضمنا توجه نمایید چنانچه شما به وظیفه خویش عمل نمایید و از بی احترامی نسبت به ایشان اجتناب کنید، عاق محسوب نمی شوید و هر گاه بی جهت نفرین کنند، اشکال دارد و هر نفرینی مؤثر واقع نمی شود. 

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. حسن می گوید

    با سلام خدمت شما
    اینجانب مرد متاهل 33 ساله و دارای 1فرزند میباشم و حدود 5سال است که پدرم در زندگی خصوصیم و کارهای شخصی ام بشدت دخالت میکند و هرچقدر هم محترمانه رفتار میکنم فایده ای ندارد به طوری که دیگه از این دخالت ها هم من و هم همسرم به ستوه آمده ایم، در ضمن من چون تک پسر و آخرین فرزند خانواده هستم هنوز من را بچه میپندارد و کارهایم را غلط میشمارد و مشکلاتم را نادیده میگرد و میخاهد که هرجور که او میپسندد رفتار کنم،تا اینکه تصمیم گرفتم برای مدتی قطع رابطه کنم، از مدتی که با پدرم قطع رابطه کردم بشدت ناراحت و متاسفم ولی از طرفی دیگر نمیتواند دخالتی کند و زندگیم به روال عادی برگشته،، الان نمیدانم به قطع رابطم ادامه بدم یا نه، اگر راهنمایی کنید ممنون میشم…

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      قطع ارتباط نکنید آثار وضعی دارد، اما منزل و محیط را دور تر کنید و مدیریت کنید که هم احترام شما حفظ شود و هم بتوانید زندگی را مدیریت کنید.
      توصیه می کنیم یک وقت مشاوره داشته باشید.
      وفقکم الله لکل الخیر