وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم شرعی موسیقی در مراسم ختم

0

حکم شرعی موسیقی در مراسم ختم

متاسفانه بدعتی بسیار زشت و ناپسند از سمت عده ای خاص به اصطلاح روشنفکر در حال ترویج هست که مراسمات ختم و عزا را به محلی برای گناه تبدیل کنند!. این رفتار زشت زمینه ای شده تا عده ای جاهل مرگ افراد را که باید تذکری برای آخرت باشد، محلی برای موسیقی ها و رسم های حرام قرار بدهند!. آنچه برای میت بسیار مهم هست این سرو صدا های نامفهوم و بی ارزش یا اظهار تاسف هایی که کاری برای او نمی کند نیست، میت بر سر سفره عمل خود در برزخ حاضر است و نیاز او به دعا و قرآن و اعمال صالح است!. در روایات سفارش شده که برای میت دعا و قرآن قرائت شود و محلی باشد برای یاد آخرت تا میت بهره ببرد، نه اینکه محلی بشود برای چشم و هم چشمی و انواع پوشش ها و آرایشات و موسیقی های حرام!.

چه بد مردمی هستند که در مراسمی که باید محل بیداری برای آخرت باشد، یاد دنیا و مادیات را ترویج می دهند و به دنبال بدعت های حرام در حرکت هستند که نه سودی برای آنها دارد و نه برای میت!. 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

اجرای موسیقی در مراسم ختم [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][احکام مراسم ختم ]

پرسش : در برخی مناطق در مجلس ختم و فاتحه خوانی بر سر مزار جوانى که قبل از ازدواج مرحوم شده شاهد اجراى موسیقى محلّى، و حرکاتى شبیه رقص توسّط برخى زنان و مردان هستیم،نظر حضرتعالى در مورد این مراسم چیست؟

پاسخ : این گونه کارها جایز نیست، و دور از شان افراد با ایمان است، و سبب آزار روح میّت مى‌شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد



کلید: موسیقی مراسم ختم نی برای مراسم ترحیم آهنگ غمگین برای مراسم ختم اهنگ برای مجلس ختم اهنگ ختم دانلود نی عزاداری آهنگ تکنوازی نی غمگین تکنوازی نی دشتی حکم شرعی موسیقی در مراسم ختم[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.