وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم دیدن برنامه ها و فیلمهای ماهواره

2

حکم دیدن برنامه ها و فیلمهای ماهواره

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1198: تلویزیونها یا کانالهای پخش مستقیم ماهواره‏ای یک سلسله برنامه ‏های اجتماعی را به نمایش می‏گذارند که بیانگر مسائل اجتماعی جامعه غربی است و به ترویج افکار فاسدی از قبیل تشویق به اختلاط زن و مرد و ترویج روابط نامشروع می‏پردازند، به‌طوری که این برنامه ‏ها بعضی از مؤمنین را نیز تحت‏ تأثیر قرار داده است. دیدن آنها برای کسی که احتمال تأثیرپذیری او می‏رود، چه حکمی دارد؟ آیا این حکم نسبت به کسی که آن برنامه ‏ها را به قصد نقد و بیان نکات منفی آنها و نصیحت مردم به ندیدن آنها، می‏بیند، تفاوت دارد؟

ج: نگاه به اين برنامه‏ ها اگر از روى لذّت بوده و يا خوف تأثيرپذيرى و فساد، وجود داشته باشد، جايز نيست. ولى مشاهده به قصد نقد و آگاه کردن مردم از خطرات و نکات منفى آنها براى کسى که اهليّت آن را دارد و مطمئن است که از آن برنامه‏ ها تأثير نمى ‏پذيرد و به فساد نمى ‏افتد، اشکال ندارد، البته اگر مقرّراتى باشد بايد رعايت شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.

حتما بخوانيدویژه نامه نگاه و ارتباط محرم و نامحرم

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. محمد امین می گوید

    با سلام خدمت حضرتعالی ،بنده سوالی خدمتتون داشتم اینکه اگر مردی به صدای خواننده های خارجی یعنی انگلیسی زبان زن گوش فرا دهد چه حکمی دارد؟ با تشکر از زحمات شما

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ملاک کلی اینست که کلیه صداها و آهنگ هایی که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غیر آن حلال است.
      یعنی اگر موسیقی باشد حالا غربی و برای مجلس رقص استفاده شود گوش دادن به آن حرام است. و دقت کنید از جهت اخلاقی موسیقی همانطور که در روایات آمده آثار زیانباری بر روح مومن دارد.
      وفقکم الله لکل الخیر