وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حدیث: کتمان علم بزرگترین خیانت

کتمان علم از منظر اسلام درست نیست  (بقره، آیات 42 و 159 و 174؛ آل عمران، آیات 71 و 187؛ نساء،آیه 37 ) مخصوصا اگر آن دانش مورد نیاز جامعه باشد.

0

حدیث: کتمان علم بزرگترین خیانت

رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :  تَناصَحوا فِي العِلمِ ، و لا يَكتُمْ بَعضُكُم بَعضا ؛ فإنَّ خِيانَةً في العِلمِ أشَدُّ مِن خِيانَةٍ فِي المالِ .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

در علم با يكديگر يكرنگ باشيد و دانش خويش را از هم پنهان مداريد؛ زيرا خيانت در علم، بدتر از خيانت در مال است.

نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله)، ص: 390

کتمان علم از منظر اسلام درست نیست  (بقره، آیات 42 و 159 و 174؛ آل عمران، آیات 71 و 187؛ نساء،آیه 37 ) مخصوصا اگر آن دانش مورد نیاز جامعه باشد. زکات علم نشر و آموزش آن به دیگران است، انسان به شکرانه آنکه خداوند موهبت یادگیری علم و داشتن حافظه و فکر را ارزانی داشته بایسته است آن را در اختیار سایرین قرار بدهد. اگر چنین کرد خداوند سایر ابواب علمی را بر او باز می کند.

در روایت داریم : مَنْ کَتَمَ عِلْماً نَافِعاً أَلْجَمَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِلِجَامٍ مِنْ نَارٍ؛ هر که علم سودمندی را کتمان کند خداوند در روز قیامت لگامی از آتش به او می‌زند. (بحارالانوار،ج2، ص78)

اما بر اساس آیات قرآن کتمان ایمان که همان تقیه است جایز و رواست؛ زیرا در شرایطی که اظهار ایمان برای انسان سودی ندارد و به خودش یا دیگران زیان جانی می‌رساند، جایز است که کتمان کرده و تقیه نماید که بحث دیگری است.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.