وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تغییر سوره و خواندن سوره دیگر در نماز

1

تغییر سوره و خواندن سوره دیگر در نماز

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ اگر بعد از حمد مشغول خواندن سوره قل هو اللّه احد شود]

مسأله 988 اگر بعد از حمد مشغول خواندن سوره «قل هو اللّه احد» یا سوره «قل یا أیها الکافرون» شود، نمی تواند آن را رها کند و سوره دیگر بخواند ولی در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه (1) اگر از روی فراموشی به جای سوره «جمعه» و «منافقین»، یکی از این دو سوره را بخواند، تا به نصف نرسیده (2)، می تواند آن را رها کند و سوره جمعه و منافقین را بخواند (3).

(1) (بهجت:) اگر به نصف نرسیده می تواند آن را رها کند و سوره جمعه و منافقین را بخواند.

(2) (اراکی:) تا از نصف نگذشته..

[عبارت «تا به نصف نرسیده» در رساله آیات عظام: خوئی، زنجانی، سیستانی و تبریزی نیست]

(3) (خوئی، تبریزی:) و احتیاط ((زنجانی:) و احتیاط مستحب ّ) این است که بعد از تجاوز از نصف، سوره را رها ننماید.

(سیستانی:) و احتیاط این است که بعد از رسیدن به نصف، سوره را رها ننماید.

(مکارم:) مسأله عدول کردن از سوره «قل هو اللّه» یا سوره «قل یا أیّها الکافرون» به سوره دیگری در هر نماز باشد جایز نیست جز در نماز جمعه که اگر به جای سوره جمعه و منافقین یکی از این دو سوره را بخواند، پیش از آن که به نصف برسد می تواند آن را رها کرده سوره جمعه و منافقین را بخواند.

[ اگر در نماز جمعه یا نماز ظهر روز جمعه]

مسأله 989 اگر در نماز جمعه یا نماز ظهر روز جمعه (1) عمداً سوره «قل هو اللّه احد» یا سوره «قل یا أَیُّهَا الکافرون» بخواند، اگر چه به نصف نرسیده باشد (2) بنا بر احتیاط واجب نمی تواند رها کند و سوره «جمعه» و «منافقین» را بخواند (3).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (سیستانی:) اگر در نماز جمعه یا نمازهای روز جمعه..

(2) (اراکی:) اگر چه از نصف نگذشته..

(3) (زنجانی:) احتیاط مستحب این است که آن را رها نکرده، سوره جمعه و منافقون بخواند.

(مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله 988.

[ اگر در نماز، غیر سوره قل هو اللّه احد بخواند]

مسأله 990 اگر در نماز، غیر سوره «قل هو اللّه احد» و «قل یا أیها الکافرون» سوره دیگری بخواند، تا به نصف نرسیده (1) می تواند (2) رها کند و سوره دیگر بخواند (3).

(1) (اراکی:) تا از نصف نگذشته..

(2) (زنجانی:) بی اشکال می تواند..

(3) (خوئی:) و بنا بر احتیاط ((زنجانی:) و بنا بر احتیاط مستحب) در ما بین نصف و دو ثلث رها نکند و پس از این که به دو ثلث رسید، رها کردن آن و عدول به سوره دیگر جایز نیست.

(سیستانی:) و پس از رسیدن به نصف، بنا بر احتیاط مطلقاً رها کردن آن و عدول به سوره دیگر جایز نیست.

(صافی:) و بنا بر احتیاط ما بین نصف و ثلث آن را رها نکند و پس از این که به دو ثلث رسید عدول جایز نیست.

[اگر مقداری از سوره را فراموش کند]

مسأله 991 اگر مقداری از سوره را فراموش کند یا از روی ناچاری، مثلًا به واسطه تنگی وقت یا جهت دیگر نشود (1) آن را تمام نماید (2) می تواند آن سوره را رها کند و سوره دیگر بخواند، اگر چه از نصف گذشته باشد (3) یا سوره ای را که می خوانده «قل هو اللّه احد»، یا «قل یا أیها الکافرون» باشد. (4)

(1) (بهجت:) به هیچ وجه نشود..

(2) (مکارم:) هر گاه مقداری از سوره را فراموش کند یا از جهت تنگی وقت نتواند به سوره ادامه دهد..

(زنجانی:) اگر مقداری از سوره را فراموش کند یا به جهتی مثل تنگی وقت نتواند آن را تمام نماید..

(3) (بهجت:) و احتیاط در این است که به سوره «قل هو اللّه احد» یا «قل یا أَیُّهَا الکافرون» عدول نماید و در ظهر جمعه به سوره جمعه و منافقین، اگر مانعی در کار نباشد.

(خوئی، زنجانی، تبریزی:) اگر چه از دو ثلث هم گذشته باشد..

(سیستانی:) اگر چه به نصف هم رسیده باشد..

(4) (سیستانی:) و در صورت فراموشی می تواند به همان مقدار که خوانده است اکتفا نماید.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

عدول از یک سوره به سوره ای دیگر در نماز

پرسش : آیا در نماز می توان سوره را رها کرد و سوره دیگری خواند؟

پاسخ : هرگاه غیر از سوره های «قُلْ هُوَ اللَّهُ» و «قُلْ یا ایُّهَا الْکافِرُونَ» را در نماز بخواند مى‏ تواند آن را رها کرده و سوره دیگرى را بخواند، به شرط این‏که به نصف نرسیده باشد؛ اما عدول کردن از سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ»، یا سوره «قُلْ یا ایُّهَا الْکافِرُونَ» به سوره دیگرى در هر نماز باشد جایز نیست، جز در نماز جمعه که اگر یکى از این دو سوره را بخواند پیش از آن که به نصف برسد مى‏ تواند آن را رها کرده و سوره جمعه و منافقین را بخواند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: تغییر سوره و خواندن سوره دیگر در نماز تغییر سوره و خواندن سوره دیگر در نماز تغییر سوره و خواندن سوره دیگر در نماز تغییر سوره و خواندن سوره دیگر در نماز تغییر سوره و خواندن سوره دیگر در نماز تغییر سوره و خواندن سوره دیگر در نماز تغییر سوره و خواندن سوره دیگر در نماز تغییر سوره و خواندن سوره دیگر در نماز تغییر سوره و خواندن سوره دیگر در نماز تغییر سوره و خواندن سوره دیگر در نماز تغییر سوره و خواندن سوره دیگر در نماز تغییر سوره و خواندن سوره دیگر در نماز تغییر سوره و خواندن سوره دیگر در نماز تغییر سوره و خواندن سوره دیگر در نماز

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

1 نظر
  1. ts می گوید

    متشکرم