وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تاریخ ساخت قبه و بارگاه امام رضا علیه السلام

0

تاریخ ساخت قبه و بارگاه امام رضا علیه السلام

بنابر قول مشهور در ميان علماى شيعه و سنى امام رضا (ع) در آخر ماه صفر سال 202 هجرى وفات كردند و اكنون 1209 سال از وفات آن حضرت مى گذرد و چون اساس شهر مقدس مشهد از وفات آن حضرت شروع مى گردد و با قرار گرفتن آن بزرگوار در خاك طوس و دهكده سناباد تاريخ اين شهر مقدس آغاز مى شود.

محل شهادت:

از سال 203 قبه هارونيه به مشهد طوس معروف گرديد، مشهد يعنى جايى كه امام رضا (ع) مظلومانه به شهادت رسيدند. اين مكان مقدس در طول تاريخ همواره محل زيارت عالمان و عارفان و عاشقان حقيقت بوده است.

قديمى ترين سنگ قبر مبارك امام رضا كه اكنون موجود است سنگى است كه در سال 516 تهيه شده، اين سنگ در داخل سرداب روى قبر مطهر آن حضرت بوده است.

درباره حرم مطهر و روضه منوره حضرت (ع) قبه بالاى قبر مطهر، از دوران مأمون ساخته و تا قرن 4 پا برجا بوده و بعد توسط امير سبكتكين خراب مى گردد، در سال 515 بار ديگر توسط سلطان سنجر سلجوفى احداث و به اتمام مى رسد. اساس بقعه مباركه و حرم مطهر همان است كه در قرن ششم نهاده شده (توسط سلطان سنجر) و در قرون بعدى رواقهاى زيادى بر آن اضافه شده و صحنهاى متعددى بنا گرديده است.

البته بارگاه ملكوتى امام هشتم از قرن ششم تا زمان حاضر مكرر مورد حمله طاغيان، ياغيان و جباران زمان قرار گرفته و اموال و ذخائر آن تاراج شده است، ولى به ساختمان آن صدمه اساسى وارد نشده است.

در زمينه حرم و بقعه و صحن و رواق، قدمت و تاريخ آن مى توانيد به كتاب تاريخ آستان قدس رضوى، تأليف عزيز الله عطاردى در دو جلد مراجعه كنيد. به نقل از اداره پاسخگويى آستان قدس رضوى

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.