وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

بخور حضرت مریم چیست آیا سند دارد

مراسم بخور حضرت مریم از واقعیت تا خرافه

بر اساس تحقیقات روایی، بخور حضرت مریم روایتی ضعیف دارد و نمی توان آن را به معصومین(علیهم السلام ) و امام باقر علیه السلام مستند دانست.
در منابع صدر و اصلی شیعه چنین حدیثی مطرح نشده و روایت آن برای قرن چهار هجری است.
در قرن های پس از آن نیز مورد توجه محدثان و فقیهان قرار نگرفته است!، که نشان از ضعف اساسی آن دارد.
لذا لازم است در روایاتی که به معصومین اسناد داده می شود دقت کامل را داشت و چنین چیزهای را نباید رواج داد و بدتر آنکه آن را همراه خرافات و مراسمات بدون پایه و اساس کنند، یعنی بی اساس اندر بی اساس!.

بخور حضرت مریم چیست آیا سند دارد

 

سوال: یکی از مراسمات و دستورات در طب اسلامی مراسم بخور حضرت مریم هست که طرفداران آن به آن استناد می کنند، آیا سندیت دارد و اسلامی است؟!

پاسخ حجت الاسلام دکتر مهدی طاها

درباب طب اسلامی، همانطور که حضرت استاد ما آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته) تاکید کرده اند «چیزی به نام طب اسلامی نداریم. ایشان افزودند: البته در قرآن و روایات دستوراتی وجود دارد اما طب اسلامی گفته نمی شود، طبی که امروز وجود دارد طب سنتی نام دارد، دستوراتی وجود دارد که اگر منابع معتبر باشد می توان عمل کرد.» دیدار با وزیر بهداشت،1397/01/16

 نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی درباره طب اسلامی و بخور حضرت مریم!

چیزی به اسم طب اسلامی به این معنا که جزئیات و درمان تمام بیماری ها را مطرح کند نداریم، اما اشارات و لطایف و احادیث مهمی درباره پیشگیری از بیماری ها هست که واقعا نشان از عظمت اسلام و توجه به امور درمانی دارد، مواردی که اعجاز به حساب می آید زمانی که هیچ آزمایشگاه تخصصی نبوده قرآن کریم بدانها اشاره کرده است. مثلا قرآن کریم هنگامی که از حضرت یونس یاد می کند، پس از چند روز که در شکم ماهی بود و پوستش ضعیف شده بود، پس از نجات از شکم ماهی بزرگ خداوند برای او درختچه کدو را آفرید و همین مهم را قرآن اشاره می کند و در علم روز هم بر اساس تحقیقاتی که شده به این نتیجه رسیده اند که برگ درخت کدو برای سوختگی پوست و تقویت پوست مفید هست. در روایات هم بخوبی مواردی مثل حجامت و تاثیر شگرف آن بر سلامتی مطرح شده است.

آنچه که هست اینست ما در دین دو منبع بزرگ داریم، عقل برهانی و نقل وحیانی.

الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : إنَّ للّه ِِ عَلَى النّاسِ حُجَّتَينِ : حُجَّةً ظاهِرَةً ، و حُجَّةً باطِنَةً ، فأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ و الأنبِياءُ و الأئمَّةُ عليهم السلام ، و أمّا الباطِنَةُ فَالعُقولُ .  الكافي : 1/16/12.امام كاظم عليه السلام : خداوند را بر مردمان دو حجت است: حجتى بيرونى و حجتى درونى. حجت بيرونى همان فرستادگان و پيامبران و امامان عليهم السلام هستند و حجت درونى همان خردها.

بر اساس این روایت در هر زمینه ای باید به عقل برهانی و نقل آیات و روایات رجوع کرد بر همین اساس دور از خرد است که تمام یافته های پزشکی روز را همانطور که برخی جاهل می پندارند نادیده پنداریم و زیر سوال ببریم. علم روز قطعا پیشرفتهای بسیار بی نظیری داشته که بر بستر همان دانش متراکم قرنهای بشر هست که بر اساس آزمون و خطا و سایر روشها بدست آمده و علاوه بر آن آزمایشگاه های فوق پیشرفته را نمی توان نادیده گرفت که بسیاری از بیماری ها شناسایی و دانشمندان و پزشکان با سالها تحقیقات توانسته اند بدان دست یابند. البته قطعا پیشگیری اولویت در درمان دارد لذا می توان طب سنتی را اگر قانونمند باشد بسیار مفید و موثر دانست و زیر مجموعه ای مهم از طب روز به شمار آورد.

ما معتقدیم دانشگاهای علوم پزشکی کشور اسلامی باید با تشکیل تیم هایی مشترک از عالمان دین شناس و پزشکان قوی تحقیقات جدی را در زمینه روایات طبی اسلامی داشته باشند تا این مهم به دست افراد سود جو که دانش لازم را ندارند نیفتد.

اما در باره بخور حضرت مریم که برخی مطرح کرده اند به روایتی از امام باقر علیه السلام اشاره کرده اند. حجت الاسلام تبریزیان گوید: «شانزدهمین درمان: بخور حضرت مریم (ع) است، بخور حضرت مریم (ع) شاخص‌ترین درمان دیوانگی، سی‌پی، خبل، اوتیسم و انواع بیماری‌هایی مانند آن‌ها است. برای بسیاری از بیماری‌هایی که درمان ندارد می‌تواند درمان باشد مانند صرع که با سه بار بخور دادن درمان می‌شود. طبق بررسی‌هایی که انجام دادم این دارو قبلاً هم در اروپا و روم و یونان بوده زیرا مربوط به حضرت مریم (ع) است. در روایت آمده:

 «أبى جعفر الباقر عليه السلام انه وصف بخور مريم لام ولد له وذكر انه نافع لكل شئ من قبل الارواح من المس والخبل والجنون والمصروع والمأخوذ وغير ذلك نافع مجرب باذن الله تعالى. قال لتأخذ لبانا أو سندروسا وبزاق الفم وكور سندري وقشور الحنظل ومرمري وكبريت ابيض كسرة داخل المقل وسعد يمانى ويكسر فيه مر وشعر قنفذ مشبوث بقطران شامى قدر ثلاث قطرات تجمع ذلك كله ويصنع بخورا فانه جيد نافع ان شاء الله تعالى.»

ترجمه:  «امام باقر (ع) بخور حضرت مریم را برای کنیزی که از او فرزند داشتند معرفی می‌کنند، و فرمودند که این نفع دارد برای همه بیماری‌هایی که از ناحیه ارواح (جن و شیطان و روح) است، برای مس و خبل (سی‌پی) و دیوانگی و صرع و مأخوذ (کسی که به‌طور کامل کنترلش به دست جن افتاده) و دیگر مشکلات مانند این‌ها، مفید و مجرب است، به اذن خداوند، کندر یا سندروس و آب دهان و کَوَر سندری و پوست هندوانه ابوجهل و مُر مَری و گوگرد سفید و شکستگی داخل مقل و سعد یمن و در آن مُر خرد کن و موی جوجه‌تیغی آغشته شده به قطران شامی، به‌اندازه سه قطره، تمامی آن‌ها را جمع می‌کنی و مخلوط می‌کنی و از آن بخور درست می‌کنی، همانا به خواست خداوند خوب و نافع است»

منبع: طب الأئمة، ابن سابور الزيات، ص۱۱۲/برگرفته از درس طب در روایات تبریزیان،94/01/19.

در بررسی های که با نرم افزارهای قوی حدیثی انجام دادیم به این نتیجه رسیدم چنین روایتی بسیار ضعیف هست. در منابع اصلی شیعه در صدر تاریخ حدیث مطرح نشده است. اولین بار در کتاب  طبّ الأئمة عليهم السلام‏ نوشته « عبد الله و حسين‏ ابنا بسطام‏» آمده است که برای قرن 4 هجری قمری است. بدیهی است چند قرن از منابع اصلی شیعه فاصله دارد و اگر این دستور آنقدر مهم بود قطعا محدثان اولیه آن را نقل می کردند، حتی محدثان پس از قرن چهار هم زیاد به این حدیث اعتنا نکرده اند تنها مرحوم علامه مجلسی در بحار الانوار جلد59-ص156 به نقل از همین کتاب این روایت ضعیف را نقل کرده است و آن هم بخاطر رویکرد بحار است که می خواسته تمام نقلها را اعم از ضعیف و قوی برای محدثان در یک جاجمع کرده باشد.

از جهت سند هم، سند منقطع و مرسل هست«مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ حَمَّادٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ ع‏:…». بنابراین بر اساس تحقیقات روایی، بخور حضرت مریم روایتی ضعیف دارد و نمی توان آن را به معصومین(علیهم السلام ) و امام باقر علیه السلام مستند دانست.
در منابع صدر و اصلی شیعه چنین حدیثی مطرح نشده و روایت آن برای قرن چهار هجری است.
در قرن های پس از آن نیز مورد توجه محدثان و فقیهان قرار نگرفته است!، که نشان از ضعف اساسی آن دارد.
لذا لازم است در روایاتی که به معصومین اسناد داده می شود دقت کامل را داشت و چنین چیزهای را نباید رواج داد و بدتر آنکه آن را همراه خرافات و مراسمات بدون پایه و اساس کنند، یعنی بی اساس اندر بی اساس!.

 

مطالب مرتبط:

-بخور حضرت مریم س بخور حضرت مریم ع بخور حضرت مریم س خواص بخور حضرت مریم بخور حضرت مریم برای زن حامله مفیداست بخور حضرت مریم چیست بخور حضرت مریم س بخور حضرت مریم برای زن حامله مفیداست بخور حضرت مریم آیت الله تبریزیان بخور حضرت مریم اصفهان بخور حضرت مریم تبریزیان بخور حضرت مریم استاد تبریزیان بخور حضرت مریم ایت الله تبریزیان تهیه بخور حضرت مریم ترکیبات بخور حضرت مریم طرز تهیه بخور حضرت مریم روش تهیه بخور حضرت مریم بخور حضرت مریم مشهد مواد بخور حضرت مریم بخور حضرت مریم برای زن حامله مفیداست گیاهان بخور حضرت مریم بخور حضرت مریم طب اسلامی طرز تهیه بخور حضرت مریم بخور حضرت مریم برای زن حامله مفیداست روش تهیه بخور حضرت مریم بخور حضرت مریم در طب سنتی بخور حضرت مریم در طب اسلامی بخور حضرت مریم دکتر تبریزیان درباره بخور حضرت مریم برای درمان جن زدگی از اینجا کلیک کنید و بخوانید.

برای باطل کردن سحر اینجا کلیک کنید و بخوانید.

8 نظرات
  1. بی نشان می گوید

    میشه لطف کنید جدا ازموضوع بخور حضرت مریم بقیه روشهای دکتر تبریزیان درارتباط با معالجه افراد رو توضیح بدین .چون با افرادی که خوب شدن مصاحبه کردن و بازبون خودشون گفتن که خوب شدن.تو طب جدید اگه مریضم نباشی با بیسوادی و پول پرستی شون میکشنت .زیر بارشم که الحمدلله نمیرن .روش دکتر تبریزیان به هر اسمی خیلی بهتر از طب جدید و دکترای بیسواد

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      متاسفانه بنده شناخت زیادی از این شخصیت محترم ندارم و درباره افراد هم اظهار نظر نمی کنیم.
      تنها در حیطه مسائل دینی آنهم بر اساس مستندات و شواهد و معمولا و اکثرا هم نظرات مراجع را بیان می کنیم آنهم بر اساس این مطلب که تخصص ماست.
      شاید شخصیتی در زمینه طب سنتی زحماتی کشیده باشد و دارای آثاری باشد، در حیطه طب سنتی تاجایی که مسائل دینی مطرح نشود و تجربیات ابن سینا یا بزرگان طب سنتی مطرح بشود ملاک اساتید طب سنتی و افراد تحصیل کرده در حوزه پزشکی هستند که غرض و گرایش خاصی ندارند و بر اساس مدارک علمی صحبت می کنند، لذا در حیطه باید اساتید همین فن بر اساس آنچه گفته ایم درباره افراد نظر بدهند و چون حیطه ما نیست ورود و اظهار نظر هم نمی کنیم.
      فقط این نکته را از باب تاکید عرض می کنم طب جدید خدمات بسیار زیادی به بشر کرده و هم اکنون هم پزشکان دانشمند زیادی در کشور هستند که متعهد هستند و آثار علمی زیادی دارند نمی توان به این افراد گفت بی سواد یا از تجربیات علمی آنها استفاده نکرد نوعا ندیدن عالمان و کارشناسان یک رشته اگر بر اساس دلیل نباشد نشانه جهالت است و انسان در چاه پندارها محبوس می شود. ما هم مواردی را دیده ایم که با طب سنتی برخلاف ادعا های خیلی زیادی که دارد درمان نشده اند و لازم بوده سیر درمان پزشکی را طی کنند.
      در هر حال اگر گروهی ادعا کردند که ما راه های درمانی داریم باید عده ای از کارشناسان هم درباره این راه ها نظر بدهند و مستند هم باشد مراقب تبلیغات هم باید بود.
      طب سنتی بجای خود در پیشگیری برخی بیماری ها مفید است اما این به معنا نباید باشد که دانش پزشکی به کلی نفی شود، این تفکر خطرناک است و نشانه جهالت هست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. Jahan می گوید

    سلام شما میگید روایت ضعیف سند هست و ….. . ولی این بخور حضرت مریم روی چندین نفر که مشکل سی پی و اوتیسم داشتن اثر کرده و خیلی بهتر شدن !! حالا روایتش ضعیف باشه ! که چی ؟ وقتی اثر کرده یعنی درسته ! اسم بخور « حضرت مریم » هست و معلومه که مال امامان و معصومین نیست و مال مادر حضرت عیسی هست.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اینکه عرض شد که ضعیف هست و بحث سندی خیلی چیز هست برای اهلش، حداقلش این است که مومنان به نیت انتساب به معصومین انجام نمی دهند. اهمیتش برای این افراد است نه افرادی که بدنبال اهل البیت نیستند.
      اینکه ادعا می کنید بهبود یافته اند تا زمانی که بدون سند باشد، مثلا اسناد پزشکی فقط در حد یک ادعای بدون دلیل هست که اعتباری نزد عقلا ندارد. بله اگر مستند به آزمایشات دقیق شد جابر ضعف سند می شود.

      متاسفانه شما در همان مسیر غلط هستید، حداقل آقای فلانی این را مستند به امام می کند و روایت ضعیف نقل می کند، شما خیلی عجیب هست که حتی بدون سند به مادر حضرت عیسی نسبت می دهید!،. اگر قرار بر نسبت دادن باشد خب فردا بخور حضرت حوا نیز به بازار می آید، آنوقت چه می گویید!. در مسیر غلط اگر کسی قرار گرفت و روایات مستند را ندید هر روز گرفتار یک جریان می شود.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. Jahan می گوید

        سلام ، وقتی من گفتم مال مادر حضرت عیسی هست واقعا هست ، توی بعضی از کتب مسیحی ها هم نوشته شده !! حتی توی بعضی کلیساها در اروپا از این بخور برای جن زدگی و… استفاده میکنن!!!
        من بدون سند اینو نگفتم !!

        اونی هم که گفتم بعضی بیماران اوتیسمی و سی پی درمان شدن با این بخور واقعا درمان شدند چون من خودم اینو با چشمای خودم از نزدیک دیدم. یکی از اقوام خودمون با این درمان شد !!!

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          اینکه شما ادعا می کنید واقعا برای حضرت مریم هست، مگر از زبان حضرت مریم شنیده اید که اینقدر محکم چنین ادعایی می کنید، ادعای بدون سند صحیح و معتبر، فاقد اعتبار است. برادر عزیز اگر چنین مطلبی صحیح بود خود ما معرفی می کردیم، با شما یا با گوینده این برنامه که عناد نداریم!.

          ۱- کتب مسیحیت کنونی دستخوش تحریفات سنگین هست و اعتبار ندارد، خود آباء کلیسا نیز اناجیل کنونی را نوشته عیسی بن مریم علیه السلام نمی دانند حالا چه برسد به این بخور!، یعنی اصل مسیحیت کنونی قابل اعتماد نیست چه رسد به این بخور که شما به آنها نسبت می دهید!. حالا شما چرا چنین دعایی را از مادر حضرت عیسی می دانید جای تعجب و سوال اساسی است!. دیدگاه کارشناسان و محققان مسیحی درباره تحریف انجیل را از اینجا کلیک کنید و کامل بخوانید.

          ۲- درباب بخور و رفع جن، بخورات دیگر و مستندی هست که رفع جن می کند و حتی ما به نقل از علامه طباطبایی برخی از بخورات برای رفع جن و موارد این چنینی را می شناسیم، این دلیل بر این نیست که این بخورات از روایات است. ثانیا مگر هر کاری در کلیسا کردند شما انجام می دهید؟!، شما مگر جزو برادران اهل کتاب هستید؟!.

          ۲-درباب شفا با این بخور از حیطه کاری ما خارج هست، وظیفه ما بررسی سند این مطلب هست که با نرم افزار های حدیثی هم بررسی کردیم چنین بخوری ضعیف هست. لذا اگر کسی می خواهد به این بخور استناد کند لطف کند به امام باقر علیه السلام یا حضرت مریم نسب ندهد، به تجارب طبی و مستندات اشاره کند. و درباب درمان نیز واقعا نظریات شخصی افراد حجیت ندارد باید یک تیم از پزشکان و متخصصان دقیق بررسی و آزمایش کنند و نتایج این تحقیقات را منتشر کنند تا مورزد استفاده و استناد شما و ما باشد که این شیوه عقلا است وگرنه بدون سند شاهدیم که جامعه دچار چه اشکالاتی شده و دکان و شیادان چقدر زیاد شده اند. آنها نیز ادعای دیدن می کنند.
          در هر حال ما مستندات درمانی را دخالت نمی کنیم و به عالمان و دانشگاه علوم پزشکی می سپاریم در زمینه سند نیز مطالبی در نوشتار مطرح شده که کاملا گویا و مستند است.
          وفقکم الله لکل الخیر

  3. محمد می گوید

    خیلی خوب میشه این صفحه را حذف کنید
    وگرنه کل سایتتون حذف میشه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      صلوات بفرستید؛ تا آرام و عاقل بشوید.
      اگر نقدی دارید بفرمایید تا ما نقد و ادله شما را منتشر کنیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

نظرات بسته شده است.