وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر در طواف بفهمد که لباس او از قبل نجس بوده

0

اگر در طواف بفهمد که لباس او از قبل نجس بوده

فهرست این نوشتار:

لگو احکام حج و عمره

علم به نجاست از اول در اثناى طواف‏

 

617- اگر در بين طواف، علم پيدا كند كه نجاست بدن يا لباس او، از ابتداى طواف بوده، احتياط[1] آن است كه طواف را رها نموده و تطهير كند و از همانجا بقيه طواف را تمام كند و نماز آن را بخواند و بعد از آن، طواف و نماز را را اعاده‏[2] كند؛ خصوصاً اگر تطهير، طولانى شود. در اين احتياط، فرقى بين حصول علم، بعد از دور چهارم، يا قبل از آن نيست، اگرچه در صورت دوم، احتياط شديدتر است.[3]

 

[1] ( 1)- آية اللَّه سيستانى: حكم در اين مسأله همان است كه در مسأله 614 آمده است.

آية اللَّه فاضل: ظاهراً طوافش صحيح است اگر چه احتياط استحبابى آن است كه ….
[2] ( 2)- آية اللَّه خامنه ‏اى، آية اللَّه مكارم: وظيفه همين است و اعاده ندارد.
[3] ( 3)- نظر ساير آيات عظام در حاشيه مسأله 614 آمده است.

علم به نجاست دراثناى طواف‏

 

619- اگر طواف كننده بعد از شوط چهارم،[1] يقين كند كه از شوطهاى قبل، نجاستى در بدن او بوده، بايد با تطهير آن، بقيه طواف را تكميل‏[2] و نماز آن را بخواند؛ ولى اگر در اين فرض بدون‏ تكميل طواف اول، بعد از تطهير، طواف را اعاده كرده و تقصير نموده، ظاهر اين است كه از احرام خارج شده‏[1] و با اتمام طواف و نماز طواف مذكور، عمل صحيح است.

 

[1] ( 2). در اين باره به تفصيل مسايل 614 و 617 و تفصيل بين شوط چهارم و قبل آن مراجعه شود.
[2] ( 3)- آية اللَّه بهجت: بايد طواف را از موضع علم به نجاست تمام كند و بقيه اعمال را اعاده نمايد واحوط استيناف طواف بعد از اتمام آن است.( مستفاد از مسأله 303 مناسك).

آية اللَّه تبريزى: اگر طواف را به نيت وظيفه فعليّه اعاده كرده نياز به اتمام طواف اول نيست.
 

[1] ( 1)- آية اللَّه سيستانى: اگر طواف دوّم را پس از فوت موالات عرفى انجام داده صحيح است و در غير اين صورت اگر جاهل قاصر بوده صحيح است وگرنه بنابر احتياط واجب، اعمال عمره را اعاده كند.

آيةاللَّه صافى، آيةاللَّه گلپايگانى: بنابراحتياط سعى وتقصير راهم‏اعاده‏نمايد.( آداب‏واحكام‏حج، م 603).

آية اللَّه فاضل: اگر طواف دوم را به‏قصد مافى‏الذمّه( اعم از اتمام و اعاده) و به عنوان مقدمه علميه براى يقين به برائت‏ذمّه بوده باشد صحيح است و در غير اين‏صورت احتياطاً بايد نقص طواف قبلى را تكميل و نماز آن را خوانده، و پس از آن بنابر احتياط واجب سعى و تقصير را اعاده كند و تا تقصير نكرده احكام محرم رامراعات كند.

آية اللَّه مكارم: طواف دوّم باطل بوده است و بايد طواف سابق را ادامه دهد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.