وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اقتدا به اهل سنت‏

0

اقتدا به اهل سنت‏

س 599: آيا نماز جماعت پشت سر اهل سنت جايز است؟
ج: نماز جماعت براى حفظ وحدت اسلامى، جايز و صحيح است.
س 600: محل کار من در يکى مناطق کردنشين است که اکثر ائمه جمعه و جماعات آنجا از اهل سنت هستند، اقتدا به آنها چه حکمى دارد و آيا غيبت آنها جايز است؟
ج: مشارکت با آنان در نماز جمعه و جماعتشان از جهت حفظ وحدت اشکال ندارد، و از غيبت بايد پرهيز شود.

س 601: در مکانهاى مشارکت و رفت و آمد با برادران اهل سنت، هنگام شرکت در نمازهاى روزانه، در بعضى از موارد مانند آنان عمل مى‏ کنيم، مثل نماز به‌صورت تکتّف و عدم رعايت وقت و سجده بر فرش، آيا اين نمازها احتياج به اعاده دارند؟
ج: اگر حفظ وحدت مقتضى انجام آن کارها باشد، نماز صحيح و مجزى است، حتى اگر سجده بر فرش و مانند آن باشد، ولى تکتّف در نماز جايز نيست، مگر اينکه ضرورت آن را اقتضا کند.

س 602: در مکه و مدينه به استناد فتواى امام خمينى(قدّس‏ سرّه) نماز جماعت را با برادران اهل سنت مى ‏خوانيم و گاهى براى درک فضيلت نماز در مسجد مثل اداى نماز عصر يا عشا بعد از نماز ظهر و مغرب آن را به‌صورت فرادى در مساجد اهل سنت بدون مهر و با سجده بر فرش بجا مى ‏آوريم، اين نمازها چه حکمى دارد؟
ج: در فرض مذکور اگر با فريضه تقيّه، منافات نداشته باشد بايد بر چيزى که سجده بر آن صحيح است سجده کند.

س 603: مشارکت ما شيعيان در نماز جماعت مساجد کشورهاى ديگر با برادران اهل سنت که دست بسته نماز مى‏ خوانند، چگونه است؟ آيا تبعيت از آنان در تکتف بر ما واجب است يا آن که بايد نماز را بدون تکتف بخوانيم؟
ج: اقتدا به اهل سنت، براى رعايت وحدت جايز است و نماز خواندن با آنها صحيح و مجزى است، ولى تکتف واجب نيست و بلکه جايز نيست، مگر در صورتى که ضرورتى آن را اقتضا کند.

س 604: هنگام شرکت در نماز جماعت با برادران اهل سنت، چسباندن انگشتان کوچک پا در حال قيام به انگشتان پاهاى دو نفرى که در دو طرف نمازگزار ايستاده‏ چنانچه آنان ملتزم هستند چه حکمى دارد؟
ج: اين کار واجب نيست، ولى انجام آن به صحّت‏ نماز ضرر نمى‏ رساند.

س 605: برادران اهل سنت در ايام حج يا غير آن، نماز مغرب را قبل از اذان مغرب مى‏ خوانند، آيا براى ما اقتدا به آنان و اکتفا به آن نماز صحيح است؟
ج: معلوم نيست که آنان نماز را قبل از وقت بخوانند، ولى اگر مکلّف دخول وقت را احراز نکند، نمى‏ تواند داخل شود، مگر آنکه رعايت وحدت آن را اقتضا کند که در اين صورت شرکت در نماز جماعت آنان و اکتفا به آن اشکال ندارد.

منبع :اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي



كليد:  اقتدا به اهل سنت‏ اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت  اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت   اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت اقتدا به اهل سنت 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.