وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

استقلال اقتصادى زن در اسلام تا چه حدى است؟

0

استقلال اقتصادى زن در اسلام تا چه حدى است؟

استقلال اقتصادى زن در اسلام تا چه حدى است؟

ازنظر اسلام زن مى تواند حقوق و اموال شخصى خودش را كه ملك شوهرش نيست، به هر مصرفى كه مى خواهد برساند مثلا به پدر و مادر بدهد و اين حق مالكيت زن است. مگر در برخى موارد (مثل نذر) كه بايد از شوهر براى نذر كردن مال اجازه گرفت. اسلام به زن استقلال اقتصادى داد و او را در تصرف دارايى خود استقلال بخشيد. علاوه بر استقلال اقتصادى، اسلام در هيچ شرايطى زن را موظف به تأمين نيازمندى‏هاى خود و خانواده قرار نداده است.

بنابراين دارايى‏هاى خود را در هر راه مشروعى مى‏تواند صرف كند و در عين حال براى رفع نيازمندى‏هاى خود تأمين جداگانه دارد يعنى، نفقه او در هر حال بر عهده مرد است و اگر خودش نيز درآمد اقتصادى داشته باشد مالك شخصى آن درآمدها است و موظف نيست كه آنها را در جهت نيازمندى‏هاى خانواده و يا حتى نيازمندى‏هاى خود صرف كند، ليكن مرد در هر حال موظف است كه نيازهاى زن را تأمين نمايد، بنابراين شرايط جديد زندگى با احكام اسلام هيچ تعارضى ندارد.

گفتنى است كه اسلام دو حق اقتصادى براى زن بر عهده مرد قرار داده است:

1- مهريه كه افزون بر اصل مهريه، حق تعيين ميزان آن نيز به دست خود زن مى‏باشد وبه مجرد عقد مالك آن شده ومى تواند مهريه را در هرراه مطلوب كه بخواهد مصرف نمايد.

2- نفقه نفقه و تأمين مالى نيازمندى‏هاى زن در زندگى نيز بر عهده مرد است. و زن مجبور نيست براى تأمين معاش خود به تلاش و فعاليت بپردازد. زن اگر كارى هم بكند، درآمد بالايى نيز كسب كند دارايى‏اش براى خودش محفوظ است و تأمين نيازمندى‏هاى او بر عهده مرد است و شوهر نمى‏تواند وى را به پرداخت كمك هزينه خانه و زندگى مجبور سازد. البتّه اگر زن با رضايت خاطر و تمايل درونى شوهر را در اداره بهتر خانه يارى دهد، مسأله‏اى ديگر است ولى اين وظيفه شرعاً به عهده مرد نهاده شده است.

اصولادر يك جامعه مطلوب دينى كه اسلام در پى تحقق آن است، عمده فعاليت هاى اقتصادى بر دوش مرد گذاشته شده و مهم ترين وظيفه زن، اداره كانون بنيادى ترين هسته تشكيل جامعه، يعنى خانواده است.

براى آگاهى بيشتر ر. ك: 1- نظام حقوق زن در اسلام، شهيد مطهرى.

2- زن در آيينه جمال و جلال، آيت‏اللّه‏جوادى آملى.

3- قرآن و مقام زن، سيد على كمالى.

4- بررسى ميراث زوجه در حقوق اسلام و ايران، حسين مهرپور. 5

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.