وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست

10

احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست ؟

فهرست این نوشتار:

در نوشتار قبل « تعداد غسل مستحب» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

غسل جمعه

غسل جمعه از غسل‌هاى مستحبّ موكّد است، بلكه برخى علما آن را واجب مى‌دانند.واحتياط آن است كه در صورت امكان ترك نشود.
وقت غسل جمعه از اذان صبح روز جمعه تا هنگام نماز ظهر است. ومشهور آن است كه هر چه به ظهر نزديك‌تر باشد بهتر است.[3] واگر خوف داشته باشد كه در روز جمعه آب يافت نشود، مى‌تواند روز پنجشنبه غسل كند.[4] وچنانچه قبل  از ظهر روز جمعه موفّق بر غسل نشود، مى‌تواند بعد از ظهر تا شام روز جمعه بدون نيّت قضا (به نيّت ما فى الذّمه) غسل كند.[5] واگر در آن زمان هم توفيق بر غسل نيافت مى‌تواند از صبح روز شنبه تا شام آن روز، قضاى آن را به جا آورَد.[6]
1. در احاديث معتبر وارد شده كه غسل جمعه بر مردان وزنان در سفر وحضر واجب است. البتّه به زنان اجازه داده شده كه به خاطر كمبود آب در سفر اين غسل را ترك كنند.[7] (منظور از وجوب، استحباب مؤكّد است).
2. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود:

«غسل جمعه پاكيزه‌كننده وكفّاره گناهان تا جمعه ديگر است».[8]

3. در حديث ديگرى از آن حضرت مى‌خوانيم كه فرمود:

«هر كس روز جمعه غسل كند وبه هنگام غسل بگويد: اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَريکَ لَهُ، وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدآ عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاجْعَلْني مِنَ التَّوَّابينَ، وَاجْعَلْني مِنَ الْمُتَطَهِّرينَ[9] اين غسل ودعا او را تا جمعه ديگر پاك مى‌گرداند».[10]

وبهتر است اين دعا را بخواند :
«اَللّهُمَّ طَهِّرْني وَطَهِّرْ قَلْبي وَانْقَ غُسْلي وَاَجْرِ عَلى لِساني مَحَبَّةً مِنْکَ».[11]
ونيز بگويد :
«اَللّهُمَّ طَهِّرْنى وَطَهِّرْ قَلْبي مِنْ كُلِّ آفَةٍ تَمْحَقُ بِها ديني وَتَبْطُلُ بِها عَمَلي».[12]
4. در فقه الرّضا آمده است: بعد از فراغت از غسل جمعه بگو: اَللّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبي وَانْقَ غُسْلي وَاَجْرِ عَلى لَساني ذِكْرَکَ وَذِكْرَ نَبِيِّکَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَاجْعَلْنِى مِنَ التَّوَّابينَ وَالْمُتَطَهِّرِينَ».[13]

[1] . جواهر الكلام، ج 5، ص 3.                      [2] . وسائل الشيعه، ج 2، ابواب الأغسال المندوبة، باب 11، ص 950.                   [3] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 61، ح 3.              [4] . همان، ح 2.                  [5] . وسائل الشيعه، ج 2، ابواب الأغسال المندوبة، باب 10، ص 649.        [6] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 61، ح 3.         [7] . وسائل الشيعه، ج 2، ص 943، باب 6، ح 1 و2 و3 و6 و17 و19 و20.          [8] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 61، ح 229.       [9] . ترجمه: «شهادت مى‌دهم كه معبودى جز ذات پاك خداى يكتا نيست، او يگانه است وشريكى ندارد.وشهادت مى‌دهم كه محمّد 9 بنده وفرستاده اوست. پروردگارا، بر محمّد وآل محمّد درود فرست ومرادر زمره توبه‌كنندگان وپاكيزگان قرار ده».       [10] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 61، ح 228.           [11] . ترجمه: «بار خدايا، مرا پاك وقلب مرا پاكيزه گردان وغسل مرا پاك و طاهر قرار ده وچشمه‌اى از محبّتت رابر زبانم جارى فرما».              [12] . ترجمه: «بار خدايا، مرا تطهير كن وقلبم را از هر آفتى كه دين مرا نابود سازد وعملم را باطل كند پاكيزهگردان».        [13] . ترجمه: «خدايا، قلب مرا پاك وغسلم را پاكيزه گردان وياد خودت وياد پيامبرت محمّد 9 را بر زبانمجارى ساز ومرا از توبه‌كنندگان وپاكان قرار ده». فقه الرّضا 7، ص 175. [منبع: حليه المتقين، علامه مجلسي].

غسل جمعه

پرسش 120 . وقت غسل جمعه تا چه زمانى است؟

همه مراجع: وقت غسل جمعه از اذان صبح است تا اذان ظهر (هر چند نزديك ظهر بهتر است) و اگر تا اين موقع انجام نداد، مى تواند آن را بدون قصد ادا و قضا بعد از ظهر به جا آورد.[1]

پرسش 121 . آيا جايز است قضاى غسل جمعه را وسط هفته انجام داد؟

همه مراجع: مى تواند قضاى غسل جمعه را صبح شنبه تا غروب به جا آورد ولى قضاى آن در روزهاى ديگر وارد نشده است.[2]

پرسش 122 . آيا كسى كه حائض است، مى تواند غسل جمعه به جا آورد؟

همه مراجع (به جز سيستانى): آرى، غسل جمعه از زن حائض صحيح است.[3]

آيه اللّه  سيستانى: بنابراحتياط واجب، غسل جمعه از زن حائض صحيح نيست.[4]

  • [1]. توضيح المسائل مراجع، م 644 و وحيد، توضيح المسائل، م 650.
  • [2]. العروة الوثقى، ج 1، الاغسال المندوبه، م 1؛ توضيح المسائل مراجع، م 644 و وحيد، توضيح المسائل، م 650.
  • [3]. امام، نورى، مكارم، فاضل، تعليقات على العروة الوثقى، ج 1، احكام الحائض، م 43 ؛ وحيد، تبريزى، منهاج الصالحين، ج 1، م 233 و دفتر: بهجت و صافى.
  • [4]. سيستانى، منهاج الصالحين، ج 1، م 233. (احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان).

آموزش غسل کردن را حتما از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

رساله توضیح المسائل طهارت

غسلهای مستحب

مسأله 644 غسلهای مستحب در شرع مقدس اسلام بسیار است و از آن جمله است :

1 غسل جمعه ، و وقت آن از اذان صبح است تا ظهر و بهتر است نزدیک ظهر به جا آورده شود (1) و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است که بدون نیّت ادا و قضا تا عصر (2) جمعه به جا آورد (3). و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحب ّ است (4) از صبح شنبه تا غروب ، قضای آن را به جا آورد (5). و کسی که می ترسد در روز جمعه آب پیدا نکند (6) می تواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد (7) (بلکه اگر در شب جمعه غسل را به امید آن که مطلوب خداوند عالم است به جا آورد، صحیح است (8)) و مستحب ّ است انسان در موقع غسل جمعه بگوید: «اشهَدُ ان لَا إِله َ إِلَّا اللّه ُ وَحدَه ُ لَا شَریک َ لَه ُ وَ ان َّ مُحَمَّداً عَبدُه ُ وَ رَسُولُه ُ اللّهُم َّ صَل ِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آل ِ مُحَمَّدٍ وَ اجعَلنِی مِن َ التَّوّابِین َ وَ اجعَلنِی مِن َ المُتَطَهِّرِین َ».

(1) (مکارم:) 1 غسل جمعه ، که از مهمترین و مؤکّدترین غسلهای مستحب محسوب می شود و بهتر است که حتی الامکان آن را ترک نکنند و وقت آن ، از اذان صبح روز جمعه است تا ظهر ..

(2) (گلپایگانی ، صافی:) تا غروب ..

(3) (اراکی:) اگر تا ظهر انجام ندهد بعد از آن تا عصر جمعه اگر بخواهد غسل کند، احتیاط واجب آن است که بدون نیت ادا و قضا انجام دهد ..

(بهجت:) اگر تا ظهر انجام ندهد، بنا بر احوط بدون نیت ادا و قضا تا عصر جمعه به جا آورد ..

(مکارم:) اگر تا ظهر انجام نشود احتیاط آن است که بدون نیت ادا و قضا و به قصد ما فی الذّمه تا عصر جمعه به جا آورند ..

(4) [عبارت «مستحب ّ است » در رساله آیت اللّه فاضل نیست ]

(5) (فاضل:) و قضای آن در شب شنبه بنا بر احتیاط صحیح نیست ..

(6) (نوری:) یا موفق نشود ..

(7) (مکارم:) روز پنج شنبه غسل را به نیّت مقدم داشتن انجام دهد. [پایان مورد اوّل ]

(8) (گلپایگانی ، صافی:) می تواند روز پنج شنبه غسل کند و یا در شب جمعه رجاءً غسل را انجام دهد .. [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام : بهجت و فاضل نیست ]

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

طبق نظر حضرت آيت الله خامنه اي تنها با غسل جنابت مي توان نماز خواند و نيازي به گرفتن وضو نيست، اما با غسلهاي مستحبي مانند غسل جمعه نمي توان نماز خواند.

غسل‌هاى مستحب

٦٤٤ غسلهاى مستحب در شرع مقدس اسلام بسيار است و از آن جمله است: ١- غسل جمعه، و وقت آن از اذان صبح است تا ظهر، و بهتر است نزديك ظهر بجاآورده شود. و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است كه بدون نيت ادا و قضا تا عصر جمعه بجا آورد. و اگر در روز جمعه غسل نكند، مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضاى آن را بجا آورد. و كسى كه مى‏ترسد در روز جمعه آب پيدا نكند،مى‏تواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد، بلكه اگر در شب جمعه غسل را به اميد آنكه مطلوب خداوند عالم است بجا آورد صحيح است. و مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگويد: “اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له و ان محمدا عبده و رسوله اللهم صل على محمد و آل محمد و اجعلنى من التوابين و اجعلنى من المتطهرين”. سايت معظم له.

س: آيا مى‌‌توان يك غسل را به چند نيّت انجام داد؟ مثلاً غسل روز جمعه و شهادت و جنابت را با هم انجام داد و يك غسل كنيم؟

ج) اشكال ندارد. استفتائات جديد .

س 203: شخصی که از مجروحین جنگی است و بر اثر قطع نخاع قادر به کنترل ادرار خود نیست، آیا می‏تواند به این دلیل که حمام رفتن برای او کمی مشقت دارد، برای انجام اعمال مستحبی مانند غسل جمعه و زیارت و غیر آنها تیمم بدل از غسل نماید؟

ج: صحّت‏ تيمم بدل از غسل براى اعمالى که مشروط به طهارت نيست، مانند زيارت محل اشکال است، ولى انجام آن بجاى غسل‏هاى مستحبى در موارد عسر و حرج به قصد رجاء و مطلوبيت اشکال ندارد. اجوبه الاستفتائات .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

کفایت غسل جمعه ای که خارج وقت آن انجام شده از وضو

پرسش :آیا فقط با نیت ادای غسل جمعه می توان بدون وضو نماز خواند و با نیت مافی الذمه و نیت مقدم داشتن نمی شود؟ هم چنین با انجام غسل جمعه با هر سه نیت آیات قرآن را می توان لمس کرد؟
پاسخ :هر گاه قبل از اذان ظهر روز جمعه و یا به قصد قضاءدر روز شنبه انجام شود و همجنین در صورتی که احتمال قابل توجهی بدهد که روز جمعه موفق به غسل نمی شود آن را روز پنجشنبه بجا آورد، می تواند با همه آنها نماز بخواند.

نماز با غسل جمعه ای که زودتر انجام شده

پرسش :اگر غسلی مثل غسل جمعه را به نیت شب جمعه (یعنی در وقت مخصوص خود نباشد) انجام دهیم آیا با آن غسل می توان نماز خواند؟
پاسخ :نمی توان با آن نماز خواند.

خواندن نماز با قضای غسل جمعه

پرسش :در رساله وقت غسل جمعه را تا ظهر گفته اند، آیا منظور اذان ظهر است؟ آیا با غسلی که بعد از ظهر یا با نیت قضا انجام شده، می توان نماز خواند؟
پاسخ :آری، منظور تا هنگام اذان ظهر است.
و با قضای غسل جمعه هم می توان بدون وضو نماز خواند. استفتائات.

زمان غسل جمعه : بعد از اذان صبح جمعه تا ظهر روز جمعه است و در مورد قضاى آن روايتى داريم كه تا غروب روز شنبه مى‌توان آن را قضا كرد.[1]

[1] . الفقه المنسوب للامام رضا 7، ص 129؛ ميرزاى قمى، ج 1، ص 256. احکام ویژه ( 600 مسئله كثير الابتلاء)

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: آیا می توان با غسل جمعه نماز خواند و وقتش از چه وقت شروع و تا چه وقت پایان می یابد ؟
و آیا اگر انجام نشده قضا دارد ؟

پاسخ:

بله، با غسل جمعه می توانید نماز بخوانید و وقتش از اذان صبح تا غروب جمعه است.

و کسی که غسل جمعه انجام نداده می تواند از غروب روز جمعه تا غروب روز شنبه به نیت قضا انجام دهد. و این غسل قضای جمعه کفایت از وضو نیز می کند.

مسأله ۶۳۳ ـ در شرع مقدس اسلام غسل‌های مستحب زیاد است، و از آن جمله است:
۱ ـ غسل جمعه: و وقت آن بعد از اذان صبح است تا غروب آفتاب، و بهتر آن است که نزدیک ظهر بجا آورده شود، و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر آن است که بدون نیت اداء و قضاء تا غروب بجا آورد، و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضای آن را بجا آورد. و کسی که می‏داند در روز جمعه آب پیدا نخواهد کرد می‌تواند روز پنجشنبه، یا شب جمعه غسل را رجاءً انجام دهد. و مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگوید: «اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ إلاّ الله وَحْدَهُ لا شرِیک لَهُ و اَنّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُه، اللهمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاجْعَلْنِی مِنَ التَّوّابِینَ وَاجْعَلْنِی مِنَ المُتَطَهّرِینَ». رساله توضيح المسائل .

پرسش: آیا می توان با غسل جمعه نماز خواند؟

پاسخ: اشکال ندارد.

پرسش: آیا فرد غیر جنب می تواند برای خواندن نماز غسل جنابت کند ؟

پاسخ: خیر ولی می تواتند با غسلی که مشروعیت آن ثابت باشد مانند غسل جمعه نماز بخواند .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی


آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

سوال
 
165 – زمان غسل جمعه چه وقتى مى‌باشد؟
پاسخ:

اول وقت آن بعد از طلوع فجر روز جمعه است و بهتر است که نزدیک ظهر بجا آورده شود و اگر تا ظهر انجام ندهد مستحب است تا غروب بجا آورد و بنابراحتیاط نیت ادا و قضا نکند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

حتما بخوانيد

غسل  هاى مستحبى

آيا غسل مستحبي از وضو كفايت مي كند

یک غسل با چند نیت

وضو گرفتن بعد از غسل جنابت

آيا خواب وضو را باطل مي كند

ترشحات طبيعي خانم ها و وضو

حكم وضو گرفتن خانم در مقابل چشم نامحرم

حكم مانيکور ناخن‌ براي وضو و غسل

حكم استفاده از لاك ناخن در وضو و غسل



احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست   احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست    احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست  احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست  احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست   احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست   احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست    احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست  احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست  احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست  احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست   احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست  احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست   احكام و زمان دقيق غسل جمعه چيست   چگونگی غسل جمعه و احادیث   غسل جمعه و احادیث  فضيلت روز جمعه و غسل آن   آموزش غسل جمعه –    چگونگی انجام غسل –    غسلهای مستحب –   از غسل جمعه چه می دانید؟  حکم نماز خواندن با غسل جمعه   آیا با انجام غسل مستحبی برا ی نماز وضو لازم استآیا زمان‌ انجام‌ غسل‌ جمعه‌ فقط‌ روز جمعه‌ است‌؟ آیا قضا ندارد؟    انتهای وقت غسل جمعه   دعای هنگام غسل روز جمعه (   وقت غسل جمعهآیا می شود با غسل جمعه نماز خواند؟ با غسل مستحبی چطور؟ غسل جمعهX غسل نماز جمعهX قضای غسل جمعهX نماز با غسل جمعهX غسل جمعه چگونه انجام می گیردX غسل جمعه چيستX حديث غسل جمعهX وقت غسل جمعهX غسل

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

10 نظرات
  1. سمیرا می گوید

    سلام. آیا میتوان نیت کرد و غسل جمعه را به میت هدیه کرد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      غسل را نمی توان هدیه کرد اما ثواب اعمال را می توان هدیه کرد، مثلا نماز مستحبی بخوانید، قرآن و دعا و ثواب آن را هدیه کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. امیرحسین می گوید

    سلام؛ می دونم سوالم به این مطلب ربط نداره و مطلب مورد نظرم را پبدا نکردم,اینکه برگشت زمان یا اختراع ماشین زمان وجود دارد یا نه اگر نظر ایت الله جوادی املی و مصباح را در سایت بزارید بهتر است

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      با ریاضات شرعی امکان اتصال به عالم مثال وجود دارد و عارف بر اساس سعه وجودی می تواند برخی از حوادث گذشته و یا آینده را ببیند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. حسام می گوید

    با سلام و تشکر از مطلب بسیار مفید . پیشنهاد میکنم معنی ادعیه رو بنویسید

  4. سیمین می گوید

    خیلی ممنون از پاسخ سریعتون اجرکم عندالله ♥♥

  5. سیمین می گوید

    سلام معنی غسل بدون نیّت ادا و قضا تا عصر و غسل بدون نيت ادا و قضا چیست؟
    لطفا درصورت امکان سریع جواب بدین مرسی

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      همینکه نیت کنید که غسل جمعه می کنم، همین کافی هست.
      حالا اگر در وقت باشد، همین نیت کافی است، و اگر در خارج وقت هم باشد همین نیت کافی است.
      به زبان ساده منظور این هست که به زمان غسل توجه نکند، در نیت اصل غسل کردن را نیت کند ، همین کافی هست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. مهدی می گوید

    سلام.
    سایت شما خوش رنگ و لعاب هست ولی اکثر مسائلی که در اینجا آوردید طبق نظر به روز فقها نیست.و اشکال داره.
    ظاهرا از جایی قدیمی مثل کتابهای اقای حسینی کپی شده.

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم برادر گرامی
      درباره ظاهر سایت امیدواریم مورد پسند واقع شده باشد، انشاالله در حال توسعه هستیم، ما سعی کردیم فونت و رنگ و مسائل دیگر رو را با مشورت با عزیزان کارشناس بهبود ببخشیم و از جهت بصری زیباسازی را رعایت نماییم. تا شما راحت استفاده کنید. البته موارد دیگر هم رعایت شده اما باز اگر دوستان با سلیقه نظر بدهند قطعا در کیفیت کار تاثیر گذار هست.

      درباره نشر احکام دقت داشته باشید ما از تحقیقات دیگران با ذکر منبع استفاده می کنیم، اما در مسائل مهم حتما به روز از سایت مراجع استفاده می کنیم حتی مواردی را که سایت مراجع منتشر نکرده اند به صورت استفتاء منتشر کرده ایم. اگر دقت کنید همین مهم را در سایت متوجه خواهید شد.
      چرایی استفاده از اثر خوب آقای حسینی این هست که تیمی و به سبک خوبی کار شده است، برای فهم اجمالی ما از این کار بهره بردیم اما در انتها نظر مراجع به روز ضمیمه شده است تا جامع در منظر مخاطبان باشد.
      شما می توانید طرح و پیشنهاد خود را مطرح کنید، حتی آثار تحقیقاتی احکام را به ما معرفی کنید، در بهبود کار ما و ترویج احکام و آسان سازی و زیبا سازی طرح بدهید یا نمونه کار خودتان را ارائه کنید استقبال می کنیم و با نام شما مطرح می نماییم.

      ضمنا هر جا اشکالی می بینید یا نظر مرجع را مغایر می بینید تذکر بدهید به صورت مبهم ادعا کردن فقط در حد پندار و یک نسبت هست!.

      وفقکم الله لکل الخیر