وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیت الله العظمی جوادی آملی: حوزه هرگز در پاسخگویی به نیازهای علمی جامعه و کشور کوتاهی نکرده است

حضرت آیت الله جوادی آملی،ضمن تاکید بر استقلال حوزه، خاطرنشان کردند: حوزه باید همواره قائم به ذات باشد و استقلال خود را حفظ کند، هرگز حوزه را به غیر حوزه بند نکنید.

0

حوزه هرگز در پاسخگویی به نیازهای علمی جامعه و کشور کوتاهی نکرده است

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی معاون پژوهش حوزه های علمیه و جمعی از معاونین پژوهشی موسسات و مراکز تخصصی حوزه های علمیه،‌ در سخنانی بیان داشتند: ما طبق دستور که فرمودند «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِيضَةٌ» باید طلب علم را فریضه بدانیم، این تا، تای تانیث نیست، بلکه تای مبالغه است؛ یعنی طلب علم خیلی خیلی واجب است.

ایشان ادامه دادند: چنین دینی که این همه به آموختن علم سفارش کرده است خود گفته که چه بیاموزیم، فرمود: «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ»، اما ما آیه محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه هر سه را فقه و اصول دانستیم و از دیگر علوم غفلت کردیم درحالی که آیه محکمه معارف و اصول دین است، فریضه عادله، فقه و اصول است و سنت قائمه به اخلاق و حقوق بر می گردد، اگر علوم دیگر در کنار فقه و اصول تقویت نشود نخواهیم توانست به شبهات و مسائل جدید مبتلا به جامعه پاسخ بدهیم.

معظم له تصریح داشتند: در هر سه زمینه آیه محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه، نه تنها باید آگاه بلکه باید معلم باشیم و مسیر این امر را نیز دین مشخص کرده است و تاکید داشته تا وقتی جان در بدن دارید، دست از آموختن و تحقیق و پژوهش بر ندارید.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام  بیان داشتند: امام صادق(ع) به یکی از اصحاب خود فرمود این گونه نباشد که فقط کتاب دیگران را جمع آوری کنی، بلکه خود دست به قلم بردار و کتاب تالیف کن تا فرزندان تو کتابهای خود تو را به ارث ببرند؛ انسان پست همت را دین نمی پسندد.

ایشان تاکید داشتند: دلال علم به جایی نمی رسد، محقق نباید به دلالی علم اکتفا کند، برخی مانند بانک و موزه هستند که در خود گنجینه های ارزشمندی را انبار می کنند اما برخی مانند دریا هستند که خود مروارید و لولوء پرورش می دهد، پژوهش یعنی تولید علم و نه دلالی علم.

معظم له اذعان داشتند: حوزه هرگز در پاسخگویی به نیازهای علمی جامعه و کشور کوتاهی نکرده است، کجا کسی از حوزه سوال کرد و پاسخ نشنید؟! اگر در کشور مشکلاتی وجود دارد این مشکلات به دلیل کم کاری حوزه نیست، بلکه به دلیل عدم استفاده از تولیدات حوزه است.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به آیه نورانی سوره مبارکه قلم ابراز داشتند: خداوند به قلم و مسطورات شما محققین و پژوهشگران سوگند یاد می کند. این راه اکنون به برکت خون شهدا بیش از گذشته برای ما باز است که آثاری را تولید کنیم که مشمول این سوگند خداوند باشند.

معظم له ضمن تاکید بر استقلال حوزه، خاطرنشان کردند: حوزه باید همواره قائم به ذات باشد و استقلال خود را حفظ کند، هرگز حوزه را به غیر حوزه بند نکنید.

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.