وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا در طهارت و نجاست نیاز به تحقیق و بررسی هست

آیا در طهارت و نجاست نیاز به تحقیق و بررسی هست

فهرست این نوشتار:

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

تفحص در موارد مشکوک[راه های ثابت شدن نجاست ]

پرسش : چنانچه (مثلاً) دست نجس مدّتی با اشیاء مختلف تماس داشته و سپس متوجه شوند، تا چه اندازه لازم است آنها را تطهیر کنند؟

پاسخ : مساله نجاست و پاکی بسیار ساده است و سفارش شده جستجو نکنند و تنها مواردی که یقین به نجاست دارید را بشوئید و از روایات بدست می آید چنانچه فرد شک دارد جایی از بدن نجس شده است، لازم نیست حتّی نگاه کند تا یقین پیدا شود و یا اگر شک در ترشح نجاست دارد می تواند آب به آن محل بپاشد تا یقین حاصل نشود که نجاست ترشح شده است. یعنی حتی در مواردی که به راحتی می توان به طهارت و نجاست علم پیدا کرد، نیاز به تفحّص نیست هرچند در موارد دیگر مانند اطّلاع از وقت اذان، به فتوای ما، تفحّص برای کسب علم لازم است.

عدم لزوم تفحّص در زمان ایجاد گمان به نجاست [راه های ثابت شدن نجاست ]

پرسش : اگر شخصی ظنّ و گمان به نجاست چیزی کند آیا لازم است جستجو کند یا مثلاً دست بکشد ببیند نجس شده یا نه؟

پاسخ : هرگاه گمان کند چیزى نجس شده، تفحّص و جستجو و سوال کردن لازم نیست و اگر جستجو موجب وسواس گردد، آن هم اشکال دارد.

سؤال 52 ـ آیا در مسأله نجاست یقین لازم است یا ظنّ و گمان کافى است؟

جواب: در مسأله نجاست یقین قطعى و صد در صد لازم است و مادامى که چنین یقینى حاصل نشود تکلیفى ندارید و اگر یقین صد در صد حاصل شد اجتناب لازم است مگر در موارد اضطرار.استفتائات جلد1 .

ملاک یقین در افراد وسواسی [وسواس در طهارت و نجاست]

پرسش : با توجه به اینکه شخص وسواسی باید خیلی بیشتر از افراد عادی لباسش را بشوید تا یقین به طهارت برایش حاصل شود آیا باید یقین خود را ملاک طهارت قرار دهد؟

پاسخ : کسانى که گرفتار حالت وسوسه مى‏شوند و زود یقین به نجس بودن چیزى پیدا مى‏کنند و یا به هنگام آب کشیدن چیز نجس به آسانى یقین به پاکى پیدا نمى‏کنند، یقین آنها اعتبار ندارد و مى‏توانند همان‏طور که دیگران یقین پیدا مى‏کنند قناعت کنند.

علم و یقین افراد وسواسی به نجاست [وسواس در طهارت و نجاست]

پرسش : اگر شخصی وسواس در نجاست و پاکی داشته باشد اما در عین حال یقین به نجاست چیزی داشته باشد چه تکلیفی دارد؟

پاسخ : افراد وسواسى نباید به علم و یقین خود در طهارت و نجاست توجّه کنند، بلکه باید ببینند افراد معمولى در چه مورد یقین به طهارت یا نجاست پیدا مى‏کنند و به ‏همان ترتیب عمل کنند و براى ‏ترک وسواس، بهترین‏راه، بى‏ اعتنایى است.

تردید در یقین سابق به نجاست [وسواس در طهارت و نجاست]

پرسش : اگر کسی بعد از مدتی که به متنجس بودن جایی یا شیئی یقین داشته و در یقین خود دچار تردید شده و فکر می کرده ممکن است یقین اولیه از روی وسواس یا غیره باشد، تکلیفش چیست؟

پاسخ : یقین او در این صورت اعتباری ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

38 نظرات
  1. zahra می گوید

    من لباسم نجس بوده و نمیدونستم با اون لباس نجس به سرویس بهداشتی رفتم و خیلی جاها نشسستم.مقدارخیسی که به خاطر سرویس بهداشتی روی لباسم بوده یادم نیست نمیدونم قابل سرایت بوده یا نه.ولی چون رفتم همش حس میکنم تمام جاهایی که برخوردکردم نجس شده.این که من از مقدارخیسی چیزی یادم نیست میتونم بگم پاکه و الان میتونم امتحان کنم ببینم که وقتی میرم دستشویی چقدر لباسم خیس میشه و طبق این برای چندسال گذشته حکم بدم و اینکه چون رفتم سرویس بهداشتی حتما لباسم نجس هست

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر وسواس دارید به وسواس اعتنا نکنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. زهرا می گوید

    من در مجردی خودارضایی میکردم و نمیدونستم که ترشحی که از بدن بیرون میاد نجس هست و بدون اینکه دستمو بشورم کار دیگه انجام میدادم والان چندین سال از اون کار من میءذره و تازه فهمیدم که کارم اشتباه بوده حالا باید چیکار کنم باید به مادرم بگم که به کجاها دست زدم یا نه ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بنا را بر پاک بودن تمام وسایل بگذارید. و نیازی هم به گفتن به دیگران هم نیست!.
      اگر جایی را یقین دارید که در حالت خیس بودن به آن دست زده اید فقط همان را تطهیر کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. زهرا می گوید

    از دفتر مرجع تقلید ایت الله مکارم شیرازی پرسیدم که کمرم نجس شد و انرا کامل پاک کردم و نمیتونستم و تا زمانی که بیام خونه نمیتونستم تمیزش کنم و مشغول کار شدم و بدنم عرق کرد چون خیلی مدت ازش میگذره یادم نیست چقدر عرق بوده حکم لباس تنم و وسایلی که با لباسم برخورد کرده چیه؟ و گفتن فقط لازمه که لباس اول شسته بشه و هرچیزی که با لباس اول برخورد کرده تمیزه هرچقدر که عرق داشته باشه ولی دلم اروم نشده و همش شک میکنم که اگه خیلی به خاطر عرق خیس شده باشه باید چیکار کنم ؟ توروخدا کمکم کنین

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ظاهرا دچار وسواس هستید!.
      حکم همین هست که دفتر آیت الله مکارم فرموده است. اگر به خاطر عرق بدن خیس هم شده باشد فقط همان محل نجس را باید تطهیر کند و چیزی که با آن برخورد کرده است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. سحر می گوید

    من دچار وسواس شدم.بدنم با چیزی نجس شد وانرا پاک کردم و زمانی که کاملا خشک شد لباس تمیز به تن کردم ولی نمیتوانستم که زود اونو بشورم.همش شک کردم که اگه بدنم عرق داشته وبا لباس برخورد کرده حکم لباس و ماشینی که روکشش هاش از پلاستیکه وباعث عرق میشه چیه؟یادم نمیاد که چقدر عرق کرده بود ولی همش سوال های مختلف میاد تو ذهنم مثل اگه دستم خیس بوده باشه اگه اون قسمت خیس شده باشه چی؟ و به خاطر این موضوع خیلی حساس شدم مدام عرق بدنمو چک میکنم یعنی زمانی که خیلی عرق میکنم به بدنم دست میزنم و حالت نم پیدا میکنه و شک میکنم که اگه خیلی بدنم خیس شده باشه و یادم نمیاد باید چیکار کنم توروخدا کمکم کنین دارم دیونه میشم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بدن پاک هست، فقط اگر محل نجس مرطوب شود و با جایی برخورد کرده همانجا نجس است اگر شک دارید که برخورد کرده یا نه پاک است.
      دست اگر نجاست ریخته نشده و عرق کند پاک است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. somy می گوید

    با سلام کسانیکه مشکل حافظه دارند حکم شک و یقینشون به طهارت و نجاست چیه؟ مثلا به خاطرش نمیاد که دست نجسش را شسته یا نه ؟ فقط به یادش مونده که دستش نجس شده و طهارت یادش نمیاد و شک میکنه که شسته یا نشسته.مرجع تقلید آیت الله مکارم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر به حد وسواس می رسد نباید اعتنا کند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. مریم می گوید

    در خانه والدینم سگ رفت و آمد دارد خانواده اعتقادی به نجس شدن از طریق سگ ندارند و امکان قطع رابطه با آنها نیست و همه جا نجس است
    در این صورت تکلیف من چیست ؟؟آیا پس از هر بار رفتن استحمام لازم است؟؟آیا عرق کف دست یا پا باعث انتقال نجاست میشود؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در محل هایی که فقط یقین به نجاست دارید باید رعایت کنید که هنگام نماز به لباس نماز شما نرسد. وگرنه اگر جایی است که نجس بوده و خشک است، رفت و آمد اشکالی ندارد.
      جاهایی را هم که یقین به نجاست ندارید بنا را بر پاک بودن بگذارید.
      وفقکم الله لکل خیر

  7. امیرحسین می گوید

    سلام من یک جای انگشتم خون آمد کم در حدی که جاری نشدند من یادم رفت باهاش شیشه ماشعیر رو شستم گذاشتم تو جا یخی یخچال الان همه جا نجسه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نجس نیست مگر جایی را که مطمئن هستید بعد از شستن خون بر روی آن مانده و اگر آثار خون با شستن با آب کر از بین رفته شیشه بیرونی پاک است.
      وفقکم الله لکل خیر

  8. علی می گوید

    با سلام زن من به شدت وسواسی است پوشک بچه را چنان بسته که دور کمرش ازبس زخم شده خوب شده پینه بسته ،صبح تا شبم کارش باز جوییه که کجا تر بوده کجا خیس و چی به کجا خورده و همه جا نجس شده.والا دیگه من میخوام از دین اسلام برگردم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مشکلی که مطرح کرده اید اصلا ربطی به اسلام ندارد!، ایشان بیماری وسواس دارند، این بیماری هم ربطی به دین ندارد و چنین افرادی در میان سایر اقوام وجود دارد.
      اگر همسر شما مومن و مسلمان است، خب پیام بنده را به ایشان نشان بدهید که:
      دین اسلام دین آسانی هست و در زمینه وسواس قطعا یک مومن چنین رفتارهای را نمی کند که نوشته اید!، کودک معصوم را نباید با توهمات آسیب بزنند، و اصلا شرعا موظف هستند به وسواس اعتنا نکنند و همه چیز را پاک بدانند، به هیچ عنوان نباید بررسی کنند که خیسی فلان جا از چیست، هر خیسی را بنا بگذارند که پاک است، کجای رساله گفته اند که لازم است از پاک بودن و نجس بودن اشیاء تحقیق بشود!. حتی اگر نیاز هست حضوری باهم از یک روحانی مشورت بگیرید تا دچار چنین توهماتی نسبت به نجاست نباشید.

      متاسفانه شما نیز ظاهرا نتوانسته اید هیچ کمکی به ایشان بکنید، هنوز متوجه ریشه این مشکلات نشده اید!، حتما با یک متخصص روانشناس در ارتباط باشید راه ها و تکنیک های مبارزه با وسواس را همسر شما و حتی خود شما باید یاد بگیرید
      وفقکم الله لکل الخیر

  9. امیر می گوید

    سلام من به شدت وسواسیم ولی سعی میکنم اعتنانکنم،امابعدازبیرون آمدن ازدستشویی خوره تردیدوجودم رام تهیگیرد،ونمی توانم صحنه طهارت رادرذهنم تداعی کنم گویی طهارتی انجام نداده ام،یاپس مثلابعدازاستبرا،ابتداطهارت میکنم،وسپس دستم راآبکشی میکنم،امادرحین آبکشی دستم شک میکنم طهارت کرده ام یانه. به هرحال هرچه فکرمیکنم باوجودیکه حافظه خوبی دارم نمیتوانم لحظه انجام طهارت راجهت رسیدن به یقین تصورکنم. مرحمت فرموده ارایه طریق بفرمایید.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به هیچ عنوان به قبل و نحوه طهارت فکر نکنید وسواس شما رابیشتر می کند. نباید به این افکار اعتنا کنید.
      پاک است و به این افکار توجه نکنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  10. محمد می گوید

    سلام
    من صبح که از خواب پا میشم لباس زیرم احساس یک کمی رطوبت میکنم … اما نمیدانم این از ادرار است یا عرق پا …
    وقتی تفحص میکنم به جواب قطعی نمی‌رسم ولی بعد از چند ساعت متوجه میشم که اون رطوبت نجس بوده
    توی این بازه دست من به جاهای مختلفی خورده …
    حکم این میله چیست ؟ آیا همه جاهایی که بودم و رطوبت منتقل شده نجس است ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مراقب باشید دچار وسواس نشوید.
      اگر شک دارید، رطوبت پاک است.
      بدیهی است هرکجا به یقین برسید که نجاست خورده نجس است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  11. پ می گوید

    بعد از استبرا دستم را نشستم و به بعضی جاهای دیگر دست زدم و شک دارم در وقت استبرا از مجرا بول خارج شده است حالا دستم نجس بوده و آیا اگر در نجاست شک کنیم و طبق فتوا مرجع بی اعتنا باشیم آیا وظیفه داریم اگر واقعا نجس باشد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      این از وسواس است، اعتنا نکنید وظیفه دیگری ندارید.
      وظیفه شرعی و الهی شما عمل به حرف مراجع یعنی عدم اعتنا به این موارد است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  12. وسواس می گوید

    با عرض سلام خدمت شما
    اهمیت طهارت در اسلام چقدر است؟مثلا شک داریم نجس شده نباید تفحص کنیم و پاک هست آیا این فتوا که همه مراجع میگوید چیزی را پاک میکند و اگر جستجو نکنیم و واقعا نجس باشد گه خیلی چیز ها را نجس میکنیم و شک که خیلی آسان است مثلا در دستشویی در هنگام شستن با آب قلیل آب به پایمان میپاشد خوب امکان دارد به جای پاک خورده و همه آلت که با بول نجس نشده و یا به قسمت پاک دستمان خورده اما این شک ها که حکم به طهارت است اگر واقعا نجس باشد دستگیره و چیز های دیگر که آب نمیکشیم را نجس میکند و تا حتی امکان دارد تا آخر عمر دست به نجاست بزنیم و روز نباشد که بدن ما پاک باشد.از سوال دور نشویم اصلا طهارت چقدر ارزش دارد و در جایی خواندم طهارت نیمی از ایمان است آیا درست است و من وسواس هم هستم و طهارت هم اهمیت خاص دارد و در نجاست زیاد شک میکنم که بعضی اوقات توجه نمیکنم و به مرور زمان یادم میرود؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مسئله طهارت و نجاست، آنقدر که انسان را دچار شک و وسواس بکند مهم نیست، بلکه یک مسئله عادی هست، و دستور شرع و خدا هم بر این هست که آسان گرفته بشود.
      فتوای همه مراجع این هست که نسبت به وسواس نباید اعتنا کرد، نیازی هم به شک و تفحص در نجاست نیست. با خیال راحت به زندگی برسید و عبادات را انجام بدهید.
      درباره وسواس در سایت سرچ کنید و بیشتر مطالعه نمایید.
      طهارت فقط طهارت ظاهری نیست، بلکه طهارت قلب از وسواس و شیطان اهمیتش بالاتر از طهارت ظاهری است، کسی که زیاد به دنبال وسواس در طهارت و نجاست است و به حرف دین در بی اعتنایی نسبت به وسواس عمل نمی کند، این قلبش دچار بیماری، و در مراحل شدید قلب چنین افرادی جایگاه نجاست شیطان است!.
      وفقکم الله لکل الخیر

  13. زری می گوید

    سلام در مورد چر بی طبیعی بدن خانم ها موقع طهارت در دسشویی باید این چربی را با مواد شوینده برطرف کرد یا اب بگیریم کافیه? حتی اگر این چربی به صورت لایه ای نازک و سفید باشد?

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      آب بگیرید کافی هست و نیاز به این اندازه دقت هم نیست، چون از وسواس هست. محل را به صورت عادی تطهیر کنید همین کافی است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  14. امید می گوید

    مرجع بنده آقای مکارم شیرازی هست. یه سوال:بنده دماغم زخم شده بود. بعد از شست و شو متوجه شدم شلوار و لباسم خیس است،و البته در هنگام شست و شو آب به اطراف می پاچید، حالا لباسم نجس است؟
    ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر با آب لوله کشی(کر) شسته اید ترشحات آن پاک است اگر عین نجاست مثل خون در آن نباشد. لذا حکم به طهارت لباس و بقیه جاها بکنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  15. فرزاد می گوید

    سلام من قبلا استمنا میکردم و مقداری از منی ریخت رو فرش و فرش دستبافت بود و نمیشه شستش چون خراب میشه و سایر اعضای خانواده هم نمیدونن من اومدم با دو کاسه بشورمش متاسفانه اب از محل نجاست لیز خورد و به سایر قسمت های فرش و موکت کنار فرش نفوذ کرد!ایا واجبه به سایر اعضای خانه بگم؟
    ایا الان تمام قسمت ها نجس شده؟
    ایا الان اگه اونا از روش رد شن و من ببینم و باعث سرایت نجاست شوند باید چیکار کنم؟
    اخه خجالتم میکشم بگم پونزده سالمه!!!
    توروخدا کمکم کنید!
    و در اخر من فرش و عوض کردم ولی اون هم قسمتی ازش نجس شده!ولی دقیقا یادم نیس کجاس بود البته قبلا یادم بودا ولی الان فقط به صورت منتقه ای یادمه!چیکار کنم؟توروخدا با جواب کامل و سریع خوشحالم کنید!

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر از خانواده در محل نجاست رفت آمد کنند بنابر احتیاط واجب اگر نجس شوند باید به آنها اطلاع بدهید تا در نماز به مشکل بر نخورند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  16. محمودی می گوید

    سلام من قبلا فرش نجسی که قطره ای خون روی آن بود فقطی اثرش روان کردم ینی باب نشستم الان که احکام نجسی رویادگرفتم باید چی کارکنم واینکه یک فرشی هست که باپای خیس از روش عبور ومرورانجام میشه وبقیه فرش ها هم نجس شدند

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      هرگاه بدانید قسمتى از فرش، نجس شده امّا نمى ‏دانید كدام قسمت آن است، اگر دست یا پای خیس به قسمتى از آن بزنید، نجس نمى ‏شود. ضمنا اگر فرش نجس، خشک باشد نماز بر آن صحيح است و تنها بايد محل سجده (مهر يا چيزي که بر آن سجده مي کند) پاک باشد.
      ضمنا مراقب باشید دچار وسواس نشوید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  17. .... می گوید

    با سلام .. وسواس به چه کسی گفته میشه ..
    آیا کسی که حکم به طهارت چیزی دهد بعد از ۲۰ دقیقه به نجاست دهد گفته او قبول است؟
    ممنون از لطف شما

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      یک اختلال اضطرابی مزمن است که با اشتغال ذهنی مفرط درمورد نظم و ترتیب و امور جزئی و همچنین کمال‌طلبی همراه است، تا حدی که به از دست دادن انعطاف‌پذیری، صراحت و کارایی می‌انجامد.
      می توان وسواسی را از راه مقایسه رفتار او با سایرین فهمید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  18. شهره می گوید

    با سلام من مرجع تقلیدم ایت الله مکارم هستش من بچه کوچک دارم که اورا پوشاک میکنم میخواستم بدونم رطوبت پوشاک بچه تا چه حد به فرش منتقل میشود ومن‌مهمان زیاددارم وازاینکه ممکن است بعلت رفت وامد نجاسات به فرش های دیگر منتقل شود خواستم حکمش روبدونم خیلی ازلحاظ روانی داغون شدم ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر با دست رطوبت نجس را حس می کنید هر کجا قرار بگیرد آنجا را نجس می کند. بیش از این اگر شک دارید اعتنا نکنید و قرار نیست سخت بگیرید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  19. .... می گوید

    سلام .. من چند سوال داشتم اینکه به چه کسی وسواس گفته می شود آیا در یک مورد می شود گفت فرد وسواس است .. و این که من در یک مسئله که پیش آمده بود متأسفانه محل نجاست را بررسی کردم و حکم به پاکی دادم و بعد از گذشت نیم ساعت دوباره حکم به نجاست دادم آیا باید اعتنا نکرد . و این که کسی که در دستشویی زیاد می ماند آیا و با هر خیسی در آن حین خود را می شوید و محیط را کثیف می داند جزء وسواس حساب می شود .. مرجع رهبری
    در صورت امکان کامل راهنمایی بفرمائید .

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      یک اختلال اضطرابی مزمن است که با اشتغال ذهنی مفرط درمورد نظم و ترتیب و امور جزئی و همچنین کمال‌طلبی همراه است، تا حدی که به از دست دادن انعطاف‌پذیری، صراحت و کارایی می‌انجامد. معمولا وسواسی ها نسبت به سایر مردم رفتارشان متفاوت در مسئله طهارت و نجاست و … متفاوت هست.
      اگر یقین به وجود عین نجاست دارید، محل نجس است و باید تطهیر کنید و اگر شک دارید اعتنا نکنید.
      درباره ترشحات آب لوله کشی شهری پاک هست اگر عین نجاست در آن نباشد، وبرای اینکه متوجه شوید وسواسی هستید یا نه با رفتار اطرافیان مقایسه کنید که وسواسی نیستند.
      وفقکم الله لکل الخیر

نظرات بسته شده است.