وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا حجاب فقط مخصوص همسران پیامبر است

2

آیا حجاب فقط مخصوص همسران پیامبر است

فهرست این نوشتار:

همسران پیامبر(ص) و حجاب

 

 

چرا خدا در آیات ۳۲ و ۳۳ سوره احزاب برای رعایت حجاب فقط همسران پیامبر را مخاطب خودش قرار داده آیا از این خطاب بر نمی آید که حکم وجوب حجاب فقط مخصوص این گروه باشد؟

 

در خصوص حجاب از دلایل متعدد قرآنی و غیر آن می توان دریافت که دستور رعایت حجاب منحصر به همسران پیامبر نبوده و همه زنان مسلمان را شامل می شود از جمله:

الف. مورد خطاب واقع شدن زنان پیامبر(ص) در آیات ۳۲ و ۳۳ سوره احزاب، جهت تأکید است نه اختصاص داشتن حکم به آنان؛ چون در این آیات دستورهایی آمده است که به زنان پیامبر اختصاص ندارد؛ مانند: به پاداشتن نماز، پرداخت زکات، اطاعت از خدا و رسول و…؛ بنابراین، حکم حجاب و دوری از نامحرم نیز به آنان اختصاص ندارد، بلکه همانند نماز، زکات و… بین آنان و دیگران مشترک است .

ب. در برخی از آیات حجاب، پس از بیان دستور الهی، علت آن نیز مطرح گردیده و هرگاه علت حکمی در مسائل دینی ذکر شده باشد آن حکم قابل تعمیم به دیگران می باشد[131] چرا که همان علت نسبت به دیگران نیز وجود دارد به عنوان نمونه خداوند متعال خطاب به زنان پیامبر(ص) فرموده است:

«وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِن»[132]؛ «و هنگامی که چیزی از وسایل زندگی را (به عنوان عاریت) از آنان  [همسران پیامبر] می خواهید از پشت پرده بخواهید؛ این کار برای پاکی دلهای شما و آنها بهتر است!»

در فراز اخیر این آیه، علت این حکم بیان شده است و از آنجا که اگر تمامی زنان نیز اگر چنین رفتار نمایند باعث پاکی دل آنها از وسوسه خواهد بود لذا می توان این حکم را نسبت به تمام زن ها تعمیم داد.

ج. در آیات دیگر مربوط به حجاب، همه زنان مسلمان مورد خطاب واقع شده اند؛ مانند آیه ۵۹ سوره احزاب که در کنار همسران پیامبر دیگر زنان نیز مورد خطاب واقع شده و آمده است:

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنین…»[133]؛ «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو:…»

و همچنین آیه ۳۱ سوره نور که فقط زنان مؤمن مورد خطاب آیات حجاب واقع شده اند آنجا که خداوند خطاب به زنان مؤمن فرموده است:

«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ…»؛ «و به آنان با ایمان بگو چشم‌های خود را (از نگاه هوس آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند…»

د. به جز آیات، روایات بسیاری که به حد تواتر معنوی می رسد، بر لزوم حجاب برای زنان مسلمان دلالت دارد. به خصوص این که در برخی از این‌ روایات شخص پیامبر اکرم(ص)، به دیگر زنان توصیه رعایت حجاب اسلامی نموده اند.[134]

هـ. علاوه بر این، اجماع فقهای اسلامی از آغاز تاکنون بر رعایت حجاب و پوشش برای تمام بانوان تأکید دارد.

بنابراین می توان گفت رعایت حجاب و پوشش اسلامی مخصوص همسران پیامبر(ص) نبوده بلکه برای تمامی زنان مؤمن و مسلمان، تکلیف الهی است.

اما این که چرا در در آیات ۳۲ و ۳۳ سوره احزاب گروه خاصی همچون زنان پیامبر و دختران ایشان مورد خطاب واقع گردیده می تواند به دلایل متعددی همچون موارد ذیل باشد:

 

1. اولویت داشتن اصلاح از خانواده

همان‌گونه که در آیه 6 سوره تحریم[135] به مؤمنان سفارش می کند، هرگونه اصلاحی را باید از خود و خانواده خویش آغاز کنند، در اینجا نیز خداوند خواست، دستور پوشش را ابتدا از خانواده پیامبر(ص) شروع کند و سپس زنان مؤمن و از میان همسران و دختران پیامبر(ص) نیز نخست همسران آن حضرت را عنوان می کند، چرا که همسر نسبت به مرد نزدیک تر از دختر است.[136]

 

2. تأکید بیشتر بر زنان و دختران پیامبر

همسران پیامبر(ص) به سبب انتساب به ایشان و قرار گرفتن در کانون وحی الهی دارای موقعیت ویژه ای بودند. چنان که در آیه 32 احزاب می فرماید: « ای همسران پیامبر! شما مانند هیچ یک از دیگر زنان نیستند» لذا نسبت به پوشش و دوری از نامحرم مورد تأکید بیشتری قرار داشتند.[137]

 

3. الگو سازی در جامعه

رعایت حجاب اسلامی از سوی همسران پیامبر از بهترین روش های الگوسازی و ترویج عملی این دستور الهی می بود چرا که دیگر زنان همواره با همسران پیامبر(ص) ارتباط داشته و از جایگاه همسران ایشان مطلع بودند و به طور طبیعی از رفتار آنها الگو پذیری داشتند.

[131]. این مسئله در علم اصول فقه به تفصیل مطرح شده است.

[132]. احزاب (33)، آیه 53.

[133]. همان، آیه 59.

[134]. ابن جریر طبری، جامع البیان، ج 9، ص 305.

[135]. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ…»؛ «ای کسانی که ایمان آورده اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید؛…».

[136]. رهبری، روح الله، چند پرسش و پاسخ اساسی درباره حجاب، قم، پیام مقدس، 1389ش، دوم.

[137]. همان.

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها «نگاهی دوباره به مسئله حجاب»

حتما بخوانيد

ویژه نامه موضوعات گوناگون و متفرقه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. مژگان می گوید

    ولی فکر میکنم این تفاسیر قانع کننده نیس چون خدا از منع ازدواج مجدد همسران پیامبر هم تاکید کرده ولی چطور این رو تعمیم نمیدن به باقی عموم زنان؟ مساله حجاب با نماز و روزه که جزو اصول دین هس فرق داره و موضوعی فرعی به نظر میاد ولی تاکید افراطی بهش بیشتر حالت خشونت و تحجر و محدودیت دراومده در حالیکه اصول دین همیشه به حالت تشویقی و غیر اجباری بوده

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دقت کنید فهم دین تخصص می خواهد و اینکه از روی هوی و هوس نمی شود گفت که یک موضوع فرعی است!، دقت کنید در ازدواج زنان پیامبر صریح مخاطب را در همین آیه صریح خدا دستور می دهد که وَلَا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَدًا ۚ، احزاب 53، صریح هم به زنان پیامبر اشاره می کند. اگر حجاب فقط مخصوص زنان پیامبر بود صریح اشاره می کرد اما خطاب قرآن به عموم زنان مومن است: وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ؛ سوره نور آیه 31؛ خطاب للمومنات است، شما این را نمی بینید!/// ثانیا روایات هم هست.
      از همه اینها گذشته اتفاقا فرعی نیست و اصلی است، شما وضعیت زنان در غرب و وضعیت فساد و فحشا را ببینیدعامل اصلی آن نبود حجاب و قانون پوشش برای زنان است. جنبش می تو، و هزاران بلا و فساد اخلاقی از همین بی بند و باری هاست، اینها فرعی است!
      اصول دین ضروری است، متاسفانه ذهن شما خیلی بسته است، اصول دین اجباری نیست، بلکه ضروری است. رعایت اصول و چه فروع لازم است حکم خداست، نمی شود با وسوسه شیاطین که این اصلی و آن فرعی است و با برچست تحجر و خشونت، دین و دستور خدا را رها کرد. ما موظف به انجام دستور خدا هستیم، اگر کسی بیش از این یا کمتر از این گفت طبیعتا این خطاست و تحجر و انحراف و بدعت می باشد. شما خودتان را ملاک دین نکنید که هرچه به میل شما نبود بگویید تحجر یا خشونت! این نوعی فرعونیت است که ما مقابل دستور خدا بایستیم!.
      فردا هم با همین استدلال شما باید در مقابل فحشای علنی مقاومت نکرد چون یک عده هوسران حالت خشونت می گیرند، یا فرعی می دانند یا به ذائقه نفسانی آنها خوش نمی آید ما باید از تمام دین خدا با این منطق فاصله بگیریم!
      در هر حال تمرکز دین بر حجاب به خاطر منافع آن برای خود شماست! وگرنه برای ما که آورده ای ندارد که اینهمه الان داریم هزینه می کنیم. فردا که به شما تعرض شد آنگاه ندای وااسلاما سر می دهید که چرا دین جلوی این چیزها را نمی گیرد، آنگاه چه جوابی باید داد به متعرضین، آنها می گویند خانم اینها فروعات است اولش برای شما سخت است، ناراحت نشو و تحمل کن… . اگر قرار بر حرف زدن روی هوا باشد مطمئن باشید روی زمین آسیب آن را می بینید و روی هوا پاسخ می شنوید و آنها هم می گویند این تفاسیر قانع کننده نیست و به چشمان شما نگاه می کنند و کار خود را می کنند و شما را متحجر می دانند!. بروید آمار تعرض ها را نگاه کنید آن زمان قانع می شوید اگر هم قانع نشدید، چرخ روزگار انشاالله زمینه هدایت و قانع شدن را فراهم خواهد کرد. انشا الله!
      وفقکم الله لکل الخیر