وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا اذيت پدر و مادر داراى آثار وضعى در اين دنيا است؟

0

آيا اذيت پدر و مادر داراى آثار وضعى در اين دنيا است؟

آيا اذيت پدر و مادر داراى آثار وضعى در اين دنيا است؟

گفتنى است كه در سخنان گهربار پيشوايان دينى، نافرمانى و آزار به پدر و مادر را در كوتاهى عمر مؤثر دانسته، چنان كه نيكى و احترام به آن دو را سبب طول عمر ياد كرده اند از جمله، امام ششم عليه السلام مى فرمايد: «پناه مى بريم به خداوند از گناهانى كه در نابودى شتاب، و مرگها را نزديك، و خانه ها را ويران مى كنند و آنها عبارتند از: قطع رحم، آزردن و نافرمانى پدر و مادر، و واگذاردن احسان و نيكى».(1)

براى آگاهى از اثر وضعى اذيت پدر و مادر، به سراغ نمونه اى در تاريخ مى رويم:

نقل شده كه پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه وآله بر بالين جوانى كه در حال احتضار بود، حاضر و شهادتين را به او تلقين كرد، ولى جوان نتوانست آن را بگويد. حضرت پرسيد: آيا او مادر دارد؟ زنى كه نزد او بود عرض كرد: بلى، من مادر او هستم. فرمود: آيا بر او غضبناكى؟ گفت: شش سال است با او حرف نزدم. پيامبر رحمت صلى الله عليه وآله از او تقاضا كرد كه از جوانش راضى شده و از او درگذرد، مادر نيز تقاضاى حضرت را پاسخ داد و به محض رضايت، زبان جوان به كلمه توحيد باز شد.(2)

ناگفته نماند كه مكافات عمل هم در دنيا و هم در آخرت وجود دارد، با اين تفاوت كه مكافات در دنيا نسبت به آخرت بسيار كم رنگ تر است.

به قول مولوى:

اين جهان كوه است و فعل ما ندا

سوى ما آيد نداها را صدا
گرفتارى هاى گوناگونى كه در دنيا دامنگير آدمى مى شود، گاهى مكافات عمل، و گاهى براى امتحان است و براى بعضى مايه و پايه ترقى و تكامل و افزونى پاداش است.

(1) كلينى، اصول كافى، ج 4، ص. 184
000 (2) به نقل از: دستغيب، عبدالحسين، گناهان كبيره، ج 1، ص. 128 -پرسمان.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.