وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چگونه زندگی مشترک موفقی داشته باشیم

مردان موجوادات قدرت طلب و سلطه جويي هستند؛ از اين رو اولين نكته اي كه در گفتار، تأثير فراواني در روان شوهرتان دارد و اين گفته موجب افزايش علاقه شوهرتان به شما خواهد شد ، «تحسين كردن شوهر و احترام گذاشتن به اين ويژگي ذاتي او » است

0

چگونه زندگی مشترک موفقی داشته باشیم ؟

با شوهرم چه رفتاري داشته باشم كه زندگيم سرشار از محبت و عشق باشه و يكنواخت نشه؟

با سلام و عرض ارادت خدمت شما پرسشگر گرامي؛ از اينكه با ما سخن مي گوئيد خرسنديم و اميدواريم كه ارتباط شما با ما تداوم داشته باشد. پرسشگر گرامي با ذكر مواردي به بررسي سوال شما مي پردازيم :
1. مردان موجوادات قدرت طلب و سلطه جويي هستند؛ از اين رو اولين نكته اي كه در گفتار، تأثير فراواني در روان شوهرتان دارد و اين گفته موجب افزايش علاقه شوهرتان به شما خواهد شد ، «تحسين كردن شوهر و احترام گذاشتن به اين ويژگي ذاتي او » است. با توجه به اين ويژگي رواني مردان لازم است تمام كارهايي كه موجب اقتدار مرد در محيط خانواده مي شود را انجام دهيد و تمام كارهايي كه اقتدار مرد را زير سوال مي برد را ترك كنيد. اين رفتار شما مهم ترين نياز روحي يك مرد است؛ زماني كه شما در راستاي بر طرف كردن نيازهاي رواني او تلاش مي كنيد او نيز به صورت خودكار در راستاي بر طرف كردن نيازهاي شما تلاش مي كند.

هنگامي كه مرد در آستانه شكست قرار مي گيرد و زماني كه در آتش ناكامي مي سوزد و احساس مي كند كه همه چيز عليه ميل و اراده او در جريان است به زني نياز دارد كه به او اعتماد به نفس بدهد و روحيه اش را تقويت كند . همان گونه كه اتومبيل بدون بنزين ، روغن و آب به حركت در نمي آيد ، مرد نيز بدون داشتن يك مشوق كه به او ايمان داشته باشد قادر به پيمودن مدارج موفقيت نيست . تشويق و ترغيب باعث تقويت فكري و روحي مرد مي شود . تشويق ، شكست يك مرد را به فتح تبديل مي كند.

تشويق كردن شوهر يك نمودي از دوست داشتن اوست ؛ از اين رو پيامبر (ص) نيز به عنوان حق مرد بر زن بيان نموده است. قالَ الرَسولُ الله(ص) : يَا حَوْلَاءُ لِلرَّجُلِ عَلَى المَرْأَةِ أَنْ تَلْزَمَ بَيْتَهُ وَ تَوَدَّدَهُ وَ تُحِبَّهُ وَ تُشْفِقَهُ وَ تَجْتَنِبَ سَخَطَهُ وَ تَتَّبِعَ مَرْضَاتَهُ وَ تُوفِيَ بِعَهْدِهِ پيامبر (ص) فرمودند : حق مرد بر زنش اين است كه پايبند خانه اش باشد ، با او مهرباني كند و دوستش بدارد و دلسوزش باشد، و او را ناراحت نكند ، و در پي رضايت او باشد، و به عهد او وفا كند ( مستدرك ‏الوسائل ج 14 ، ص 244)

خانم محترم ! شما بايد به نوعي با شوهرتان حرف بزنيد و رفتار كنيد كه احساس سر بلندي و افتخار كند و حرف هاي شما موجب تشويق او شود . خوار و خفيف كردن شوهر، گناه غير قابل بخشش و غير قابل جبران است كه يك زن مرتكب مي شود . جريحه دار كردن غرور يك مرد براي او خيلي گران تمام مي شود و امكان دارد در زندگي زناشويي تأثير نامطلوب دائمي بگذارد . يك مرد به سختي مي تواند خفيف شدن از جانب زنش را فراموش كند (آيين همسرداري ، دوروتي كارنگي ،ص58).
2. با محبت سخن گفتن؛ ديگر آن كه زن با الفاظ شيرين و عاشقانه نسبت به شوهرش ابراز محبت كند؛ اين كار موجب علاقه مندي همسرش به او خواهد شد. پيامبر اسلام (ص) اين با محبت صحبت كردن را از حقوق مرد بر زن مي داند. قالَ الرَسولُ الله(ص) : يَا حَوْلَاءُ لِلرَّجُلِ عَلَى المَرْأَةِ….وَ تَوَدَّدَهُ وَ تُحِبَّهُ وَ تُشْفِقَهُ. پيامبر (ص) فرمودند : حق مرد بر زنش اين است …. با او مهرباني كند ودوستش بدارد و دلسوزش باشد ( مستدرك‏ الوسائل ج 14 ، ص244)

علي (ع) : اعْلَمْ أَيْ بُنَيَّ أَنَّهُ مَنْ لَانَتْ كَلِمَتُهُ وَجَبَتْ مَحَبَّتُه. حضرت علي (ع) به امام حسين (ع) مي فرمايد : بدان پسرم به درستي كه هر كسي كلامش ملايم باشد ، محبت او بر ديگران واجب مي شود (بحارالأنوار ج74 ،ص241 ) .
وقتي مرد احساس كرد زن او را لايق و با جرأت مي داند، به خود مي بالد و اين شهامت را به دست مي آورد كه براي مقابله با هر مشكلي سينه سپر كند. او از لياقت خود اطمينان مي يابد و همين است باعث موفقيتش مي شود .امام صادق (ع) فرمودند : زن براي جذب و موافقت شوهرش از سه چيز بى ‏نياز نيست كه عبارتند از : حفظ كردن خود از هر پليدي وآلودگي تا دل شوهرش در هر شرايطي خوشايند يا ناخوشايند نسبت به اومطمئن باشد؛ مراقبت از شوهر و پرستاري از وي تا اگر لغزشي از او سر زند ، به مهرباني با او برخورد نمايد؛ اظهار عشق به او با عشوه و دلبري و خود را آراستن به زيبايي كه مورد نظر شوهرش است.( تحف العقول،ص337)

يكي از مشخصات زيبا سخن گفتن ، عيب نگرفتن از شوهر، يا به قول مردان « نق نق» نكردن و دائم از شوهر ايراد نگرفتن است. امام علي (ع) به امام حسن (ع) فرمودند : خواهى با تو نيكى كنند با ديگران نيكويى كن. برادرت را با هر خصوصيّتى كه دارد بپذير و تحمّل كن. بسيار گلايه مكن كه كينه را برانگيزد و به دشمنى سخت كشاند.( تحف العقول ، ص85) و ( بحارالأنوار ج74 ص 212 )

زيبا خطاب كنيد تا جواب زيبا بشنويد.(غرر الحكم انصاري، ص181)
لوئيس ترمان عالم و روان شناس مشهور، مطالعه بسيار دقيقي در زندگي 1500 خانواده به عمل آورده است؛ نتيجه آزمايش ثابت كرده است كه شوهر ها نق نق كردن زن را بزرگترين وكشنده ترين عيب مي دانند. گالوپ روان شناس ديگر نيز همين را كشف كرده است و مي گويد : « مردها نق نق كردن زن را رأس عيوب آنها قرار مي دهند » . جونسون تمپر امنت(روان پزشك) در تحقيقات علمي خود به اين نتيجه رسيده كه هيچ صفتي به اندازه عيب جويي ونق نق زن در بدبختي خانواده مؤثر نيست ! (آيين همسرداري ، دوروتي كارگي، ص147.)

3. پذيرش بي قيد و شرط همسر، يك شرط اساسي روابط عاشقانه است. مي‌توانيد بدون انتقاد از يكديگر، در زمينه‌ها‌ي مختلف يا دربارة اشخاص، نظرات متفاوتي داشته باشيد. مي‌توانيد بدون قضاوت و سرزنش، نقاط ضعف همسرتان را قبول كنيد. اين پذيرفتن‌ها عميقاً اطمينان بخش هستند و به زن و شوهر احساسي از پذيرش خود مي‌دهند. البته پذيرفتن به معناي دربست قبول كردن و چشم فرو بستن بر نواقص و اشكالات همسر نيست. اما در فضاي پذيرفتن مي‌توانيد به اتفاق هم با هر آنچه از به هم نزديك‌تر شدن شما جلوگيري مي‌كند برخورد كنيد.

4. رعايت خواسته‌ها‌ي همسر و توجه به نگراني‌ها‌ي او، براي ايجاد روابط بهتر ضرورت دارد. با آنكه بعضي‌ها طبيعتاً حساس‌تر از ديگران هستند، ولی حساسيت ويژگي‌اي پرورش دادني است. اگر همسرتان نسبت به بعضي از رفتارها حساسيت بيش از اندازه نشان مي‌دهد، مي‌توانيد از اين رفتارها دوري كنيد. مي‌توانيد با ملايمت با همسر خود صحبت كنيد و از نگراني‌ها و خواسته‌ها‌ي او آگاه شويد. در برخورد با واكنش‌ها‌ي بي‌تناسب همسرتان خونسردي خود را حفظ كنيد.
5. علاقه نشان دادن به مسائل همسر، از اهميت زيادي برخوردار است. مي‌توانيد به سخنان همسرتان با علاقه گوش دهيد و نشان دهيد كه او را درك مي‌كنيد. به مسائلي كه همسرتان مطرح مي‌كند، از دريچة چشم او بنگريد و احساسش را درك كنيد.

 

6. دوستي و رفتار دوستانه با همسر، از جمله عوامل تعيين كنندة كيفيت زندگي زناشويي است. اگر اين خصوصيت در ازدواج‌ها نباشد كيفيت آن‌ها تا حد نامناسبي كم مي‌شود.
7. مصاحبت و هم‌نشيني در اوايل ازدواج از اهميت زيادي برخوردار است. مصاحبت و با هم بودن يكي از سرمايه‌ها‌ي ازدواج‌ها‌ي موفق و عشق‌ها‌ي بالغانه است كه اشخاص مي‌توانند به سادگي و صرفاً با برنامه‌ريزي به آن دست يابند. كافي است به فعاليت‌ها‌يي كه هر دو از آن لذت مي‌برند، مانند: مسافرت با هم، رفتن به تفريح‌گاه‌ها و… توجه كنند و اوقاتي را براي آن‌ها در نظر بگيرند. در برنامه‌ها‌ي عادي زندگي نيز مي‌توان از مصاحبت بيشتر با يكديگر برخوردار شد. به اتفاق برنامه تلويزيون را تماشا كردن، پياده‌روي با هم و…

8. خشنود كردن همسر نيز يكي از عوامل مؤثر در ازدواج‌ها‌ي موفق است. اما خشنودي بايد دو طرفه باشد. نه تنها مي‌توانيد با رفتار خود همسرتان را خوشحال كنيد، بلكه مي‌توانيد در خشنودي‌ها و رضايت‌هاي او شريك شويد. كمك كردن به همسر، هديه دادن به او و برآوردن خواسته‌هاي او از راه‌ها‌ي خشنود كردن همسر هستند.
9. با عشق و علاقه در چشمان او بنگريد. زماني كه همسرتان با شما صحبت مي كند، مستقيم به چشمان او نگاه كنيد. نه تنها اين كار نشانگر اين است كه شما به آنچه او مي گويد علاقه منديد، بلكه چيزي در نگاه كردن در چشمان او وجود دارد كه به شما والايي خواهد داد.
10. وقتی عذر شرعی در کار نیست، در پاسخگویی به نیازهای جنسی شوهرتان دریغ نکنید و بهانه نیاورید. یکی از مهمترین عوامل استحکام روابط زناشویی همین مسائل جنسی (سکس با همسر) است. پس به آن توجه ویژه داشته باشید تا معجزه آن را در زندگی زناشویی تان ببینید.
11. از او حمايت كنيد. به ديگران اجازه ندهيد به همسرتان بي احترامي كنند. حتي نظريه اي كنايه آميز مي تواند آزار دهنده باشد. از او دفاع كنيد. نگذاريد شخصي، مهم ترين و با ارزش ترين فرد زندگيتان را به زمين بزند.
12. در برابر ديگران او را مورد انتقاد قرار ندهيد. اگر حس مي كنيد همسرتان نياز به كمي انتقاد سازنده دارد، به هيچ وجه آن را مطرح نكنيد مگر خصوصي و با لحني دوستانه؛ مورد انتقاد قرار گرفتن در جمع، سبب پايين آمدن عزت نفس و جريحه دار شدن احساسات مي گردد.
13. در مقابل ديگران با او مخالفت نكنيد. اين كار سبب شرمنده شدن او خواهد شد و باعث مي شود تا احترام ديگران نسبت به او از بين برود.
14. عكس او را در صفحه كامپيوتر و يا موبايل خود قرار دهيد. با اين كار ، اجازه دهيد او بداند كه مردي خوش تيپ است.
15. در برابر ديگران به او افتخار كنيد. مردها به طور ذاتي روي بالا بردن خود حساب مي كنند. گاهي اوقات به منظور دلگرمي دادن به او بگذاريد تعريف هاي شما را در مورد رفتارها و كردارهاي خوبش بشنود.
16. درباره آينده گفت وگو كنيد. آينده خيلي هم از آنچه كه به نظر مي رسد دور نيست. درباره جاهايي كه دوست داريد وقتي چند سال از ازدواجتان گذشت برويد، با هم حرف بزنيد و سعي كنيد تا آن روياها به واقعيت تبديل شوند.
17. خوراكي هاي مورد علاقه او را تهيه كنيد. شكلات يا هر خوراكي ديگري كه او دوست دارد را بخريد و در كنار ظرف غذاي او با يك جمله زيبا بسته بندي كنيد.
18. كارت پستال هاي عاشقانه به او بدهيد. منتظر يك مناسبت خاص نباشيد تا به او هديه اي بدهيد. عاشقانه ترين كارتي كه مي توانيد را پيدا كنيد و به او هدیه دهید. فراموش نكنيد كه پيام عاشقانه خود را هم در آن بنويسيد.
19. با هم بخنديد. دوران بزرگسالي خود را براي لحظاتي فراموش كنيد و با هم كارهاي بچه گانه و شادي آور انجام دهيد. همچنين، اگر كار اشتباهي انجام شد، سعي كنيد با شوخي و خنده از آن بگذريد. اين كار سبب كاهش استرس در آن شرايط خواهد شد.
20. به خانواده شوهرتان احترام بگذارید. احترام به خانواده اش یعنی احترام به شوهرتان و تاریخ زندگی اش.
21. همانگونه که دوست دارید شوهرتان از اشتباهات شما بگذرد شما نیز از اشتباهاتش بگذرید. پس همواره در زندگی مشترکتان گذشت داشته باشید و فرصت جبران اشتباهات را به همسر خود بدهید.
22. توقعات بي جا نداشته باشید؛ زندگي زناشويي ميدان مشترك كمال زن و مرد محسوب مي شود. بنابراين براي داشتن آرامش و رضايت از زندگي، بايد ميزان خواسته ها و انتظارات زن و مرد از هم متناسب با قدرت و توان طرف مقابل باشد. در غير اين صورت فشار هاي رواني بر زندگي حاكم مي شود و روابط خانوادگي دچار اختلال مي گردد.
23. انتظار نداشته باشيد آنچه در ذهنتان مي گذرد را بخواند. اگر موضوعي هست كه مي خواهيد همسرتان بداند، به او بگوييد، از او انتظار نداشته باشيد كه از افكار و احتياجاتتان باخبر باشد؛ اين موجب اعتماد او به شما و افزايش علاقه بين شما مي شود.
24. عاشقانه او را صدا بزنيد و براي او پيامك هاي عاشقانه بفرستيد.
موفق باشید؛ باز هم با ما مكاتبه كنيد.

منبع : پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.