وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نماز در کره ماه چگونه است

2

نماز در کره ماه چگونه است

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

۶پرسش: مسافرت به کره ماه جهات قبله را برای ادای نماز چگونه تشخیص بدهیم ؟

پاسخ: شخص مزبور نماز را به طرف زمین می خواند .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

سؤال: قبله کسانى که در ماه فرود مى آیند کجاست؟
 
پاسخ: ماه سیّاره اى است که به دور زمین در حال حرکت است و حجم آن 141 زمین مى باشد. (1) همان طور که ماه براى ما خاکیان طلوع و غروب دارد، همچنین کره زمین براى مه نوردان و ساکنان آینده ماه طلوع و غروب دارد; گاهى قسمتى یا همه آن پیداست و گاهى از آن اثرى نیست.

بنابراین هنگام طلوع زمین، مجموع کره خاکى قبله کسانى است که در ماه نماز مى گزارند و همین که برابر کره زمین بایستند (یا در برابر خطى که عمود بر کعبه از دو طرف زمین مى گذرد قرار گیرند) در واقع مقابل کعبه ایستاده اند و استقبال کعبه که شرط صحّت نماز است تحقّق مى پذیرد.
ولى هنگامى که زمین از دیدگاه ماه نشینان پنهان و به اصطلاح در حال غروب باشد، طرز استقبال کعبه به این است که محلّ تقریبى زمین در پشت افق ماه در نظر گرفته شود و به سوى خطى که عمود بر کعبه در دو طرف زمین در آسمان امتداد دارد بایستند.

نکته اى که حتماً باید به آن توجّه داشت این است که قبله تنها خود خانه کعبه نیست، بلکه امتداد آن از دو طرف پایین و بالا – در آسمان – نیز قبله است; یعنى هر کس به سوى خطّى که بر کعبه عمود است و از آن مى گذرد بایستند رو به جانب قبله ایستاده و با توجّه به این مسأله، قبله ماه نشینان در هنگامى که زمین در پشت افق ماه قرار گرفته است روشن مى گردد.
1. حجم ماه 12 میلیارد کیلومتر مکعب است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. حمید معصومی می گوید

    ممنون از مطالب مفیدی که ارائه کردید ولی در اینجا لازم است چند نکته را توضیح دهم
    ۱- اولا حجم ماه ۱۴۱ برابر زمین نیست بلکه حجم زمین ۵۰ برابر ماه است ( جرم زمین ۸۰ برابر ماه است ) یعنی ۵۰ زمین در داخل ماه جا می شوند .
    ۲- به علت قفل کِِشندی یعنی همان پدیده ای که باعث می شود ما همواره یکطرف ماه را ببینیم اگر به ماه سفر کنیم در حالی که می بینیم خورشید و ستارگان از شرق طلوع کرده و در غرب غروب می کنند کره زمین در آسمان ماه بی حرکت می باشد و طلوع و عروب نمی کند . سمت و ارتفاع (ارتفاع در اصطلاح نجومی زاویه دید از خط افق است ) کره زمین همیشه ثابت است .
    ۳- موقعیت کره زمین در آسمان ماه بستگی به محلی داردکه در ماه ایستاده ایم (در نقاطی دربالای سر نقاطی نزدیک افق و… ) دارد .
    ۴- در صورتی که به نیمه پنهان ماه (که همیشه پشت به ما قرار دارد)سفر کنیم هیچگاه زمین را نخواهیم دید و نمی توانیم بدون اطلاعات کافی پی ببریم زمین در چه سمت و جهتی قرار دارد . کره زمین در این نقاط هیچگاه طلوع نمی کند و اگر مثلا مردمی در این نقاط زندگی می کردند هرگز نمی توانستندزمین را ببینند .

    1. حمید معصومی می گوید

      ببخشید اصلاح می کنم . در بند اول گفتم ۵۰ زمین در ماه جا می شود . اششتباه تایپی بوده ۵۰ ماه داخل زمین جا می شوند .