وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نماز در هتل و مکان های عمومی

0

نماز در هتل و مکان های عمومی

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

[ نماز خواندن در مسافر خانه و حمام]

مسأله 878 نماز خواندن در مسافر خانه و حمام و مانند اینها که برای واردین آماده است (1) اشکال ندارد (2) (و اگر وثوق (3) پیدا نشود که صاحبش راضی است مشکل است (4)) ولی در غیر این قبیل جاها، در صورتی می شود نماز خواند (5) که مالک آن اجازه بدهد، یا حرفی بزند که معلوم شود (6)، برای نماز خواندن اذن داده است، مثل این که به کسی اجازه دهد در ملک او بنشیند و بخوابد، که از اینها فهمیده می شود برای نماز خواندن هم اذن داده است.

(1) (زنجانی:) و اطمینان نوعی، به رضایت مالک می باشد..

(2) (گلپایگانی، نوری:) با اطمینان به رضایت صاحبان آنها اشکال ندارد..

(بهجت:) مگر این که انسان بداند یا نشانه هایی در کار باشد که گمان کند صاحبش به نماز خواندن او راضی نیست و جاهای دیگر که ملک کسی می باشد نیز در این مسأله مانند این مکانهای عمومی است که در صورتی نماز صحیح نیست که بداند و یا نشانه هایی در کار باشد که گمان کند صاحبش راضی نیست.

(3) (اراکی:) اگر یقین..

(4) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: گلپایگانی، خوئی، صافی، زنجانی، نوری و تبریزی نیست]

(5) (زنجانی:) که رضایت مالک معلوم باشد هر چند از لازمه حرفش این معنا فهمیده شود، مثل این که به کسی اجازه دهد که در ملک او بنشیند و بخوابد که از اینها فهمیده می شود به نماز خواندن هم رضایت دارد.

(6) (گلپایگانی، صافی:) یا اطمینان حاصل شود..

(فاضل:) مسأله نماز خواندن در اماکن عمومی مانند هتلها، مسافر خانه ها و حمّام ها که برای ورود مسافران و مشتریان آماده است اشکال ندارد ولی نماز خواندن برای دیگران که مسافر و مشتری آن اماکن نیستند اگر قرینه ای که دلالت بر رضایت صاحب آن بکند وجود داشته باشد مانع ندارد، امّا نماز خواندن در اماکن خصوصی بدون اجازه مالک آن جایز نیست و اگر اجازه تصرّفات دیگری دهد که معلوم شود برای نماز خواندن نیز راضی است می تواند در آنجا نماز بخواند مثل این که کسی را برای صرف غذا و استراحت دعوت کند که مسلّماً برای نماز رضایت دارد.

(مکارم:) نماز خواندن در مسافر خانه ها و حمّامها و مانند آن برای مسافران و مشتریان که طبق متعارف وارد آنجا می شوند اشکال ندارد..

(سیستانی:) مسأله نماز خواندن در ملک دیگری در صورتی جایز است که مالک آن یا صریحاً اجازه بدهد و یا حرفی بزند که معلوم شود برای نماز خواندن اذن داده است مثل این که به کسی اجازه بدهد در ملک او بنشیند و بخوابد که از اینها فهمیده می شود برای نماز خواندن هم اذن داده است و یا انسان از راه دیگر اطمینان به رضایت مالک داشته باشد.

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و محشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.


مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

[ اقامه نماز در پارکها]

س 380: جوانان مؤمن تصمیم گرفته اند که به منظور امر به معروف، هفته ای یک یا دو روز نماز را در پارکها اقامه کنند، ولی بعضی اشکال می کنند که مالکیت زمین های پارکها مشخص نیست. نماز خواندن در آنها چه حکمی دارد؟

ج: نماز خواندن در پارک های فعلی و غیر آن اشکال ندارد و به صرف احتمال غصب توجهی نمی شود.

س 383 نماز خواندن در نمازخانه های رستورانها]

س 383: در جاده ها رستورانهایی وجود دارد که در کنار آنها مکانهایی برای خواندن نماز قرار دارد، اگر کسی در آن رستوران غذا نخورد، آیا جایز است در آن مکانها نماز بخواند یا این که ابتدا باید اجازه بگیرد؟

ج: اگر احتمال دهد نماز خانه ملک صاحب رستوران است و استفاده از آن مخصوص کسانی است که در آن رستوران غذا می خورند، باید اجازه بگیرد. اجوبه استفتائات.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

نماز در مکان های عمومی [شرط اول: مباح بودن مکان ]

پرسش : خواندن نماز در اماکن عمومی مانند مسافرخانه و امثال آن و در اماکن حصوصی مانند شرکت های خصوصی و منازل چه حکمی دارد؟

پاسخ : نماز خواندن در مسافرخانه‏ ها و حمّام ها و مانند آن براى مسافران و مشتریان که طبق متعارف وارد آنجا مى ‏شوند اشکال ندارد، ولى در اماکن خصوصى بدون اجازه مالک جایز نیست، مگر آن‏که اجازه تصرّفى بدهد که معلوم شود براى نماز خواندن نیز راضى است مثل این‏که کسى را به ناهار یا شام یا استراحت دعوت کند که مسلّماً براى نماز نیز رضایت دارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: نماز در هتل و مکان های عمومی نماز در هتل و مکان های عمومی نماز در هتل و مکان های عمومی نماز در هتل و مکان های عمومی نماز در هتل و مکان های عمومی نماز در هتل و مکان های عمومی نماز در هتل و مکان های عمومی نماز در هتل و مکان های عمومی نماز در هتل و مکان های عمومی نماز در هتل و مکان های عمومی نماز در هتل و مکان های عمومی نماز در هتل و مکان های عمومی نماز در هتل و مکان های عمومی نماز در هتل و مکان های عمومی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.