وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نماز در خانه میتی که یتیم دارد

0

نماز در خانه میتی که یتیم دارد

رساله توضيح المسائل نماز

 [مسأله 877 اگر میت قرض نداشته باشد]

مسأله 877 اگر میت قرض نداشته باشد ولی بعضی از ورثه او صغیر یا دیوانه یا غایب باشند (1)، تصرف در ملک او (2) حرام و نماز در آن باطل است (3) ولی تصرفات جزئی که برای برداشتن میت معمول است اشکال ندارد.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (فاضل:) فقط به مقدار مصارف متعارف (کفن و دفن) که اگر انجام نشود جنازه روی زمین می ماند می توان در اموال او تصرف کرد ولی سایر تصرفات در آن اموال حرام و نماز خواندن در خانه او باطل است مگر بعد از تعیین قیّم و عمل بر طبق صلاح دید وی.

(2) (گلپایگانی، صافی:) بدون اذن ولی ّ شرعی..

(خوئی، تبریزی:) بدون اجازه ولی ّ آنها.. (زنجانی:) بدون رضایت ولی ّ آنها..

(3) (خوئی، گلپایگانی، صافی، تبریزی:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(اراکی:) نماز در آن اشکال دارد. [پایان مسأله] (زنجانی:) نماز در آن به احتیاط مستحب باطل است. [پایان مسأله] (مکارم:) مسأله هر گاه بعضی از ورثه میّت صغیر یا دیوانه یا غایب باشند، تصرّف در ملک آنها و نماز در آن حرام است ولی تصرفات جزئی که برای برداشتن میّت معمول است اشکال ندارد.

(سیستانی:) مسأله اگر بعضی از ورثه میت صغیر یا دیوانه یا غایب باشند، تصرف در ملک او بدون اجازه ولی ّ آنها حرام است و نماز در آن جایز نیست ولی تصرفات معمولی که مقدمه تجهیز میّت است اشکال ندارد.

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و محشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/lJv4mm

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



نماز در خانه میتی که یتیم دارد نماز در خانه میتی که یتیم دارد نماز در خانه میتی که یتیم دارد نماز در خانه میتی که یتیم دارد نماز در خانه میتی که یتیم دارد نماز در خانه میتی که یتیم دارد نماز در خانه میتی که یتیم دارد نماز در خانه میتی که یتیم دارد نماز در خانه میتی که یتیم دارد نماز در خانه میتی که یتیم دارد نماز در خانه میتی که یتیم دارد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.