نقش دین در سلامت جسم و روان
از نظر روانشناختى دين كاركردها و ثمرات بسيارى براى انسان دارد. در ميان دانشهاى جديد هيچ يك مانند روانشناختى نقاب از رازهاى شگفت دين و ديندارى برنكشيده و لزوم اجتنابناپذير آن را به طور ملموس روشن نساخته است. پارهاى از كاركردهاى دين و دين ورزى در اين عرصه عبارتند از:
نقش دین در سلامت جسم و روان
فهرست این نوشتار:
آيا ايمان دينى در بهداشت روانى و ناراحتى هاى روحى و روانى آدمى مؤثر است يا خير؟ توضيح دهيد.
از نظر روانشناختى دين كاركردها و ثمرات بسيارى براى انسان دارد. در ميان دانشهاى جديد هيچ يك مانند روانشناختى نقاب از رازهاى شگفت دين و ديندارى برنكشيده و لزوم اجتنابناپذير آن را به طور ملموس روشن نساخته است. پارهاى از كاركردهاى دين و دين ورزى در اين عرصه عبارتند از:
1 معنا بخشيدن به حيات (13)
از مهمترين كاركردهاى اساسى دين تبيين معناى زندگى است. هر انسانى از خود مى پرسد كه اين زندگى براى چيست؟ درد و رنج و مرگ و ميرها چه معنا دارد؟ و در مجموع آيا جهان ارزش زيستن دارد يا نه؟ يافتن پاسخى صحيح در برابر اين پرسشهاى بنيادين زندگى ساز است و ناكامى در برابر آن زندگى سوز. دين با تبيين جاودانگى، حكمت و هدفمندى هستى و جهت گيرى رو به خير و كمال و تعالى آن، در پرتو تدبير خداوند حكيم و رحمان و رحيم، خرد پذيرترين و دلپسندترين معنا از حيات انسان و جهان را به دست مىدهد. كارل يوستاويونگ (14) در اهميت اين مسأله مى نويسد:» در ميان همه بيمارانى كه در نيمه دوم حياتم با آنها مواجه بوده ام، يكى هم نبوده كه مشكلش در آخرين وهله، چيزى جز مشكل يافتن يك نگرش نسبت به حيات باشد. با اطمينان مىتوان گفت كه همه آنان از آن رو احساس بيمارى مىكردهاند كه چيزى را كه اديان زنده هر عصر، به پيروان خود، عرضه مىدارند، از دست دادهاند و هيچ يك از آنان قبل از يافتن بينش دينى خود، شفاى واقعى نيافته است «. (15)
ويكتور فرانكل (16) نيز قدرت دين را عقيده به» اَبَر معنى «(17) مىداند، يعنى دين بهترين معنى براى زندگى كردن است. (18)
برخى از جامعه شناسان نيز برآنند كه گوهر دين واكنش در برابر تهديد به بىمعنايى در زندگى بشر و تلاش در جهت نگريستن به جهان به مثابه حقيقى معنادار است. (19)
پاره اى از بروندادهاى روانشناختى تفسير دينى حيات عبارت است از:
1. 1 احساس خوش بينى و رضايت
1. 2 مطبوع سازى زندگى در مجموعه هستى
1. 3 ايجاد اميدوارى
1. 4 مسئوليت پذيرى
1. 5 نشاط و حركت
آموزه هاى دينى نگرش فرد به نظام هستى و قوانين آن را خوشبيانه مى سازد. (20)
از نظر استاد مطهرى فرد باايمان در كشف هستى هم چون شهروند كشورى است كه قوانين و تشكيلات و نظامات آن را صحيح و عادلانه مىداند و به حسن نيت كارگزاران آن ايمان دارد. لاجرم:
اولاً، زندگى براى او مطبوع و دلپذير مىشود.
ثانياً، زمينه هاى ترقى و تعالى را براى خود و ديگران فراهم مىبيند و روح» اميدوارى «در او پديد مى آيد.
ثالثاً، اگر چيزى موجب عقب ماندگى او شود آن را جز كم كارى و بى تجربگى و مسئوليت گريزى خود و امثال خود نمىداند. او همچنين پارهاى از رنجها و دشوارىها را زمينه ترقى و تكامل خود مىداند. اين انديشه به طور طبيعى شخص را به غيرت مىآورد و با» خوش بينى «و» اميدوارى «به حركت و جنبش در جهت اصلاح خود وا مىدارد و از دشوارىها استقبال مىكند. در مقابل فرد بى ايمان شهروندى رامى ماند كه قوانين، تشكيلات و كارگزاران كشورش را فاسد مىداند و از قبول آنها هم چارهاى ندارد. درون چنين فردى انباشته از عقدهها و كنيهها است. او هرگز به فكر اصلاح خود نمىافتد، از جهان لذت نمىبرد و هستى براى او زندانى هولناك است كه يا بايد از چنگ آن بگريزد و يا با رنج و سختى آن را تحمل كند. زبان حال او در جهان اين است كه:
در كف شير نر خونخوارهاى
غير تسليم و رضا كو چارهاى
از اين رو قرآن مجيد مىفرمايد:» وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِى فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَهً ضَنْكاً «(21).
با توجه به آنچه گذشت مىتوان تاثير معناى دينى حيات بر روان و كنش فرد را به شكل زير ترسيم كرد:
معناى دينى حيات- خوش بينى- مطبوع سازى زندگى- اميدوارى- مسؤوليت پذيرى- جنبش و حركت اصلاحى
2 بهداشت، سلامت و آرامش روان
يكى از نيازهاى مهم انسان سلامت و آرامش روان است. در دنياى كنونى عليرغم پيشرفتهاى خيرهكننده علمى و تكنولوژيكى بشر روز به روز اضطراب، دلهره، افسردگى و ناآرامى بيش از پيش بر انسان چيره شده و حاجت به آرامش روحى و روانى بيشتر احساس مىشود. نقش دين در سلامت و آرامش روان از جهات مختلفى حايز اهميت است. در اين باره تحقيقات انجام شده توسط روان شناسان قابل توجه است:
الف. ديندارى و تحمل فشارهاى روانى
تحقيقات انجام شده نشان مىدهد انگارههاى دينى نقش مؤثرى در تسكين آلام روحى، كاهش اضطراب و تحمل فشارهاى روانى دارند و افراد مذهبى از ناراحتى روانى بسيار كمترى رنج مىبرند. (22)
ب. ديندارى و افسردگى
براساس تحقيقات بين دين و افسردگى است، استرس و اضطراب نسبت معكوس وجود دارد. (23) اين مسأله در عصر حاضر مورد توجه بسيارى از روانشناسان و انديشمندان است.
ويلر (24) بر آن است كه فرد مذهبى از طريق اعتقادات دينى بر مشكلات چيره مىشود و از طريق اعمال مذهبى و شركت در مراسم دينى به شبكه وسيع حمايتهاى اجتماعى متصل مىشود. ميدور (25) نيز اظهار مىدارد كه وابستگى دينى چون بديل ديگر متغيرهاى مؤثر بر سلامت روان مانند وضعيت اقتصادى و حمايتهاى اجتماعى عمل مىكند و منجر به كاهش شيوع افسردگى مىشود. (26)
ج. بررسىها گواه بر آن است كه بين ديندارى و بزهكارى رابطه منفى وجود دارد و رفتارهاى مذهبى مىتواند بين اين دو تمايز افكند. (27)
د. ديندارى و كاهش مصرف الكل و مواد مخدر
براساس تحقيقات انجام شده توسط ادلف (28)، اسمارت، (29) اوتار، (30) ديويدز، (31) افراد مذهبى از مواد مخدر استفاده نمىكنند و يا بسيار كم مصرف مىكنند. از نظر لوچ (32) و هيوز (33) به ويژه در ميان عناصر مذهبى اصولگرايان كمتر از همه به مواد مخدر گرايش دارند و هر اندازه ايمان دينى فرد قوىتر باشد احتمال استفاده از مواد مخدر و الكل در او كمتر يا مساوى با صفر است. (34)
ه. ديندارى و خودكشى و خودسوزى
تحقيقات نشان مىدهد خودكشى دركسانى كه در مراسم دينى شركت مىكنند نسبتى بسيار كمتر از ديگران دارد. كامستاك (35) و پاتريچ (36) دريك بررسى نشان دادند احتمال خودكشى در افرادى كه به عبادتگاهها نمىروند چهار برابر بيش از شركتكنندگان در محافل دينى است. (37) هم پژوهشها نشان مىدهد يكى از علل مهم خودسوزى ضعيف بودن اعتقادات مذهبى بوده است.
يك بررسى كه در كشور اردن توسط داراكه (1992) (38) انجام شده است نشان مىدهد كه تعداد خودكشى در ماه رمضان در مقايسه با ماههاى ديگر سال كاهش قابل توجهى را نشان مىدهد. (39)
و. ديندارى، رضايت از ازدواج و كاهش طلاق
براساس مطالعات انجام شده مذهب مهمترين عامل پاىبندى به خانواده، رضايت از ازدواج (40) و كاهش طلاق است و اين مسأله عامل مهمى در بهداشت روانى خانوادهها به شمار مىرود. تحقيقات نشان داده است مردانى كه همسرانشان را طلاق داده و يا از آنها جدا شدهاند ده برابر پيش از ديگران در معرض ابتلا به بيمارىهاى روانى هستند. (41)
3 سازگارسازى جهان درون و برون كاهش رنج ها
بهره ديگرى كه از تفسير دينى حيات بر مىخيزد» ايجاد سازگارى بين جهان درون و برون «و لاجرم كاهش رنجها و ناراحتىها است.
بدون شك در مواردى بين خواستهها و تمايلات انسان و آنچه در جهان خارج وجود دارد تفاوتهايى مشاهده مىشود. گاه اين تفاوتها به گونهاى است كه شرايط خارجى براى انسان رنج آفرين و ملالانگيز است. اين تفاوتها مىتواند به گونههاى مختلف باشد مثل:
1 تفاوت بين خواستههاى ما و نظام تكوين، مانند: شرور و آفاتى چون مرگ و ميرها، سيل، زلزله، نقض عضو، بيمارى و…
2 بين تمايلات ما و واقعيات اجتماعى مثل: حاكميت نظام استبدادى و…
از طرف ديگر در مواردى واقعيات خارجى به سهولت و در شرايطى كه ما در آن قرار داريم تغييرپذير است در چنين وضعيتى انسانها به طور معمول در جهت تغيير جهان خارج به سود تمايلات خود مىكوشند اما گاه جهان خارج اصلا تغيير پذيرنيست، يا در شرايط مورد نظر شخص دگرگون نمىشود و يا تغيير آن مستلزم هزينههايى تحملناپذير و نامعقول است. در اين موارد بهترين راه سازگارسازى درون با خارج است و دين نيرومندترين عامل آشتى دهنده اين دو جهان است. دين با تفسيرى كه از جهان و ناملايمات و رنجهاى آدمى در آن مىدهد، نه تنها ناسازگارى آن دو را از ميان بر مىدارد بلكه با دادن نقش عبادى به تحمل دشوارىها و اين كه بزرگترين اولياى الهى چشنده تلخترين رنجهايند شيرينترين رابطه را بين آن دو ايجاد مىكند به طورى كه انسان مؤمن مىگويد:» زير شمشير غمش رقص كنان بايد رفت «، از همين رو» اليسون «بهترين راه مقابله با مشكلات تغييرناپذير را مقابله مذهبى مىداند. (42)
اين كه حضرت اباعبدالله الحسين) ع (در سرزمين سوزان كربلاء و ديدن آن همه رنج و مصيبت و زخمهاى بسيار بر جان و توان خويش فرمود:» رضا الله رضانا اهل البيت «و زينب كبرى پس از تحمل آن همه دشوارى طاقت فرسا مىفرمايد:» ما رأينا الا الجميل «عالىترين نمايش شكوه ايمان در سازگارى جهان درون و برون و شيرين نمودن رنج و سختى در جهت مقاصد و اهداف بلند الهى و انسانى است. بدين ترتيب نه تنها رنج انسان كاهش مىيابد، بلكه در مواردى شيرين و دلپذير مىشود و اين جز در سايه دين و ايمان دينى امكانپذير نيست.
4 هدف بخشى و ايدهال پرورى
يكى از مهمترين كاركردهاى دين ارائه ايدهآل و آرمان مطلوب است. ايدهآل اصل يا موضوعى است كه مورد گرايش انسان قرار گيرد و هدف تلاشها و كوششهاى او باشد. ايدهآل موجب شكلگيرى نوع انتخاب آدمى است. شخص به طور آگاهانه يا ناخودآگاه همه پديدهها را با آن مىسنجد و ارزشداورى مىكند. ايده آل از مختصات زندگى بشرى و از عناصر اساسى آن است. انسان زمانى مىتواند از يك زندگى حقيقى برخوردار باشد كه آگاهانه براى خود ايده آل و آرمان انتخاب كند. انسانها در طول تاريخ ايدهآلهايى چون رفاه، ثروت، شهرت، مقام، عشق، زيبايى، دانش و… انتخاب كردهاند ليكن بهترين ايده آل آن است كه داراى شرايط زير باشد:
4. 1 منطقى باشد.
4. 2 قابل وصول باشد.
4. 3 تمايلات سودجويانه و خودخواهانه و من طبيعى آدمى را كنترل كند.
4. 4 در انسان چنان كششى ايجاد كند كه از درون به سوى هدف اعلاى حيات حركت كند.
چنين آرمانى تنها از دين حق و معناى دينى حيات بر مىخيزد. (43)
5 پاسخ به احساس تنهايى
يكى از رنجهاى بشر كه در جهان صنعتى و پيدايش كلان شهرها به شدت رو به تزايد نهاده است مساله احساس تنهايى است. منظور از احساس تنهايى در اين جا تنهايى فيزيكى يعنى جدايى از ديگران نيست بلكه گونههاى ديگرى هم چون ناتوانى ديگران در پاسخدهى به برخى از نيازهاى انسان، عدم درك ديگران از شخص و يا سرگرمى ديگران به كار خود و جستجوى منافع خويش و عدم توجه عميق، جدى، خيرخواهانه و ديگر خواهانه در جهت تأمين خواستهها و نيازهاى شخص است. (44)
به عبارت ديگر انسان در اين دنيا خود را در ميان انبوه مردمانى مىيابد كه همواره در بند خودخواهىهاى خويشند و حتى اگر اعمالى به ظاهر نيك و مفيد به حال ديگرى انجام مىدهند عمدتاً آميخته به انواع درخواستها، گرايشها و خودخواهى هاى ظاهر و پنهان است و كسى صد در صد به خاطر» من «كارى براى» من «انجام نمىدهد. اما در نگرش دينى انسان هيچگاه تنها نيست. خدا همواره با اوست» وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ «(45) نسبت به انسان رؤوف و مهربان است» أَنَّ اللَّهَ بالناس له رَؤُفٌ رَحِيمٌ «(46) نيازهاى انسان را مىداند، در رفع آنها تواناست، به يارى انسان مىشتابد و دعاى او را اجابت مىكند، و در اين جهت هيچ خواسته، نياز و تقاضايى ندارد.» ما أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَ ما أُرِيدُ أَنْ يُطْعِمُونِ. إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّهِ الْمَتِينُ «(47)» من] در برابر نعمت آفرينش و هدايت [از آنان روزى نمىجويم و نمىخواهم كه مرا طعامى بخشند، همانا خداوند بسيار روزى دهنده و داراى قدرت متين و استوار است «.
6 تقويت قدرت كنترل غرايز
از جمله خطراتى كه همواره جامعه بشرى را مورد تهديد قرار داده و در عصرقدرت و تكنولوژى خطراتى صد افزون براى بشريت به بار آورده لجام گسيختگى غرايز، خودخواهىها و تمايلات سركش نفسانى است. اين پديده شوم نه تنها از جانب علم و دانش و فلسفههاى بشرى مهارشدنى نيست، بلكه اربابان قدرت و دانش را نيز به اسارت خود در آورده و علم و تكنولوژى را نيز در اين جهت، استخدام كرده است.
مولوى رومى در اين باره مىگويد:
اى شهان كشتيم ما خصم برون
مانده خصمى زان بتر اندر درون
كشتن آن كار عقل و هوش نيست
شير باطن سخره خرگوش نيست
قدرتى خواهم ز حق دريا شكاف
تا به ناخن بركنم اين كوه قاف
آن عامل نيرومندى كه انسان را از اسارت هواهاى نفسانى آزاد ساخته و قدرت رويارويى با طغيانهاى زندگى سوز نفس اماره را مىبخشد، ايمان استوار دينى است.
داستايوفسكى مىگويد:» اگر خدا) دين (نباشد همه چيز مباح است «. (48) يعنى غير از خداباورى و ايمان مذهبى هيچ عامل ديگرى توان بازدارندگى از اعمال ضداخلاقى، بيمارى بى عدالتى، تجاوز و فساد و تباهى و رام كردن نفس اماره و سركش آدمى را ندارد. (49)
7 ديگر كاركردها
افزون بر آنچه گذشت كاركردهاى روان شناختى، (50) فراروانشناختى، (51) روان تنى (52) و جسمانى ديگرى براى دين ذكرشده كه به ذكر عناوين آنها بسنده نموده و خواننده عزيز ر ابه مطالعه و جستجوى بيشتر در اين زمينه فرا مىخوانيم:
1 بهداشت و سلامت جسمانى، طول عمر، پايدارى در فعاليتهاى فيزيكى، تقويت سيستم ايمنى و دفاعى بدن، تسريع در بهبودى و كوتاه كردن دوران درمان (53).
2 ايجاد خضوع، تعبد و تسليم در جهانى آكنده از سرگردانى و تعارضات فكرى. (54)
3 عشق و محبت، پاسخ به غرايز فرامادى بشر و ايجاد لذتهاى فراجسمانى، (55) تصفيه غمها و جذب شادىها. (56)
4 كاهش اضطراب، ترسها و وحشتها به ويژه ترس از مرگ. (57)
5 افزايش قدرت كنترل و مديريت ذهن) سايكو سايبرنيتك ((58) و تصويرسازى ذهنى. (59)
6 هويت بخشى، انسجام و تعادل شخصيت، (60) رهايش از آشفتگى و هماهنگسازى افكار و احساسات. (61)
7 اميدبخشى، شجاعت آفرينى و افزايش قدرت پايدارى در برابر دشمنان و زورمندان. (62)
8 بهداشت و سلامت روح و حقيقت برين وجود آدمى. (63)
9 ايجاد وقار و سنگينى و دورى از جلفى و سبكى. (64)
10 كاهش عمليات جنسى. (65)
1 ( Interpertive Experience.
2 ( quasi-sensory Experience.
3 ( Relevatory Experience.
4 ( Regenerative Experience.
5 ( Numinaus Experience.
6 ( Mystical.
7) جهت آگاهى بيشتر بنگريد: شاكرين، حميد رضا، براهين اثبات خدا، در نقدى بر شبهات جان هاسپرز، فصل دوم) برهان تجربه دينى (، تهران، مؤسسه فرهنگى دانش و انديشه معاصر، چاپ اول، 8
1385) تفاوتهاى ديگرى نيز در اين باره ذكر شده است. جهت آگاهى بيشتر بنگريد: همان.
9) جهت آگاهى بيشتر بنگريد: محمدتقى فعالىتجربه دينى و مكاشفه عرفانى، ص 218- 230، تهران: مؤسسه فرهنگى دانش و انديشه معاصر، چاپ اول، 10
1379) مسأله كاركردهاى دين در عرصه دانش را در پرسش؟؟؟/////؟؟؟ پى مىگيريم.
11) شهيد مطهرى، يادداشتها، ج 4، ص 12
200) همو، مجموعه آثار، ج 3، ص 336، تهران، قم: صدرا، چاپ دهم، 13
1382) اين مسأله اساساً مقولهاى معرفتى است، از اين رو در بحث از كاركردهاى معرفتى دين تحت عنوان» پاسخ به پرسشهاى بنيادين «بررسى شد، ليكن به لحاظ كاركردهاى مهم روانشناختى آن در اينجا نيز به آن اشاره مىشود.
14 ( karl Gustave Jung.
15) پيتر آلستون، ملتون بيكر، محمد لگنهاوزن، دين و چشم اندازهاى نو، ترجمه غلامحسين توكلى، ص 163، انتشارات دفتر تبليغات اسلامى قم، بوستان كتاب قم، 61
. 6731 ( Victor Frunkle.
17 ( Superlogo.
18) جهت آگاهى بيشتر بنگريد: مجموعه مقالات اولين همايش نقش دين در بهداشت روان، ص 164- 167، قم، نويد اسلام، چاپ اول، 19
1377) ملكم هميلتون، جامعهشناسى دين، ترجمه محسن ثلاثى، ص 179، تهران، تبيان، چاپ اول، 20
1377) خوشبينى داراى گونههاى مختلف مثبت و منفى است. جهت آگاهى بيشتر بنگريد:
21) طه (20)، آيه 22
. 421 ( see linden thal j.j , meyers , T.K , Pepper M.P., Stern M.S.0741 Mental stutus and.Religious.Beharon.Journal for the scietific study of Religion , 341-See
. 441 also:Stark , R.( 1741 ) Psyclopa thology andReli:gious Commitment Review of Religious Resaearch , , 21 561-see
671 also:Cgrtner.J.Larson , D , B.Allen G.Religious Commitments and mental Health:A Review Of the Empirical literature , Jornal:Rsychology and theology.
41. 6. 62 نيز بنگريد: اسلام و بهداشت روان، ج 2، ص 245، قم، معارف، چاپ اول، 32
. 2831 ( see:pressman.P.Lyons , J.S., Larsin , D.B.and.Starnin , J.J ) 0991 ) Religious belief , Depression , and Ambulation Stutus in eldery woman with Broken Hips.American Journd Psychatiry , 741-857-24
. 667 ( Willer.
25 ( Meador.
26) جهت آگاهى بيشتر بنگريد:
الف. دكتراحمدعلى نوربالا، شواهد پژوهشى در رابطه بين وابستگى مذهبى و افسردگى) مقاله (اسلام و بهداشت روان، مجموعه مقالات، ج 1، ص 17- 20 قم، معارف، چاپ اول،
1382 ب. دكتر قربانعلى اسداللهى، رابطه اعتقادات مذهبى در درمان بيمارىهاى افسردگى) مقاله (نقش دين در بهداشت روان) مجموعه مقالاتص 41- 47، قم، نويد اسلام، چاپ اول، 72
. 7731 ( see:Gartner , J.Larson , D.B., Allen , G.) 1991 ).Religious commitments and mental Health:A Review of the Empirical Literature , Joural Psychology and Theology , 6 , 91-28
. 62 ( Adlof.
29 ( Smart.
30 ( Autar.
31 ( Dauids.
32 ( Loch.
33 ( Hughes.
34 ( Adal , E , M.Smart , R.G ) 5841 ) Drug use and Rse and Religious affiliation , Feelings , British journal of Addiction.
نيز بنگريد: اسلام و بهداشت روان مجموعه مقالات (ج 2، ص 23، قم، معارف، چاپ اول، 53
. 2831 ( Comstock.
36 ( Partridge.
37 ( Comstock , G.r Partidge , K.B.) 2741 ) Church Ahendance and Health.Tournal of Chronic Disease.38
. 276.566.52 ( Darakeh.
نيز بنگريد: اسلام و بهداشت روان، ج 1، ص 237- 39
243) دكتر محمد قهرمانى و…، بررسى تأثير روزه دارى بر وضعيت سلامت روانى) مقاله (نقش دين در بهداشت روان، ج 1، ص 244، قم، معارف، چاپ اول، 04
. 2831 ( see Glenn N.D.Weaver.C.N ) 7891 ) Multivariate , Multisurvey study Of Marriage , 762 , 04-see
282 also:Sporawski.M.j , Houghson M.J.( 7891 ) preceriptons for Happy marriage Adjustment and Satisfaction of Couples married so or more yearly , family coordinator , , 72 , 123 14
327) بنگريد:
الف. دكتر باقر غبارى بناب، مطالعاتى در قلمرو مشترك دين و روانشناسى) مقاله (، ص 100، حوزه و دانشگاه) فصلنامه (، شماره 29، زمستان
80 ب. دكتر محمد قهرمانى، و… بررسى تأثير روزه دارى بر وضعيت سلامت روانى) مقاله (، دين و بهداشت روان، ج 1، ص 244، قم، معارف، چاپ اول، 42
1382) بنگريد: دكتر على نقى فقيهى، بهداشت و سلامت روان در آيينه علم و دين، ص 85، قم، حيات سبز، 1384، چاپ اول.
43) جهت آگاهى بيشتر در اين زمينه بنگريد: دكتر عبدالله نصرى، فلسفه آفرينش، ص 49- 73، قم، معارف، چاپ اول، 44
1382) بنگريد: جوادى آملى، انتظار بشر از دين، ص 46 و 47، قم، اسراء، چاپ اول، 45
1380) حديد (57)، آيه 46
4) بقره (2)، آيه 143 حج (22)، آيه 47
65) ذاريات (51)، آيه 56- 48
58) مطهرى، تعليم و تربيت در اسلام، تهران و قم: صدرا، 49
1368) بنگريد:
الف. همو، حكمتها و اندرزها، ص
3 ب. همو، امدادها و غيبى در زندگى بشر، ص 05
. 68 ( Psyehologic.
51 ( Parapsychologic.
52 ( Psy chosomcetic.
53) بنگريد:
الف. اسلام و بهداشت روان، مجموعه مقالات اولين همايش بين المللى» نقش دين دربهداشت روان «، ج 1، ص 28 و 187- 153، قم، معارف، چاپ اول،
1382 ب. همان، ج 2، ص
27 ج. پت كورى، بازگشت به دعا در آستانه هزاره سوم، ترجمه عزيزالله صوفى سياوش.
54) بنگريد:
الف. ويليام جيمز، دين و روان، ترجمه مهدى قائنى و…
ب. شهيد مطهرى، يادداشتها، ج 4، ص 196، قم و تهران، صدرا، چاپ دوم، 55
1382) بنگريد:
الف. همان، ص 158 و
159 ب. همان، ج 7، ص 15-
19 ج. همو، امدادهاى غيبى در زندگى بشر، ص 39، قم: صدرا، چاپ هفتم، 56
1374) مجموعه مقالات اولين همايش دين در بهداشت روان، ص 167، قم، نويد اسلام، چاپ اول، 57
1377) بنگريد: شهيد مطهرى، يادداشتها، ج 4، ص 85
. 221 ( Psychocyberentic.
59) اسلام و بهداشت روان) مجموعه مقالات (، ج 1، ص 177- 60
161) بنگريد: مجموعه مقالات اولين همايش نقش دين در بهداشت روان، ص 165، قم، نويد اسلام، چاپ اول، 61
1377) شهيد مطهرى، حكمتها و اندرزها، ص 62
47) همو، يادداشتها، ج 4، ص 123 و 158- 63
159) همان، ص 64
154) بنگريد:
الف. ويليام جيمز، دين و ران، ترجمه مهدى قائنى.
ب. شهيد مطهرى، همان، ص 65
169) مجموعه مقالات اولين همايش نقش دين در بهداشت روان، ص
167 شما براى رسيدن به مطلوب خود مى توانيد از منابع و كتب زير استفاده فرماييد:
– مجموعه مقالات همايش بين المللى نقش دين در بهداشت روان در سال 1378 در دانشگاه ايران
– مجموعه مقالات همايش دين و نقش آن در بيمارى هاى روحى و روانى
– نقش نماز در نيازهاى روانى، شهيد صدر، ترجمه: اشتهاردى
– گفتارهاى معنوى، شهيد مطهرى
– روان شناسى دين
– روان شناسى معنويت
– دين و بهداشت روان
– بهداشت روان از ديدگاه دين، حسينى
– قرآن و روان شناسى، دكتر محمد عثمان نجاتى، ترجمه عباس عرب
– اصول بهداشت روانى، سيد ابوالقاسم حسينى /پرسمان