وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نظر شهید بهشتی در مورد حجاب اجباری

7 تیر ماه سالروز شهادت مظلومانه ايت الله دكتر بهشتي و 72تن از ياران امام خميني(ره) با انفجار بمب در دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي(1360ش)
است که به همین مناسبت نظر ایشان درباره حجاب را با هم در ادامه می خوانیم.

0

 

شهید بهشتی در پاسخ به این سوال ادامه می دهند : «نخير در آنجا ما نهي از منكر مي‌كنيم در اين صورت خود به خود مقداري از آزادي اين خواهرها را از دستش مي‌گيريم.و نه به خاطر اينكه دشمن آزادي او و آزادي بشريت باشيم، به خاطر اينكه دوست و خواستار آزادي او و آزادي بشريت هستيم.»

روزنامه شرق به نقل از علیرضا بهشتی فرزند شهید آیت الله بهشتی نوشته است «تفکر شهید بهشتی قطعا با حجاب اجباری سازگاری نداشت و در دوران مسئولیت در دادگستری نیز چنین کاری را نکرد.»

به نقل از مطبوعات قدیمی علیرضا بهشتی گفته است : «شهید بهشتی بارها در جاهای مختلف می‌گوید که من از خانم‌ها می‌خواهم که  حجاب خود را آن‌طور که شأن‌شان حفظ شود، رعایت کنند. بعد می‌گویند من حجاب را صرفا به چادر محدود نمی‌کنم و همین روسری و مانتو هم حجاب است؛ اما این را نفی کردیم و مانتو را حجاب کامل ندانستیم.»

در باره این گزارش دو نکته را به اختصار بیان کرده و می گذریم ؛

1- این که حجاب تنها چادر نیست و با مانتو نیز یک زن می تواند حجاب اسلامی را رعایت کرده باشد کسی در آن شکی ندارد و سوال این جا است که آیا درگیری و دعوای عده ای امروز در جامعه بر سر آن است که چرا اجازه نمی دهید با مانتو با حجاب باشیم؟ آیا در کف خیابان ها شما چنین اجباری را مشاهده می کنید که به کسی بگویند چرا به جای چادر سیاه از مانتو استفاده کرده ای؟ پاسخ به این سوال روشن است ، به قول علی مطهری درد این ها یک روسری نیم بند که فلسفه حجاب را نیز تامین نمی کند نیست آن ها به دنبال برهنگی هستند.

2- نکته دوم این که آیا با این جمله که شهید بهشتی حجاب را به چادر محدود نمی کرد و مانتو و روسری را نیز حجاب می دانست می توانیم نتیجه بگیریم که این شهید مخالف حجاب اجباری بوده اند؟!

3- کافی است به بخشی از بیانات شهید آیت الله بهشتی در مورد ضروری بودن رعایت حجاب در جامعه و الزام آن از سوی حکومت اشاره کنیم تا مشخص شود که نظرات آن شهید توسط اعضای خانواده ایشان مورد تحریف و تقطیع قرار گرفته است.

شهید بهشتی می گویند :

«براي اينكه بقيه انسان‌ها حاكم بر هوايشان بمانند، بايد بكوشيم محيط هم طبيعي باشد كه از در و ديوارش انگيزه فساد نبارد و به محض اينكه ما خواستيم محيط را از اين آلودگي‌ها پاك كنيم خود به خود مقداري از آزادي‌ها گرفته مي‌شود اگر به آن خانم گفتند خانم شما آزادي فرياد براي آزادي هم برآوريد درست، اما خانم مسلمان در كوچه و خيابان كه مي‌آيي لباس و پوشش شما ساده باشد، اندام‌هاي بدن و موي سر شما پوشيده باشد، آنچه با پوشش ساده نه دل فريب و سخن گفتن و نحوه برخورد با اين و آن و طرز راه رفتن همه آنها هم با وقار و سنگين و متين باشد، در خور پاكدامني بانوي والا قدر مسلمان پيوسته به خدا باشد، خوب در اينجا اگر اين را به او گفتند و شنيد بازهم آزادي او حفظ شده چون خودش آزادانه شنيده اما اگر نخواست آزادانه بشنود بگويد اين چيزهايي كه شما می گوئید خوب است ولي من دلم مي‌خواهد نيمه برهنه از خانه بيرون بيايم، با آرايش تمام عيار در خيابان ظاهر شوم! در اينجا نظام اسلامي با او چه كند؟ آزادي او را حفظ و رعايت كند و به او بگويد آزادي خانم؟» ما حرف خودمان را به شما زده ايم، شما مي‌خواهي گوش كن يا گوش نكن آزاد هستي؟ گوش كردي خوشا به سعادتت گوش نكردي عذابش دامن خودت را مي‌گيرد؟»

شهید بهشتی در پاسخ به این سوال ادامه می دهند :

«نخير در آنجا ما نهي از منكر مي‌كنيم در اين صورت خود به خود مقداري از آزادي اين خواهرها را از دستش مي‌گيريم.و نه به خاطر اينكه دشمن آزادي او و آزادي بشريت باشيم، به خاطر اينكه دوست و خواستار آزادي او و آزادي بشريت هستيم.»

شهید آیت الله بهشتی همچنین می گویند :

« تواي خانم ! بنشين با خودت بينديش در درونت چه انگيزه‌اي هست كه تو را وا مي‌دارد به جاي پوشش با كرامتي كه اسلام براي تو در نظر گرفته است مي‌خواهي بدون اين پوشش به خيابانها و كوچه‌ها بيايي؟ آيا خودآگاه يا نا خودآگاه در اعماق روحت خودنمايي و ميل به خود نمايي و نمايش دادن خويشتن در برابر ديدگان ديگران تو را به اين گناه وا نمي‌دارد؟ و اگر تو نتوانستي اين تمايل و يا جهل يا هر چيز را در خودت مهار كني و دوباره خواستي اين گونه بيرون بيايي بايد به شما بگوئیم كه جامعه ما چنين وضعي را در محيط اجتماعيش تحمل نمي‌كند.»

برای مطالعه متن کامل اظهارات شهید آیت الله بهشتی به منبع زیر مراجعه کنید ؛
جاودانه‌ تاريخ، انتشارات روزنامه جمهوري اسلامي، ج 4، ص194 تا 198

و نتیجه : یکی از مظلومیت های شهید آیت الله بهشتی تحریف شخصیت این شهید توسط نزدیکان و خانواده ایشان است ، ای کاش حرمت امامزاده را متولی نگاه دارد و بر مظلومیت ایشان نیفزاید.

رجا نیوز.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.