وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نحوه خواستگاری دختر از پسر

0

نحوه خواستگاری دختر از پسر

خواستگارى از پسر

پرسش 61 . من دخترى هستم 22ساله و در يك خانواده مذهبى اما نه خشك مذهب بزرگ شده ام كه به ارزش هاى دينى معتقد هستند. يكى از اين ارزش ها اين است كه دختر بايد حد خودش را بداند، من يك دختر معتقد به ارزش هاى دينى هستم و رعايت مى كنم. مشكل من درباره ازدواج است كه تا به حال هيچ خواستگارى نداشته ام من از  لحاظ خانوادگى و تحصيلات و چهره مشكلى ندارم. امروزه دخترهايى كه بى بندوبار و بى حجاب هستند بهترين زندگى را دارند حتى يك بار خواستم اين طور باشم ولى بيشتر از 2 روز دوام نياوردم. من در دانشگاه تا حالا چندبار از پسرهايى كه براى ازدواج مناسب بودند، را ديده ام ولى هم رفتار آنها عادى بود و هم رفتار من. حالا 1 نفر هست كه مناسب است و قبولش دارم، نمى دانم چكار كنم؟

قصد شما براى ازدواج با فردى كه احساس خوبى نسبت به او پيدا كرده ايد امرى طبيعى است، لذا لازم است براى جهت بخشى مثبت به اين حس خود، ارزيابى روشنى از شرايط خود داشته باشيد تا برخورد واقع بينانه اى با آن، در جهت امر بسيار مقدس و ارزشمند ازدواج داشته باشيد.

شأن و منزلت يك دختر ايجاب مى كند كه تقاضا و اقدام براى ازدواج از طرف مرد صورت گيرد. در ازدواج هميشه پسران طالبند و دختران مطلوب، اين عادت بر اساس فطرت انسانى آنهاست. به همين جهت پسران به خواستگارى مى روند نه دختران، حتى در روايتى كه مربوط به ازدواج آدم و حواست، آدم با اين كه خليفه خدا و مسجود ملائكه شد ولى مأمور شد كه از حوا خواستگارى كند و خداوند اجازه نداد حوا از آدم خواستگارى كند. حال اگر عكس اين عادت فطرى اتفاق افتد، نتيجه مطلوبى نخواهد داد و بلكه گاهى سبب تحقير و شكست روحى دختر مى شود. البته طبق نظر همه مراجع، خواستگارى دختر از پسر اشكال ندارد؛ مگر آنكه اين امر خلاف عرف و به گونه اى باشد كه باعث هتك دختر شود.

راهكار عملى

با توجه به مطالب فوق و شرايط مسئله شما لازم است چند نكته را خدمتتان عرض كنيم؛

1. ازدواج و انتخاب شريك براى زندگى مسئله اى نيست كه با افكار و رفتارهاى ناشى از احساسات زودگذر پايه ريزى شود. بايد براى آن برنامه ريزى دقيق و حساب شده اى داشت و بدون محاسبه و دورانديشى اقدام كردن جز پشيمانى و حسرت چيز ديگرى به دنبال ندارد.

2. انتخاب همسر بايد بر اساس ملاك ها و معيارهاى صحيح و عقل پسند باشد. كسى كه مى خواهد ازدواج كند. ابتدا بايد ببيند آمادگى و موقعيت آن را دارد يا نه، سپس در مورد ويژگى هاى همسر آينده اش فكر كند و معيارهاى اصلى را كشف كند؛ در مرحله سوم بايد بكوشد تا افرادى را در نظر بگيرد كه بهترين و بيشترين معيار همسر خوب را دارا هستند. اين سه مرحله از اصول اساسى ازدواج است و بايد رعايت شود.

3. در مورد مسئله اى كه براى شما پيش آمده، اگر با بررسى و تحقيق و مشورت هاى لازم ايشان را فردى صالح و مناسب تشخيص داديد، بهترين راه آن است كه از طريق واسطه اى مورد اعتماد نظر طرف مقابل را درباره خويش جويا شويد.

در صورتى كه او نيز واقعا به ازدواج با شما تمايل دارد، به طور رسمى و از طريق خانواده محترمشان از شما خواستگارى كند تا ان شاءاللّه هر چه زودتر با توافق شما و وى و خانواده هاى محترمتان مقدمات ازدواج فراهم شود. اگر با بررسى هاى به عمل آمده ايشان را مناسب تشخيص نداديد  احساسات خود را كنترل و از ابراز محبت خوددارى كنيد؛ زيرا علاقه يك سويه راه به جايى نمى برد. بنابراين، با تفحص و پرس و جوى مختصرى كه فرد واسطه انجام مى دهد، مسئله روشن مى شود و از اين دغدغه خاطر و اشتغال فكرى رهايى مى يابيد.

**لازم به تأكيد است فرد واسطه بايد داراى صفاتى چون دلسوزى، مورد اعتماد و سرّ نگهدار، عاقل و داراى تجربه باشد و به گونه اى عمل كند كه مثلاً مى خواهد از نظر و ديدگاه وى درباره شما مطلع شود و يا مى خواهد دخترى را براى ازدواج به وى معرفى كند و از اظهار تمايل و علاقه شما به وى (حداقل در مرحله اول) او را مطلع نسازد. مطمئنا اگر دختر و پسر از تناسب كافى برخوردار باشند و پسر نيز به اين دختر تمايل داشته باشد اقدام خواهد كرد وگرنه به دنبال فرد مورد نظر ديگرى خواهد رفت.**

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.