وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مهریه دختر غیر باکره و تکلیف عقد

2

مهریه دختر غیر باکره و تکلیف عقد

مهریه دختر غیر باکره

عقد غير باكره

پرسش 76 . اگر به اعتقاد اينكه، دختر باكره است با او ازدواج كند، آن گاه بعد از عقد متوجه شود كه بكارتش از بين رفته؛ آيا عقد صحيح است؟ آيا از مهر چيزى كسر مى شود؟

همه مراجع: آرى، عقد صحيح است و بايد مقدار تفاوت مهريه دختر باكره و غير باكره همانند و هم شأن او را در نظر گرفت و به نسبت آن از مهريه او كم كرد. به عنوان مثال اگر مهريه اين دختر صد سكه و مهريه دختر باكره هم شأن او هشتاد سكه و مهريه دختر غيرباكره هم شأن او شصت سكه طلا باشد؛ در اين صورت شوهر مى تواند 75 سكه طلا به همسرش بدهد.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1]

  • [1]. وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 1349؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 1349؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج 3، م 285؛ امام، تحريرالوسيلة، ج 2، العيوب، م 16؛ صافى، هداية العباد، ج 2، العيوب، م 17؛ دفتر: بهجت، خامنه اى، فاضل، مكارم و نورى. (احكام ازدواج،پرسمان).

[باکره نبودن زن]

2363 مسأله 2444 اگر شوهر در عقد شرط کند که زن باکره باشد و بعد از عقد معلوم شود که باکره نبوده، می‌تواند عقد را به هم بزند (1).

(1) (فاضل): و همچنین است اگر لفظاً شرط بکارت نشده باشد لیکن مبنای عقد عرفاً بربکارت زوجه باشد.

(سیستانی): ولی اگر به هم نزند یا شرط نکرده باشد ولی به اعتقاد بکارت ازدواج کرده باشد می‌تواند با ملاحظه نسبت تفاوت بین مهر المثل باکره و غیر باکره از مهری که قرارداده اند کم کند، و اگر داده است پس بگیرد، مثلًا اگر مهر او 100 باشد و مهر زنی مانند او اگر باکره باشد 80 و اگر باکره نباشد 60 باشد، که تفاوت 14 باشد، از 100 که مهر اوست کم می‌شود.

(اراکی): تفاوت بین باکره و غیر باکره از مهر او کم می‌شود ولی نمی‌تواند عقد را به هم بزند.

(خوئی)، (تبریزی): [اگر] بکارتش به نزدیکی مردی با او از بین رفته بنا بر احتیاط نمی‌تواند عقد را به هم بزند ولی می‌تواند ((خوئی): با ملاحظه نسبت) تفاوت بین مهر باکره و غیر باکره را ((خوئی): از مهری که قرار داده‌اند) بگیرد.

(بهجت): بنا بر أظهر، می‌تواند عقد را به هم بزند، ولی اگر به گمان باکره بودن با زنی ازدواج کرد و بعداً معلوم شود که باکره نیست، اختیار فسخ ندارد، مگر در صورتی که تدلیسی در کار باشد.

(صافی): می‌تواند به نسبت تفاوت بین مهر باکره و غیر باکره از مهر کم نماید و بنا بر احتیاط اگر می‌خواهد از او جدا شود او را طلاق دهد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=26864

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم (متن+ترجمه)

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت(متن+ترجمه)

اجازه پدر در ازدواج موقت 



کلید: مهریه دختر غیر باکره مهریه دختر غیر باکره مهریه دختر غیر باکره آیا دختری که بکارت ندارد مهریه به او تعلق میگیرد  احکام مهریه زنی که باکره نباشد باكره نبودن همسر و صحت عقد حکم ازدواج با غیر باکره مهریه دختری که باکره نبوده … اگر کسی با زنی ازدواج کند، بعد بفهمد زن زنا داده است باکره بودن دختر اذن پدر برای ازدواج دختر غیر باکره برای ازدواج اول چگونه است مهریه زن باکره مهریه دختر غیر باکره مهریه دختر غیر باکره مهریه دختر غیر باکره مهریه دختر غیر باکرهمهریه دختر غیر باکره

 [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. و می گوید

    سلام اگر در دوران عقد قصد طلاق توافقی داشته باشیم و نزدیکی صورت گرفته باشه
    مهریه کامل است یا نصف؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مهریه کامل هست. و البت می توانید بر روی مهریه هم توافق کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر