وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

منظور از موسیقی مناسب با مجالس لهو و لعب

0

منظور از موسیقی مناسب با مجالس لهو و لعب

 مجالس لهو و لعب

سوال: مجالس لهو و لعب به چه نوع مجالسى گفته مى‏شود؟

پاسخ: منظور مجالسى است كه براى عياشى، هوس‏رانى و رقص و پايكوبى تشكيل شده و نزد عرف متدين مجلس گناه محسوب گردد. اگر هر موسيقى ‏اى به كيفيتى نواخته شود كه مناسب آن باشد، گوش دادن به آن حرام است.

مقصود از مجالس لهو و لعب، آن نيست كه در آن شراب، رقص و… باشد؛ بلكه منظور مجالس شأنى است؛ يعنى، آهنگ موسيقى به گونه ‏اى باشد كه اگر در مجلس عادى و يا به صورت فردى نيز نواخته شود، متناسب با مجلس فسق و گناه به كار مى ‏رود و انسان را به ياد فضاى مجالس ياد شده مى ‏اندازد.

  • مكارم، استفتاءات، ج 2، س 704؛ بهجت، توضيح المسائل، متفرقه، م 20؛ خامنه ‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س 1131؛ سيستانى، sistani.org، موسيقى، ش 1؛ تبريزى، صراط النجاة، ج 1، س 1012 و 1013 و ج 2، س 919؛ دفتر: بقيه.
  • (احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني، برگرفته از پرسمان).

مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

۲پرسش: مقصود از مجالس لهو و لعب چیست؟

پاسخ:

مقصود از مناسب مجالس لهو و لعب آن است که شنونده موسیقی یا آهنگ ترانه ای – مخصوصا اگر در چنین اموری اهل اطلاع باشد – تشخیص بدهد که این آهنگ در مجالس معصیت و فسق استفاده می گردد و یا اینکه مشابه آن است .

۸پرسش: معیاری که برای حرمت غنا و موسیقی بیان شده آنست که متناسب با مجالس لهو و لعب باشد لطفا مقصود از مناسب را بیان فرمائید ؟
پاسخ: مقصود از مناسب مجالس لهو و لعب آن است که شنونده موسیقی یا آهنگ ترانه ای – مخصوصا اگر در چنین اموری اهل اطلاع باشد – تشخیص بدهد که این آهنگ در مجالس معصیت و فسق استفاده می گردد و یا اینکه مشابه آن است.

مسئله541ـ مقصود از جمله ((متناسب با مجالس لهو و لعب)) این نیست که آن موجب آرامش روحی و تغییرحال و وضع انسان می شود که چنان چیزی خوب است و احیاناً موسیقی و آواز حلال نیز آن وضع را به وجود می آورد بلکه مقصود ازآن ، این است که شنونده آن خصوصاً اگر باهنر و فن موسیقی آشناباشد می داند که کدامیک با مجالس لهو و لعب ومشابه آنها،تناسب داردوآنها یک ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام موسیقی، رقص، قمار

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.