وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

معنی مسکنت در قرآن

0

معنی مسکنت در قرآن

فهرست این نوشتار:

بررسی لغوی  واژه مسکنة 

مَسکَنة :  از ماده ” سکن” است و سکون ،ضد اضطراب و حرکت [1] و به معنای ثابت شدن چیزی بعد از حرکت[2] و از بین رفتن حرکت [3] است و همین دلیل برخی در وجه ارتباط واژه مسکین با سکن گفته اند : به همین جهت  به شخصی که از شدت فقر زمین گیر شده است مسکین می گویند.[4]

و مسکنه  مصدر «تَمَسکَن» است و میم آن زائده است [5] .

به معنای «ذله و کمی مال و حال بد »[6] ،«فقر النفس»[7]، حالتی در شخص است که از خود حقیر شمردن ناشی می شود که در این حالت تحمل هر چیز خوارکننده و بدی  برای نفس او  راحت می شود[8] ، «بينوائى و بيچارگى و ناتوانى»[9] است .

تفاوت فقر و مسکنت

برخی در تفاوت فقر و مسکنة گفته اند : فقیر کسی است که درخواست نمی کند اما مسکین کسی است که درخواست می کند و هیچ چیزی ندارد و این دلالت می کند که حال مسکین از جهت فقر بدتر است و به همین جهت قرآن کریم در سوره بقره آیه 273 در توصیف انسان های فقیر می گوید : «…يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ…»[10]  و این یعنی آن فقراء یک ظاهر آراسته دارند که دیگران فکر می کنند آنها جزء اغنیاء هستند.[11] بخلاف مسکین که از ظاهرش وضعش مشخص است .

نتیجه آنکه مسکنت به حالتی گفته می شود که در آن شخص به خاطر ذلیل شدن یا حال بدش به دیگران نیاز پیدا می کند .  

کاربرد قرآنی واژه مسکنة

 این واژه در دو آیه از قرآن به کار رفته است :

مورد اول آیه61 سوره بقره :

 وَ إِذْ قُلْتُمْ يَمُوسىَ‏ لَن نَّصْبرِ عَلىَ‏ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يخْرِجْ لَنَا ممَا تُنبِتُ الْأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَ قِثَّائهَا وَ فُومِهَا وَ عَدَسِهَا وَ بَصَلِهَا  قَالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذِى هُوَ أَدْنىَ‏ بِالَّذِى هُوَ خَيْر  اهْبِطُواْ مِصْرًا فَإِنَّ لَكُم مَّا سَأَلْتُمْ  وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ بَاءُو بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ  ذَالِكَ بِأَنَّهُمْ كاَنُواْ يَكْفُرُونَ بَِايَاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّنَ بِغَيرْ الْحَقّ‏  ذَالِكَ بمِا عَصَواْ وَّ كَانُواْ يَعْتَدُونَ

و چون گفتيد اى موسى هرگز بر يك [نوع] خوراك تاب نياوريم از خداى خود براى ما بخواه تا از آنچه زمين مى ‏روياند از [قبيل] سبزى و خيار و سير و عدس و پياز براى ما بروياند [موسى] گفت آيا به جاى چيز بهتر خواهان چيز پست‏ تريد پس به شهر فرود آييد كه آنچه را خواسته‏ ايد براى شما [در آنجا مهيا]ست و [داغ] خوارى و نادارى بر [پيشانى] آنان زده شد و به خشم خدا گرفتار آمدند چرا كه آنان به نشانه‏ هاى خدا كفر ورزيده بودند و پيامبران را بناحق مى ‏كشتند اين از آن روى بود كه سركشى نموده و از حد درگذرانيده بودند 

مورد دوم آیه 112 سوره آل عمران :

ضرُبَتْ عَلَيهْمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُواْ إِلَّا بحِبْلٍ مِّنَ اللَّهِ وَ حَبْلٍ مِّنَ النَّاسِ وَ بَاءُو بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ وَ ضرِبَتْ عَلَيهِمُ الْمَسْكَنَةُ  ذَالِكَ بِأَنَّهُمْ كاَنُواْ يَكْفُرُونَ بِايَاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ الْأَنبِيَاءَ بِغَيرْحَقٍ‏  ذَالِكَ بِمَا عَصَواْ وَّ كاَنُواْ يَعْتَدُونَ.

هر جا یافت شوند، مهر ذلت بر آنان خورده است؛ مگر با ارتباط به خدا، (و تجدید نظر در روش ناپسند خود،) و (یا) با ارتباط به مردم (و وابستگی به این و آن)؛ و به خشم خدا، گرفتار شده‌اند؛ و مهر بیچارگی بر آنها زده شده؛ چرا که آنها به آیات خدا، کفر می‌ورزیدند و پیامبران را بناحق می‌کشتند. اینها بخاطر آن است که گناه کردند؛ و (به حقوق دیگران،) تجاوز می‌نمودند.

 

[1]  مجم مقاییس اللغه ع، ج‏3، ص: 88 ، لسان العرب ج 13 ، ص 211
[2] مفردات راغب : 417
[3]  كتاب العين، ج‏5، ص: 312
[4] تفسیر نمونه ج 8  ص234
[5] مفردات راغب ص 417
[6] لسان العرب ج 13 ص 217 ، النهايه في غريب الحديث والاثر ج2 ص385
[7] العین ج5 ص 313 ، تهذیب اللغه ج10 ص 40، النهايه في غريب الحديث والاثر،
[8] المنار ج 1 ص275
[9] فرهنگ ابجدی عربی به فارسی ص 820
[10] بقره 273
[11] فروق الغویه ص 200

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.