وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ماه رجب ماه افزایش ظرفیت و فرصتی برای تطهیر قلب

0

ماه رجب ماه افزایش ظرفیت و فرصتی برای تطهیر قلب

ماه رجب ماه درخواست ظرفیت و فرصتی برای تطهیر قلوب است

در میان ماههای دوازده ‏گانه، ماه رجب از حرمت و قداست خاصی ‏برخوردار می ‏باشد.آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص ابعاد معنوی ماه رجب می فرمایند: ماه رجب، ماه درخواست ظرفيت است، درست است که بعضي از کارهاي بدي که کرديم از ما ظرفيت را گرفته است ولي ظرفيت‌ده، همچنان بخشنده است لذا از او ظرفيت طلب کنيد.
 
هفتمین ماه از سال هجری قمری رجب نام دارد که نباید فضیلت آن را به بوته فراموشی سپرد زیرا در میان ماههای دوازده ‏گانه، ماه رجب از حرمت و قداست خاصی ‏برخوردار می ‏باشد.

فرا رسیدن این ماه، نعمت بزرگی است که باید از آن بهره فراوان برد و نگذاریم شبها و روزهایش، با غفلت سپری شود. عبادت و نیایش، نماز و روزه، دعا و صلوات و سرانجام به یاد خدا بودن و تذکر در این ماه خجسته، لذتی دیگر دارد. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص ابعاد معنوی ماه رجب می فرمایند:

ماه رجب، ماه درخواست ظرفيت است، درست است که بعضي از کارهاي بدي که کرديم از ما ظرفيت را گرفته است ولي ظرفيت‌ده، همچنان بخشنده است لذا از او ظرفيت طلب کنيد، استحقاق طلب کنيد، لياقت طلب کنيد و بعد از خداوند مسئلت کنيد که به اين ظرفيت، پاسخ مثبت بدهد و مظروف را عطا کند.

معظم له با بیان حدیثی از امام باقر(ع) بیان داشتند:

امام باقر(ع)  می فرمایند: «لا سلامة کسلامة القلب» هيچ سلامتي همانند سلامت دل نيست انسان، حیّ متألّه است، اگر قلب انسان، سالم بود انسان را کنترل مي‌کند و اصولاً قلب را قلب گفتند براي اينکه دائماً در تقلّب است، کارِ قلب، تحوّل ، تقلّب و انقلاب است، و اگر آدم اين را بخواهد نرم کند و به جاي خود بنشاند، صبر مي‌خواهد؛ اگر او به جاي خود نشست همه شئون زيرمجموعه خود را خوب مديريت مي‌کند.

این حکیم متأله یکی از مشکلات قلب هرزه را گرفتار شدن در دام اعتیاد و امثال آن دانستند و بیان داشتند:

اينکه مي‌بينيد بعضي‌ها گرفتار اعتيادند، بعضي گرفتار هرزگي‌اند سرّش آن است که اين قلب، هرزه شده اگر اين در بسته نباشد اين قفل هرز بشود اين راه باز است هر خاطره‌اي بخواهد رخنه کند باز است اما اگر در بسته باشد انسان توان آن را دارد که در حوزه داده‌هاي خود ارزيابي کند، تصميم بگيرد، مديريت کند، مدبّريت کند و به مقصد برسد.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ماه پربرکت رجب را فرصتی برای تطهیر قلوب دانستند و بیان داشتند:

راز خلقت، عبادت است و اصل عبادت اين است که انسان در همه شئون زندگی بنده خدا باشد و براي اين بندگي يک راز و رمزي است که وجود مبارک پيامبر (صلوات الله علیه و آله)فرمود، انسان طرزي بايد با خدا سخن بگويد که گويا او را مي‌بيند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه انسان باید گوهر هستی خود را بشناسد، بیان داشتند:

انسان اگر گوهر هستي خود را شناخت ، خود را ارزان نمی فروشد ؛ چيزي که غير لقاي حق و غير ابدي باشد و انسان را رها کند و افسوسش بماند اين در شأن انسان نيست، اگر شناخت که این گوهر، ابدي است ، باید برای تهیه ره‌توشه ابدي ، زادراه ابدي ، مرکب ابدي و راحله ابدي فکر کند.

منبع:اسرا نیوز، جلسه درس اخلاق معظم له.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.