وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

لقاح مصنوعی از مرد و زن نامحرم

0

لقاح مصنوعی از مرد و زن نامحرم

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

لقاح مصنوعی از مرد و زن نامحرم

س۹۰. گاهی بعضی از زوج ها به علت عدم تخمک  گذاری در زن که وجود آن برای عمل لقاح ضروری است، مجبور به جدایی شده و یا به علت عدم امکان درمان بیماری و بچه دار نشدن، با مشکلات زناشویی و روحی مواجه می شوند، آیا در این صورت جایز است که به روش علمی از تخمک  گذاری زن دیگری برای انجام عمل لقاح با نطفه ی شوهر در خارج از رحم استفاده شود و سپس نطفه ی لقاح یافته به رحم آن زن منتقل گردد؟

ج. عمل مذکور هر چند فی نفسه اشکال ندارد، ولی کودکی که از این طریق متولد می شود ملحق به صاحب نطفه و تخمک بوده و الحاق آن به زنی که صاحب رحم است، مشکل می باشد. لذا باید نسبت به احکام شرعی مربوط به نسب، احتیاط رعایت شود.

س۹۲. آیا تلقیح نطفه ی مردی نامحرم به همسر مردی که بچه دار نمی شود، از طریق قراردادن نطفه در رحم او جایز است؟

ج. تلقیح زن از طریق نطفه ی مرد اجنبی فی نفسه اشکال ندارد، ولی باید از مقدمات حرام از قبیل نگاه و لمس حرام و غیر آن ها اجتناب شود و به هر حال در صورتی که با این روش کودکی به دنیا بیاید، ملحق به شوهر آن زن نمی شود؛ بلکه ملحق به صاحب نطفه و به زنی است که صاحب رحم و تخمک است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.

تبصره: باید از مقدمات حرام از قبیل نگاه و لمس حرام و غیر آن ها اجتناب شود.

 


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

«استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی»

پرسش: گاهی بعضی از زوج ها به علت عدم تخمک گذاری در زن که وجود آن برای عمل لقاح ضروری است، مجبور به جدایی شده و یا به علت عدم امکان درمان بیماری و بچه دار نشدن، با مشکلات زناشویی و روحی مواجه می شوند، آیا در این صورت جایز است که به روش علمی از تخمک گذاری زن دیگری برای انجام عمل لقاح با نطفه ی شوهر در خارج از رحم استفاده شود و سپس نطفه ی لقاح یافته به رحم آن زن منتقل گردد؟

پاسخ : فی حد ذاته اشكال ندارد ولی چون مستلزم كشف عورت است فقط در صورت ضرورت جايز است ولی فرزند نسبت به حقوق مادر وفرزندی بايد بين ان دو زن احتياط كند واما از جهت محرميت با صاحب رحم محرم است.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر آیت الله سیستانی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام پزشکان و بیماران

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.