وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

علاقه به مردي كه همسر و فرزند دارد

2

علاقه به مردي كه همسر و فرزند دارد

آيا ابراز علاقه به مردى كه همسر و فرزند دارد اشكال شرعى دارد؟ با توجه به اين كه مردان از حيث تعدد زوجات تا حدى آزاد هستند. اگر كسى به چنين مردى علاقه داشته باشد چه بايد بكند؟

ابراز علاقه به جنس مخالف جايز نيست. چون ترس افتادن به گناه در ميان است. پرسش و پاسخ. جلد. 25 ص. 137 اينگونه ازدواج ها از لحاظ شرعى اگر با اجازه پدر دختر (دختر باكره) انجام گيرد اشكالى ندارد، ولى از لحاظ عرف و جامعه ممكن است باعث از هم پاشيده شدن زندگى آن مرد و همسر اول او بشود. اگر مقدارى صبور وبردبار باشيدشرايط بهترى برايتان در زندگى براى ازدواج پيش خواهد آمد.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. سید علوی می گوید

    سلام
    آیا در مکتب اسلام (قرآن و سنت و حتی اجماع و عقل) میشود فردی را که هم مذهب ماست(شیعه اثنی عشری) و هم زبان و هم فرهنگ میباشد.
    و در همین مرزو بوم(کشور ایران) متولد شده و ازدواج نموده و دارای فرزند شده است را تبعه بیگانه و خارجی نامید؟
    و حتی ازدواجش را با یک زن ایرانی جرم تلقی نمود؟ و حقوق مدنی و اجتماعی را از وی سلب نمود؟ و فرزندانش را نیز بهمین ترتیب محدود نمود و از او هر ساله مبالغی بعنوان (مالیات_ جزیه) بخاطر حضورش در کشور اسلامی گرفت؟
    و کارت هویتی به او داد که بر آن نوشته شده اتباع خارجی؟!
    عرض کردم متولد این کشور و شیعه اثنی عشری و هم زبان و هم فرهنگ و سادات هم باشد با شجره نامه معتبر و ضمنا در صف رزمندگان و مدافعان نظام اسلامی در دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم نیز حضور داشته است.
    و با اینحال این شخص چطور میتواند به فرزندانش بقبولاند که ما در یک نظام اسلامی و تحت حاکمیت نائب بر حق امام زمان عجل الله قرار داریم؟
    بنده دیدم سایت وزین شما به مسائل و شبهات اعتقادی پاسخ میدهد
    اکنون که به ۴۰ سالگی رسیده ام واقعا با مشکل روبرو هستم و نگران باورهای فرزندان و نوه های خود میباشم و دوست ندادم آنان اعتقادشان به نظام اسلامی را از دست بدهند.
    لطفا کمک کنید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم برادر عزیز
      هر کسی در هر نقطه عالم از هر رنگی که باشد ما برای او همانطور که امیر المومنین علی علیه السلام فرموده است احترام قائلیم، و اگر محب علی علیه السلام باشد دست او را می بوسیم حتی اگر سیاه پوست باشد. شما نگاه کنید جناب شیخ زکزاکی را واقعا شخصیتی قابل احترام و دوست داشتنی است. شخصیتی بی نظیر که هرچه از جایگاه ایشان بگوییم کم گفته ایم.
      با این توضیحات عرض می کنم شما نور چشم ما هستید و حساب شما فراتر از این چیزهاست. به نظر من شما جزو ایران بزرگ هستید و اساسا دو ملت نیست. از ملیت هم گذر کنیم همینکه شیعه علی علیه السلام هستید و هستند برای ما قابل احترام و از جان شیرین عزیزتر هستید.

      مدافعان حرم حضرت زینب که نور چشم و افتخار ما هستند، حضور برادران افغانستانی در دفاع مقدس هم بی نظیر عمل کردند. همه اینها باعث شده شما در چشم و قلب ما بزرگ باشید.
      اما در زمینه حضور در کشور ایران، حقیقتا بنده اطلاعی از قوانین حضور مهاجرین در کشور ندارم، اما بدیهی است شما خودتان را مسئول کشور بدانید قطعا در این زمان که شرایط به گونه ای دیگر است باید قوانینی داشته باشید که ورود و خروج افراد را به کشور نظارت کند. بله اگر یک حاکمیت واحد در ایران و افغانستان حاکم می بود و زندگی افراد را از بدو تولد تحت نظر می گرفت، ضرورتا امکان تفکیک نبود. حتی اگر ما هم بخواهیم در افغانستان یا عراق یا کشوری دیگر زندگی کنیم بدیهی است که حاکمیت این کشورها از گذشته ما اطلاعی ندارد، و شناختی بر اقوام و آشنایان ندارد، بر محل سکونت و …، همه این آمارها و شیوه ها باعث می شود که پایبندی به کشور زیاد باشد. متاسفانه برخی از مهاجرین برخی جنایات را در کشور انجام می دهند و به راحتی خارج می شوند و در روستاهای افغانستان با این وسعت مخفی می شوند و ایران هم دسترسی ندارد!؛ بدیهی است که حاکمیت برای مصلحت عامه قوانینی را باید جعل کند. البته در مقابل همانطور که دیده اید رهبری عزیز دستور داده اند خدمات خوبی به برادران خوب افغانستانی ما در کشور داده شود و این حجم بالای مهاجر پذیرفته شود.
      طبیعی است که اگر کوتاهی ها یا نواقصی هم که هست باید به بزرگی خودتان ببخشید و در زمینه مهاجران دیدار های رهبری با مدافعان حرم با برادران افغانستانی را ببینید، ببینید چقدر تعریف کرده اند. در این زمینه تلاشهای خوبی دارد صورت می گیرد.

      کارت و هویت خارجی هم توهین نیست، بدیهی است که باید هم محل تولد شما و ما مشخص باشد. شما هم اگر حاکم اسلامی باشید. باید مشخص کنید آنهایی که در حکومت شما زندگی می کنند اهل کجا هستند، الان در کارت های شناسایی ما نیز نام محل تولد وجود دارد که نشانه محل رشد، سبک زندگی و آداب و رسوم و پیشینه فکری ماست. در زمینه مالیات هم خود ما ایرانی ها هم مالیات می دهیم، اگر سفری هم به کشور شما یا سایر کشورها بکنیم طبیعی است که باید مالیات پرداخت کنیم یک قانون فراگیر هست و جزیه بحث دیگری است که تا جایی که اطلاع دارم از هیچ کسی نمی گیرند.

      در هر حال ما در کشور اسلامی داعیه دار این نیستیم که هیچ مشکلی وجود ندارد، مشکلات هم فقط مربوط به شما نیست؛ ما همانطور که رهبری فرمودند در حال حرکت به سمت آن حکومت واقعی اسلامی یعنی حکومت حکومت امام عصر ارواحنا فدا هستیم، همه ما موظفیم که با همین نقصها تلاش کنیم که نقص ها برطرف و روز به روز به سمت اتحاد و حل مشکلات برویم، توصیه من این هست از این پتانسیل استفاده کنید و افغانستان عزیز را دریابید، شما می توانید با سفر و حضور در افغانستان و تردد در ایران زمینه پیشرفت آنجا را فراهم کنید. الان عراق را ببینید، مشکل عراق مشکل ما هم هست، چقدر در عراق ایرانی ها شهید شدند، ما حاضر هستیم در افغانستان نیز برای اعتلای پرچم توحید نیز تلاش کنیم. نباید آنجا را رها کرد. از ظرفیت علمی ایران برای توسعه آنجا استفاده کنید، اگر شما با این نگاه فرزندان خودتان را بزرگ کردید نه تنها اعتقاد فرزندان شما به نظام اسلامی کم نمی شود بلکه بیشتر هم می شود که نظام اسلامی ایران با جان و دل به تمام مسلمین در اقصی نقاط جهان کمک می کند حتی اگر اهل سنت فلسطین باشد.

      امیدوارم در اینده قوانین ما و شما و سایر کشورهای اسلامی بیشتر اصلاح بشود و راحت تر و با امنیت بیشتر بتوانیم با هم زندگی کنیم. در هر حال سلام گرم و ارادت بنده را محضر برادران افغانستانی برسانید و ما را از دعای خیر و خوبتان محروم نکنید.
      وفقکم الله لکل خیر